Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

دانشگاه فرهنگیان˝نگین˝نظام تعلیم و تربیت

مهمترین طرح های اجرا شده وزارت آموزش وپرورش در چندسال اخیر؛ دانشگاه فرهنگیان˝نگین˝نظام تعلیم و تربیت به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از پانا، بررسی عملکرد وزارت آموزش و پرورش طی سال های اخیر نشان می دهد که این نهاد مهم جامعه در حوزه های نقل و انتقالات فرهنگیان، وضعیت معیشتی و رفاهی فرهنگیان و ترغیب فرهنگیان به دانش و تأکید بر امر پژوهش موفق عمل کرده است. در بحث نقل و انتقال فرهنگیان، ایجاد تعادل و تامین نیروی انسانی از جمله راهکارهایی است که مورد توجه قرار

مهمترین طرح های اجرا شده وزارت آموزش وپرورش در چندسال اخیر؛ دانشگاه فرهنگیان˝نگین˝نظام تعلیم و تربیت

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از پانا، بررسی عملکرد وزارت آموزش و پرورش طی سال های اخیر نشان می دهد که این نهاد مهم جامعه در حوزه های نقل و انتقالات فرهنگیان، وضعیت معیشتی و رفاهی فرهنگیان و ترغیب فرهنگیان به دانش و تأکید بر امر پژوهش موفق عمل کرده است. در بحث نقل و انتقال فرهنگیان، ایجاد تعادل و تامین نیروی انسانی از جمله راهکارهایی است که مورد توجه قرار می گیرد و نقل و انتقال با رویکرد ایجاد تعادل، تراز، تامین نیروی انسانی در راستای تداوم طرح 3-3-6 با تمایل فرهنگی متقاضی انجام می شود. بدین معنا که نیروهای رسمی و پیمانی شاغل در آموزش و پرورش، در راستای ایجاد امنیت شغلی و روانی با ثبت نام و درخواست انتقال به مجموعه های درون استانی و برون استانی و همچنین با تایید وزارت آموزش و پرورش، در جهت استفاده بهینه از نیروهای انسانی  منتقل می شوند .بنا به آمارها، در تیرماه سال گذشته،9800 فرهنگی خواستار انتقال خود بودند که بنا به گفته دکتر حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش با اکثریت این انتقال ها موافقت شده است.

تأسیس و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان، یکی از اساسی ترین اقدامات تحولی صورت گرفته ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی )  مبنی بر ارتقای جایگاه تربیت معلم و احیای آن، ایجاد دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت معلمان کارآمد، خلاق و پایبند به نظام جمهوری اسلامی و با پیگیری های مجدانه وزیر آموزش و پرورش، در جلسه ششم دیماه 1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مسئولیت اجرای اساسنامه این دانشگاه برعهده وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.

 طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، ریاست هیات امناء این دانشگاه بر عهده ریاست جمهوری کشور گذاشته شده است، لازم به یادآوری است که در حال حاضر از بین دانشگاه هایی که در کشور فعالیت دارند، تنها در 2 دانشگاه "تربیت مدرس" و "فرهنگیان"، ریاست هیات امناء بر عهده رئیس جمهور گذاشته شده که این موضوع نشان از اهمیت و جایگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان دارد .

 تربیت معلمان، مدیران، مربیان و کارکنان متخصص و متعهد جهت جذب و به کارگیری در آموزش و پرورش کشورمان، مهم ترین هدف تعریف شده، ایجاد دانشگاه فرهنگیان است؛ از طرفی با راه اندازی این دانشگاه، بسیاری از فرهنگیان به آرزوی دیرینه خود که همان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بود، دست یافتند.

 در بهمن ماه 91، 25 هزار دانشجوی نخبه و 31 هزار دانشجو معلم به عنوان اولین ورودی های دانشگاه فرهنگیان پذیرش و در 64 پردیس در سراسر کشور مشغول به تحصیل شدند؛ پرداخت حقوق به دانشجو معلمان این دانشگاه، از امتیازات ویژه ای است که خود به نوعی بیانگر تغییر نگاه به معلم و اهمیت جایگاه فرهنگیان در جامعه است.

 دکترحاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، درگفت و گو با خبرنگار پانا و با اشاره به ضرورت تأسیس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: سال 90 از یک میلیون دانش آموز نظرخواهی شد که از این تعداد، 700هزار نفر تمایل داشتند به دانشگاه فرهنگیان بروند. از این تعداد، 25 هزار نفر، اول بهمن ماه سال گذشته وارد دانشگاه شدند و از همان روز اول، احکام استخدامشان به صورت رسمی صادر شد.

 وی، با بیان اینکه 5 هزار و 900 نفر از دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان، دارای معدل 20 هستند، افزود: وقتی این معدل بیستی ها، بعد از فارغ التحصیل شدن وارد کلاس های درس بشوند، حداقل می توانند دانش آموز معدل 17 تربیت و به جامعه تحویل بدهند.

 وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه تأسیس و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان 3 سال به طول انجامیده و کارهای زیادی در این زمینه صورت گرفته، خاطرنشان کرد: کدام دانشگاهی را سراغ دارید که به این سرعت تأسیس شود، 25 هزار دانشجو و 31 هزار معلم دانشجو پذیرش کند و همه دانشجو معلمانش از همان ابتدا، استخدام رسمی شوند و حقوق دریافت کنند.

 تأسیس دانشگاه فرهنگیان، یکی از پر افتخارترین کارهای صورت گرفته در تاریخ آموزش و پرورش کشورمان است که علی رغم بسیاری از مشکلات و کمبود امکانات، با سرعت و جدیت پیگیری و به مرحله اجرا و پذیرش دانشجو معلم رسید.

 تمایل و اشتیاق دانش آموزان و بسیاری از معلمان جهت پذیرش دراین دانشگاه و ادامه تحصیل در آن، مصداق و نمایانگر توجه و نگاه ویژه ای است که در یکی دو سال اخیر به معلمان و فرهنگیان شده است.

 از آنجایی که پیشرفت هر کشوری در گروی آموزش و پرورش متعالی نیروهای انسانی آن است، لازم است که بیش از پیش به موضوع تربیت معلمان کارآمد و همچنین رسیدگی به معیشت آنان توجه و پرداخته شود تا دانش آموزان که همان آینده سازان کشورمان هستند، زیر نظر معلمان زبده و متخصص آموزش ببینند.

 گفتنی است در جهان امروز، از مقطع ابتدایی به عنوان مهمترین دوره تحصیلی دانش آموزان یاد می شود، وزیر آموزش و پرورش کشورمان نیز به کرات از اهمیت مقطع ابتدایی و لزوم توجه بیشتر به این دوره تحصیلی صحبت کرده و در سند تحول بنیادین نیز به این موضوع به صورت ویژه ای پرداخته است.

 باید گفت، در حال حاضر، دانشگاه فرهنگیان، با در اولویت قرار دادن مقطع ابتدایی، به خوبی در زمینه تامین و تربیت نیروی انسانی این دوره تحصیلی، وارد شده تا در آینده ای نه چندان دور، معلمان کارآمد و تحصیلکرده حتی تا مقطع دکتری را در اختیار آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش کشورمان قرار دهد.

همچنین تغییر روش های تدریس از روشهای تک بعدی معلم محور به روش های تعاملی، سبب ایجاد فضای کلاس به فضای پرسش و پاسخ بین دانش آموز و معلم و مطرح شدن ایده ها و ذهنیات دانش آموزان شده است؛ فضایی که به روحیه ی تعاون و سازگاری با محیط اجتماعی دانش آموز برای آینده کمک بسزایی می کند. این تعامل در کلاس، به پیشرفت دانش آموز در آینده در عرصه های جهانی می انجامد؛ چرا که روزهای فرا روی ما، روزهایی است که توانمندی در عرصه های علمی، مهم ترین دلیل پیشرفت در دنیای امروز است.