Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر ساکی در نهمین اجلاس معاونین آموزشی،فرهنگی و پژوهشی در گرگان :

درک ماهیت و قلمرو پژوهش در تربیت معلم ، پیش نیاز توسعه آن است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به همراه مدیران این حوزه با حضور در نهمین اجلاس دو روزه معاونین آموزشی ، پژوهشی و رووسای واحدهای آموزشی در گرگان، به تبیین برنامه های بخش مربوط پرداختند . دکتر ساکی در این جلسه طی سخنانی  پیش نیاز توسعه پژوهش در تربیت معلم را ، آگاهی و درک  و فهم کارگزاران از چگونگی ماهیت و قلمرو آن دانستند  . ایشان قلمرو پژوهش در عرصه تربیت معلم را در سه حوزه اساسی معرفی نمودند که باید متناسب با آنها فعالیتهای پژوهشی را طراحی و اجرا نمود . وی  ادامه دادند ، بخش اول  این قلمرو ناظر بر شناخت مبانی و بنیادها در تربیت معلم است و به موضوعاتی چون فلسفه ، روشها ، برنامه ها ، جو و فرهنگ ، مدیریت ، ساختار و تشکیلات می پردازد . بخش دوم به شناخت مولفه های اصلی در تربیت معلم اثربخش می پردازد ،  برای تبدیل نامعلم به معلم چگونه مسیری با چه تمهیداتی باید طی شود . در این بخش همه مولفه های تربیت یک معلم اثربخش مورد توجه پژوهش قرار می گیرند . مانند آنچه تاکنون و در قالب مولفه های پنج گانه شایستگی معلم (تربیتی ، تخصصی ، فناوری ، زمینه ای ، موضوعی تربیتی یا آموزش محتوا) مطرح شده است . سومین بخش از این قلمرو هم به توسعه دانش آموزش محتوا (pck) بعنوان دانش استراتژیک تدریس می پردازد . دانش آموزش محتوا اصلی ترین نیاز یک معلم برای ایفای رسالت معلمی است . این بخش در پی شناخت و توسعه بهترین روش تدریس در آموزش موضوعات تخصصی است . معاون پژوهش و فناوری دانشگاه افزودند در معماری فعالیتهای  پژوهشی دانشگاه متناسب با این بخشهای قلمروی در عرصه تربیت معلم ، چارچوبها مشخص و ارایه شده اند که از جمله  آنها تدوین سیاستها و زمینه های پژوهشی ، برگزاری کرسی های نقد و نظر ،  برگزاری 34 همایش و جشنواره آموزش در رشته های تخصصی و چهار همایش ملی در عرصه تربیت معلم است .

  دکتر ساکی در بخش دوم سخنان خود ، شرایط حاضر در بخش پژوهش در دانشگاه را از حیث  تمهید حمایتهای مالی و ضوابط  راهنما، خوب و پشتیبان  پژوهش و پژوهشگران معرفی  و افزودند در برخی موارد مانند پروژه های استانی و حمایت از ارایه مقالات در همایشهای خارج از کشور نیز نسبت به دانشگاههای دیگر از موقعیت مطلوبتری برخورداریم . ایشان با اشاره به برنامه های پژوهش ، از سیاست دانشگاه در رتبه بندی عملکرد پژوهشی  استانها در سال جاری خبر دادند . همچنین در ادامه مدیران بخش پژوهش به ارایه برنامه ها و طرح انتظارات پرداخته و در انتها به پرسشهای حاضرین پاسخ داده شد .