Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
سرپرست معاونت پژوهشی و فنآوری دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با روابط عمومی عنوان کرد:

باور دارم تاثیر دانشگاه فرهنگیان بر اصلاح نظام آموزشی کشور، یک تاثیر بی بدیل است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر طاهری نیا سرپرست معاونت پژوهشی و فنآوری دانشگاه در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه؛ با بیان اینکه با قبول این مسئولیت از بهترین دانشگاه به موثرترین دانشگاه قدم گذاشته ام، به جایگاه دانشگاه فرهنگیان در مقام مقایسه با سایر دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: بر این باور هستم که توجه کافی به اهمیت و حساسیت دانشگاه فرهنگیان، یکی از تکالیفی است که همه اعضای خانواده دانشگاه فرهنگیان بر عهده دارند.

وی افزود: در این مسیر باید وجوه امتیاز دانشگاه فرهنگیان را از دیگر دانشگاه ها دائم مرور کنیم و از مرور این وجوه تمایز، به دنبال این باشیم که آنها را ملکه ذهن کنیم. زمانی که این تمایزها ملکه ذهن شد، در آن صورت در سیاست ها، برنامه ریزی ها و اجرای برنامه ها، توجه به آن وجوه، حتما به کار گرفته خواهد شد.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در تشریح وجوه تمایز دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاه ها، توجه خاص مقام معظم رهبری را به این دانشگاه؛ به عنوان مهمترین و اصلی ترین امتیاز برشمرد و ادامه داد: این توجه، برای ما به عنوان خانواده دانشگاه، هم افتخار و منزلت به دنبال دارد و هم مسئولیت و تکلیف!  باید به هر دو، بصورت همزمان و موازی توجه داشته باشیم. این وجه امتیاز همچنان که دانشگاه فرهنگیان را در کانون توجه و اخبار دانشگاهی قرار داد، برای ما رسالت و وظیفه سنگینی را نیز  تعریف کرده است.

دکتر طاهری نیا از ماموریت گرایی، بعنوان وجه تمایز دیگرِ دانشگاه فرهنگیان یاد کرد و گفت: وقتی نسل های مختلف دانشگاهی؛ نسل اول، دوم، سوم و اخیراً نسل چهارم، را تعریف می کنند، میبینیم که مسیر حرکت رو به رشد دانشگاه ها به سمتی پیش رفته است که امروزه دانشگاه کارآفرین، بعنوان دانشگاه نسل نو برشمرده میشود و در واقع هدف از دانشگاه کارآفرین عبارت است از دانشگاهی که بتواند محصولی تحویل جامعه بدهد که آن محصول در خدمت جامعه، کار تولید کند!

وی با بیان اینکه،  این تعریفی عام برای عموم دانشگاه ها است، افزود: در کنار تعریف کارآفرینی برای همه  دانشگاه ها،  ماموریت گرا بودن نیز برای دانشگاه ها، یک خصیصهء نوین دانشگاهی محسوب می شود. همه دانشگاه های دنیا بدنبال این هستند که برای مخاطبین خود؛ یعنی جامعه، خود را بعنوان دانشگاهی  با ماموریت خاص، معرفی کنند. بنابراین ماموریت گرا بودن، یکی از فضیلت های دانشگاهی است که هر دانشگاهی باید به عهده داشته باشد و در این بین، واضح و آشکار است که  دانشگاه فرهنگیان، از ماموریت گراترین دانشگاه های کشور است.

سرپرست معاونت پژوهشی و فنآوری دانشگاه، اظهار داشت: اگرچه ماموریت نخستِ دانشگاه فرهنگیان، تامین معلم مورد نیاز جامعه است، اما همه وظیفه اش این نیست! طبق اساسنامه، دانشگاه فرهنگیان معمولاً ماموریت تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد و بسیار روشن است که نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، تنها معلم نیست. بخشی از نیاز مدارس ما معلمین هستند و بخشی نیز نیروهای دیگری مثل کارشناسان.

او ادامه داد: در بلند مدت و یا حتی میان مدت، دانشگاه فرهنگیان باید ظرفیتی ایجادکند که حتی کارشناسی هم که برای بخش اداری مدارس جذب آموزش و پرورش میشود،  از دانشگاه فرهنگیان عبور کرده و دانش آموخته ی آن باشد، حتی نیرویی که برای خدمات، سرایداری و احیاناً نگهبانی در حوزه مدارس به خدمت گرفته میشود، نیز پسندیده است از کانال دانشگاه فرهنگیان عبور کند.  

