آثار و خواص اجرای منشور مدیریت در سازمان مرکزی و میثاق نامه ی سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان؛
در نگاه خواهر گرامی سرکار خانم دکتر فروزان ادیب فر، سرپرست محترم پردیس آیت اله کمالوند لرستان
به دنبال طرح نظرات سرپرستان محترم پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، برادر ارجمند جناب آقای محمدعلی کمالی نهاد، سرپرست محترم پردیس شهید باهنر اراک؛ خواهر گرامی سرکار خانم آبیار، سرپرست محترم پردیس امام صادق(ع) ایلام؛ برادر ارجمند جناب آقای دکتر جهانگیر جهانگیری، سرپرست محترم مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر؛ برادر ارجمند جناب آقای احمد ضابطی پور، سرپرست محترم مرکز آموزش عالی حضرت ثامن الحجج(ع) مشهد مقدس و برادر ارجمند جناب آقای منوچهر انصاری، سرپرست محترم مرکز آموزش عالی شهید میرشاکی الیگودرز که نظرات خویش را در پاسخ به پرسش های مطرح شده در خصوص "منشور مدیریت در سازمان مرکزی" و "میثاق نامه سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان" به این اداره کل ارسال نموده اند، نظر شما مخاطبان ارجمند را، به پاسخ های خواهر گرامی سرکار خانم دکتر فروزان ادیب فر، سرپرست محترم پردیس آیت اله کمالوند لرستان، معطوف می داریم.
اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان، در این خصوص، چون همیشه، منتظر ارسال نظرات سرپرستان محترم پردیس ها و مراکز آموزش عالی، به ویژه سرپرستان جدید الانتصاب می باشد.
و اما، خواهر گرامی سرکار خانم دکتر فروزان ادیب فر، سرپرست محترم پردیس آیت اله کمالوند لرستان، در بیان خواص، محدودیت ها و موانع تحقق میثاق نامه سرپرستان، چنین نگاشته اند:
به نام خالق هستی بخش
الف) آثار و خواص از بُعد شخصیتی
1- در سطح سازمان مرکزی
الف) توجه به کرامت انسانی مدیران،کارکنان و ارباب رجوع
ب) ترویج و اشاعه اخلاق و آداب انسانی در سطح سازمان
ج) ارتقاء سطح انگیزشی و شخصیت دانشگاهی کارکنان و مدیران سطوح میانی
د) بهره گیری از تمامی ظرفیت ها براساس تجربه و تخصص و در نتیجه به دنبال داشتن تنوع و تکثر روش ها و الگوهای مطلوب مدیریتی در سطح سازمان.
2- درسطح پردیس ها و مراکز
الف) توجه به ارزش های انسانی استادان، دانشجو معلمان و کارکنان.
ب) اشاعه ویژگی های مثبت اخلاقی در سطح پردیس ها و در نتیجه ایجاد فضای امن و شاد در مجموعه آموزشی
ج) بالا رفتن انگیزه در بین استادان، دانشجو معلمان و کارکنان و ایجاد فضای کاملا دانشگاهی
د) افزایش سطح همکاری در بین مراکز آموزش عالی و افزایش اعتماد بین کارکنان
ه) کاهش مشکلات و رفتارهای احتمالا ناسازگار با فضای عمومی پردیس ها و مراکز
و) افزایش حس تعهد و مسؤولیت پذیری در بین دانشجو معلمان، استادان و کارکنان به دلیل مشارکت در برخی تصمیمات
ب) آثار و خواص از بُعد مدیریتی
1- در سطح سازمان مرکزی
الف) جلوگیری از تصمیمات آنی و شخصی
ب) توجه به اهداف بلند مدت نظام آموزشی و چشم انداز توسعه کشور
ج) قانون مداری و جلوگیری از تأثیرات منفی سیستم های خارج از سیستم سازمان
د) ایجاد انعطاف در برنامه های سازمان و جلب مشارکت
ه) واگذاری مسؤولیت و تفویض اختیار با توجه به ظرفیت ها و شرایط منطقه ای پردیس ها
و) داشتن قوانین و مقررات براساس جوانب امر، تعهد و التزام به اجرا، نظارت و اصلاح آن
2- در سطح پردیس ها و مراکز
الف) پردیس ها به تبعیت از سازمان مرکزی ضمن پرهیز از تصمیمات شخصی و سلیقه ای پاسخگوی عملکرد خویش خواهند بود.
ب) توجه به استراتژی کشور در رسیدن به شاخص هایی در رشد ،پردیس ها را در مسیر برنامه توسعه قرار خواهد داد.
ج) جلوگیری از فشارهای افراد و حوزه های خارج از سیستم دانشگاه فرهنگیان و احساس استقلال نسبی در بین رؤسای پردیس ها
د) تلاش برای مشارکت بیشتر در بین کارکنان، استادان، دانشجو معلمان جهت تدوین قوانین و چارچوب های منطقی متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی
ه) افزایش سطح کارایی مراکز فرهنگیان و به تبع برخوردار بودن از شرایط مطلوب برشمرده شده فوق.
ج) آثار و خواص از بعد کیفیت آموزشی
1- در سطح سازمان مرکزی
الف) توجه به عدالت آموزشی، نگاه برابر
ب) کاهش و رفع نابرابری های آموزشی
ج) انسجام کیفی در بعد تحصیلی در بین فارغ التحصیلان
د) توجه به مسائل کلی دانشگاه و پیشرفت کیفی سازمان
ه) اجتناب از جزیی نگری و ورود مدیران ارشد سازمان به امور کلان
و) نظارت جامع و در نهایت پویایی سازمان
ز) افزایش کیفیت و برند دانشگاه در سطح و تراز دانشگاه های سطح یک کشور
2- درسطح پردیس ها و مراکز
الف) دسترسی دانشجو معلمان، استادان و کارکنان به امکانات بیشتر و منابع علمی
ب) رضایت دانشجو معلمان از تحصیل در مناطق محل زندگی خود
ج) رشد دانش و مهارت در بین دانشجو معلمان، ارتقاء سطح علمی استادان و ایجاد نگرش مثبت در فضای مراکز
د) جذب هر چه بیشتر نخبگان در پردیس ها و مراکز
د) موانع و محدودیت ها
- منشور تا حد زیادی، کلی و مبهم است.
- به جسارت لازم جهت اجرای آن نیاز هست.
- نیازمند یک مکانیسم قوی ارزیابی، نظارت و اصلاح می باشد.
- به یک واحد بررسی و نظارت، در عین حال غیر موازی با سایر واحدها نیاز می باشد.
- اثرات و نتایج سیاست زدگی سال های قبل (مراکز تربیت معلم) به خصوص در سطح مدیریت می تواند موانع اجرای منشور باشد.
- وجود برخی نیروها که تا حدی متأثر از گزینش های سلیقه ای است با تحصیلات ناکافی می تواند چالش عمدی فراروی این منشور باشد.
- این منشور، بیشتر به اولویت ها توجه نموده و از حیث برنامه و استراتژی رسیدن به اهداف، نیازمند بحث و بررسی است.