Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر ساکی در نهمین اجلاس معاونین آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در گرگان:

درک ماهیت و قلمرو پژوهش در تربیت معلم ، پیش نیاز توسعه آن است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به همراه مدیران این حوزه با حضور در نهمین اجلاس دو روزه معاونین آموزشی، پژوهشی و رووسای واحدهای آموزشی در گرگان، به تبیین برنامه های بخش مربوط پرداخت.

دکتر ساکی در این جلسه طی سخنانی  پیش نیاز توسعه پژوهش در تربیت معلم را، آگاهی و درک  و فهم کارگزاران از چگونگی ماهیت و قلمرو آن دانست.

وی قلمرو پژوهش در عرصه تربیت معلم را در سه حوزه اساسی معرفی کرد که باید متناسب با آنها فعالیت های پژوهشی را طراحی و اجرا نمود و تصریح کرد: بخش اول  این قلمرو ناظر بر شناخت مبانی و بنیادها در تربیت معلم است و به موضوعاتی چون فلسفه، روشها، برنامه ها، جو و فرهنگ، مدیریت، ساختار و تشکیلات می پردازد؛ بخش دوم به شناخت مولفه های اصلی در تربیت معلم اثربخش می پردازد، اینکه برای تبدیل نامعلم به معلم چگونه مسیری با چه تمهیداتی باید طی شود. در این بخش همه مولفه های تربیت یک معلم اثربخش مورد توجه پژوهش قرار می گیرند. مانند آنچه تاکنون و در قالب مولفه های پنج گانه شایستگی معلم (تربیتی، تخصصی، فناوری، زمینه ای، موضوعی تربیتی یا آموزش محتوا) مطرح شده است.

دکتر ساکی سومین بخش از این قلمرو را پرداختن به مقوله  توسعه دانش آموزش محتوا (pck) بعنوان دانش استراتژیک تدریس عنوان کرد و گفت: دانشِ آموزشِ محتوا اصلی ترین نیاز یک معلم برای ایفای رسالت معلمی است. این بخش در پی شناخت و توسعه بهترین روش تدریس در آموزش موضوعات تخصصی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه افزود:در معماری فعالیت های  پژوهشی دانشگاه متناسب با این بخش های قلمروی در عرصه تربیت معلم، چارچوب ها مشخص و ارایه شده اند که از جمله  آنها تدوین سیاست ها و زمینه های پژوهشی، برگزاری کرسی های نقد و نظر،  برگزاری 34 همایش و جشنواره آموزش در رشته های تخصصی و چهار همایش ملی در عرصه تربیت معلم است.

  دکتر ساکی در بخش دوم سخنان خود، شرایط حاضر در بخش پژوهش در دانشگاه را از حیث  تمهید حمایت های مالی و ضوابط  راهنما، خوب و پشتیبان  پژوهش و پژوهشگران معرفی  و اظهار کرد: در برخی موارد مانند پروژه های استانی و حمایت از ارایه مقالات در همایشهای خارج از کشور نیز نسبت به دانشگاه های دیگر از موقعیت مطلوبتری برخورداریم.

وی با اشاره به برنامه های پژوهش، از سیاست دانشگاه در رتبه بندی عملکرد پژوهشی استان ها در سال جاری خبر داد. همچنین در ادامه مدیران بخش پژوهش به ارایه برنامه ها و طرح انتظارات پرداخته و در انتها به پرسش های حاضرین پاسخ داده شد.