دکتر طاهری نیا با اشاره به اینکه که چشم اندازِ  دانشگاه فرهنگیان، چشم اندازی بلند همت و بلند نظرانه است، گفت: از طرفی بخش دیگر نیاز ما در سطح مدارس سراسر کشور، مدیر است.  هر مدرسه یک مدیر دارد و  اگر مدرسه شبانه روزی باشد که نیازمند  یک مدیر شبانه روزی خواهد بود! 

وی با طرح این پرسش که آیا مدیریتِ مدارس، یک کارِ غیر حرفه ای و غیر تخصصی است؟! افزود: این درست که مدیریت مبتنی بر ذوق و مهارت فردی است، اما نباید از این غافل شد که مدیریت، یک دانشِ تخصصی نیز محسوب می شود. بنابر این بخشی از آموزش ما در دانشگاه فرهنگیان، باید آموزش ویژه مدیران مدارس و مدیران شبانه روی باشد؛ به نظر بنده فردی که مدیر یک مدرسه می شود، حداقل باید دوره ای را در دانشگاه فرهنگیان سپری کرده باشد. 

دکتر طاهری نیا در ارزیابی خود از وضع کنونیِ معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه  باور دارم تاثیر دانشگاه فرهنگیان بر اصلاح نظام آموزشی کشور، یک تاثیر بی بدیل است و  نقشی که دانشگاه فرهنگیان ایفا میکند، هیچ یک از دانشگاه های دیگر نمیتوانند در اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایفا کنند! گفت: ما اکنون در معاونت پژوهش و فنآوری، در  وضعیت خاصی به سر میبریم؛ به این دلیل که شرایِط فعلی ما یک وجه دارد و در مقابل، آینده و چشم اندازمان، یک وجه دیگر!
وی افزود: اگر داشته های امروز ما در حوزه پژوهش، توان رقابت را با دانشگاه های برتر کشور را ندارد، در عوض، چشم انداز آتیِ ما، یقیناً از چنین ظرفیتی برخوردار است و به لحاظ پژوهشی، شاخص ها و عملکرد پژوهشیِ مسئله محور و ماموریت گرا، انشالله در صدر قرار خواهد گرفت.

سرپرست معاونت پژوهشی و فنآوری در ادامه، 6 برنامه شاملِ  طرح های پژوهشی استانی، ستادی، با حوزه های مختلف، همایش های استانی و کشوری در حوزه ها و رویکرد های مختلف، جشنواره های استانی، انتشار نشریات علمی اعم از علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی، انتشار آثار پژهشگران و اعطای فرصت پژوهش به اعضای هیات علمی را به عنوان برنامه هایی که در سالهای گذشته و با تلاش معاونین قبلی در دست اجرا بود برشمرد و عنوان کرد: این برنامه ها همچنان با قدرت و قوت در معاونت پژوهشی دنبال خواهد شد برشمرد.

طاهری نیا همچنین در تشریح برنامه های جدید این معاونت با تاکید بر اینکه اگر از این برنامه ها به عنوان برنامه های جدید یاد می شود، صرفاً به این دلیل است که مسبوق به سابقه نبوده و یا حداقل، قبلاً در این قالب اجرا نشده است، گفت: ایجاد مراکز رشد یکی از این برنامه ها است که بی تردید یک خدمت ماندگار خواهد بود. 

وی در توضیح بیشتر این برنامه، اظهار داشت: این مراکز، مراکزی هستند که به ایجاد کسب و کارهای کوچک کمک میکند.  مراکز رشد ما بستری خواهد بود برای خلاقیت پروری و کمک به شکوفا شدن خلاقیت های دانشجومعلمان  که نهایتاً منجر به کسب و کارهای کوچک مبتنی بر عرصه تعلیم تربیت، خواهد شد. اگر  این مرکز رشد خوب شکل بگیرد، در واقع حلقه واسط میان آموزش و پرورش و آموزش عالی خواهد شد.

دکتر طاهری نیا بحث مشاور پژوهشی برای دانشجومعلمان را یکی دیگر از برنامه های جدید عنوان کرد و افزود: دانشجو در دوره تحصیل، برنامه های حوزه ی آموزش را معمولاً با کمک یک مشاور آموزشی، در اخذ واحد های درسی و  مدیریت تحصیل، پشت سر می گذارد، اما کسی در بخش شکوفا شدن خلاقیت پژوهشیِ دانشجومعلم، بطور خاص ماموریتی ندارد. لذا ما نیاز داریم که افرادی در میان دانشجومعلمان نقش مشاوره پژوهشی داشته باشند و در این راستا در نظر داریم از اعضای هیات علمی، بعنوان مشاور پژوهشی دانشجومعلمان، دعوت کنیم. اجرای این طرح یقیناً  کمک شایانی به نشاط و شادابیِ پژوهشیِ فضای دانشجویی و هیات علمی خواهد کرد. 

وی ادامه داد: طرح شکوفاییِ پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجومعلمان، یکی دیگر از برنامه های جدیدِ مد نظرِ است؛ طرحی که عناصر و اجزا مختلفی دارد. معتقدیم که اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و برخی فارغ التحصیلانِ  سنوات گذشته، معلمین موفقی هستند، ولی به دلایل مختلف، در حوزه پژوهش چندان همت نکرده اند و در مقابل، بعضی از اعضای هیات علمیِ ما که اتفاقاً دانش آموختگان سنواتِ  اخیر هستند، پژوهشگران بالفعل و قابلی هستند. با اجرای این طرح در صدد هستیم که برآیند و معدلِ پژوهشگری را در میان اعضای هیات علمی تقویت کرده و در رقابت با سایر دانشگاه ها، شان، رتبه و منزلت دانشگاه فرهنگیان حفظ شود.

سرپرست معاونت پژوهشی و فنآوری دانشگاه با بیان اینکه در معاونت پژوهشی، کارگروه تخلفات پژوهشی هم تشکیل خواهد شد که به تخلفات احتمالی رسیدگی کند، افزود:  هدف از طرح این موضوع بیش از مبارزه با تخلف، صیانت از پژوهشگران است؛ چه دانشجو و چه استاد! معتقد هستم از طریق آموزش دادن، برپایی کارگاه و مسائلی از این دست، باید از حریم استاد و دانشجومعلم به عنوان پژوهشگر صیانت کنیم. 

وی اظهار داشت: طرح دیگری داریم که نیاز به مشارکت همه پژوهشگران دارد، سلسه سخنرانی های هفتگی است.  بدنبال این هستیم در هفته،  یک روز و  ساعت مشخص، در همه پردیس ها ساعت سخنرانی علمی داشته باشیم و از طریق ویدئو کنفرانس ها در ستاد و برخی استان ها که شرایطش مهیاست، این امکان را فراهم کنیم تا استادی که یافته جدید پژوهشی دارد در قالب سخرانی آن را ارائه بدهد.

وی ادامه داد: به این ترتیب  هر دانشجو معلم و هر استاد، در هر کجای کشور میتواند از آن استفاده کند. این کمک میکند که نه تنها پژوهشگر یافته خود را عرضه کند، که باعث می شود سایر محققین، از آخرین یافته های تحقیقی و پژوهشیِ همکارانشان آگاه شوند.

دکتر طاهری نیا،  با اشاره به هدفمندسازی پایانه نامه ها در برنامه های جدید، گفت: پایان نامه های دانشجویی باید به شدت مثل خود دانشگاه، ماموریت گرا بشود. از این جهت تلاش میکنیم اولاً پایان نامه های دانشجومعلمان را هدفمند و ثانیًا از همین پایان نامه های هدفمند، حمایت مالی کنیم.

وی همچنین مطالعه جدی بر دو سندِ مهم تحولِ بنیادین آموزش و پرورش و همچنین اساسنامه دانشگاه را برنامه دیگر معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و افزود: بنا داریم ظرفیت های پژوهشیِ این دو سند را در قالب یک طرح تحقیقاتی استخراج و طی آن، ظرفیت های پژوهشی را تبدیل به برنامه های عملیاتی کنیم. 

دکتر طاهری نیا در ادامه گفت: برای تحقق این برنامه ها و توفیق معاونت پژوهشی الزاماتی مورد نیاز است و این الزامات؛ یعنی اعتماد به هیات رییسه و نیز  اعتماد به نگاه مثبت و موثر رییس محترم دانشگاه به حوزه پژوهش که بیشترین امیدواری سازمانی را برای موفقیت ما به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه معتقد به نظام آموزشی کتاب محور نیستیم لکن نیاز به کتاب قابل اغماز نیست، خاطر نشان کرد: با عنایت به ضرورت صرف زمان طولانی برای تالیف منبع بیش از هزار عنوانِ درسی؛  تلاش داریم  تا در دروس اولویت دار با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه در سال جاری و سال آتی در قالب طرح و پروژه تالیف منابع متناسب با سرفصل های مورد نظر دانشگاه را به مولفان توانمند واگذار کرده تا در یک دوره زمانی، نیاز دانشجو معلمان  به منابع درسی  را  کم و در صورت امکان برطرف کنیم.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، اصلاح نمودار سازمانی معاونت پژوهشی  را از دیگر الزامات تحقق حداکثری برنامه ها و ایده های خلاقانه برشمرد و افزود: نمودار سازمانی کنونی علیرغم امتیازهای خوب، نواقص و کاستی هایی دارد که بر آنیم تا  با اصلاح و ارتقاء آن،  ساختاری طراحی کنیم که از پس تمامی تکالیف و تحقق برنامه ها و انتظارات حوزه پژوهش و فناوری برآید که با همت هیئت رئیسه دانشگاه محقق خواهد شد.

 وی توجه به بخش فناوری را از موارد قابل تامل در ساختار این معاونت دانست و تصریح کرد: عنوان معاونت، پژوهش و فناوری است باید ماموریت هم به همین گونه باشد.

دکتر طاهری نیا، با تاکید بر انجام تعاملات بین المللی و همکاری های علمی و بین المللی در بستر پژوهش اظهار کرد:  تجربه سایر دانشگاه ها ناظر بر این است که برای حضور استادان و دانشجو معلمان در عرصه های بین المللی باید بتوانیم بستر آن یعنی انجام کارهای پژوهشی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به حضور رهبر فرزانه انقلاب در دانشگاه فرهنگیان و مسئولیت سنگین آن برای خانواده دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه باید برای ارائه کارنامه ای از عملکرد خود در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سالگرد حضور ایشان در دانشگاه فرهنگیان آماده کند.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری، ادامه داد:  معظم له انتظاراتشان از دانشگاه فرهنگیان را صریح و شفاف بیان کردند پس باید در سالگرد حضور ارزشمند ایشان بتوانیم کارنامه و گزارش قابل قبولی در این خصوص ارائه دهیم.

وی با اشاره به یکصدمین سالگرد آغاز فعالیت نظام تربیتِ معلم کشور اظهار کرد:  بزرگداشت این یکصد سال،  برگزاری مراسم در شان نظام تعلیم و تربیت و پرداختن به نظام آموزشی تربیتِ معلم و تجارب یکصد ساله کسب شده در این خصوص از نکات مهمی است که با تایید و توجه هیئت رئیسه و مشارکت همه اعضای خانواده دانشگاه فرهنگیان با گستره توجه فضای عمومی و خانواده ها صورت پذیرد.

 دکتر طاهری نیا، با بیان اینکه آئین نامه ها و ضوابط حوزه پژوهش برای نظام بخشیدن به تشویق ها است بر رویکرد حمایتی و تشویقی مجموعه فعالیت های معاونت پژوهشی تاکید کرد.

وی فلسفه فعالیت های معانت پژوهشی را حمایت سهل و آسان از پژوهشگران برشمرد و پرداخت مشوق های به موقع و سریع برای اثرگذار بودن در روند پژوهشی را مورد توجه قرار داد.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری با بیان اینکه حمایت از طرح های پژوهشی و پرداخت های موثر، به موقع و سریع نیازمند توجه به اقتضائات مالی آن است، افزود: از الزامات مهم تحقق این برنامه ها داشتن حسابداری پژوهشی مستقل است.

وی در ادامه تصریح کرد: تجربه دیگر دانشگاه ها نشان می دهد معاونت پژوهشی برای اینکه تشویق های اثر بخش داشته باشد لازم است برای انجام امور مالی خود تحت نظارت عالیه حوزه پشتیبانی با حضور نماینده حسابداری مستقر در معاونت پژوهشی اقدام کند.