Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

اولین جلسه بازنگری برنامه درسی دوره یکساله مهارت‎آموزی معلمی (موضوع ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان) روز دوشنبه مورخ 97/04/10

در محل سالن دکتر شریعتمداری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با حضور مدیران و کارشناسان معاونت آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار گردید.

در این جلسه دکتر نامداری، مدیر کل دفتر برنامه­ ریزی درسی و آموزشی با اشاره بر این که دوره مهارت­ آموزی به ناچار و براساس نیازهای آموزش و پرورش به دانشگاه تحمیل شده است، بر ضرورت برنامه ­ریزی جهت ارتقای کیفیت دوره مهارت­ آموزی تاکید کردند. وی افزود: در این جلسه قصد بر آن است که برنامه ­های درسی مبتنی بر کسب مهارت­ ها و شایستگی­ های معلمی مورد تصویب و بازنگری قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، دکتر رحیمی با اشاره به این نکته که ظرفیت­ های خوبی برای ارائه دروس نظری به شکل مجازی و الکترونیکی وجود دارد، بیان داشت: رویکرد کلی دانشگاه حمایت از دوره­ های مجازی باکیفیت است. همچنین در این زمینه گام­ هایی برداشته شده است، به طوری که دوره ­های آموزش مجازی بصورت تعاملی برگزار شود.

در ادامه آقای یعقوب نژاد درباره تعداد مهارت­ آموزان طی سال­های 1394 تا 1397 اطلاعاتی ارائه کرد. همچنین اظهار کرد: برنامه­ های درسی دوره مهارت­ آموزی در حال ارتقا بوده است. همچنین ابراز امیدواری کرد که با تمهید مقدمات بتوانیم دوره یکساله را در معنای واقعی آن اجرا کنیم.

دکتر سمیعی، مدیر کل خدمات آموزشی در ادامه جلسه اظهار کرد: دوره مهارت ­آموزی نسبت به دوره ­های کارشناسی پیوسته نیازمند توجه بیشتر است زیرا اکثر نیروهای مورد نیاز از این محل تامین می شود. این گروه دارای موارد خاصی از جمله دامنه تغییرات سنی زیاد و تعدد رشته ­های تحصیلی می باشد، بنابراین باید به گونه­ ای عمل کرد که بتوانیم به استانداردهای سطح بالا دست پیدا کنیم. تجربیات نامناسبی در زمینه پذیرش مهارت ­آموزان بر روش­های غیرمعمول و غیرکیفی در آموزش و پرورش داریم؛ این تجربیات نباید تکرار  و نباید اجازه دهیم کیفیت دچار خدشه شود.

در ادامه دکتر عطاران از حوزه دفتر برنامه­ ریزی درسی، جزئیاتی درباره برنامه درسی و چرایی خوشه­ بندی دروس مهارت­ آموزی ارائه کرد. وی اظهار کرد دروس PCK در برنامه درسی دوره مهارت ­آموزی غالب بوده است. ضمن اینکه رویکرد حاکم براساس عقلانیت شکل گرفته است، به دنبال آن هستیم  که از منظر برنامه درسی، تعداد واحدها و دروس مشترک را براساس خرد جمعی غنی­ تر سازیم.

در ادامه اعضای جلسه درباره چالش ­های اجرای برنامه درسی دوره مهارت آموزی بحث و تبادل نظر کردند. تاخیر در پذیرش مهارت­آموزان، اجبار در آموزش، عدم تامین اعتبارات، نابسامانی بازار شغلی، نحوه صدور احکام استخدامی، عدم یکپارچگی در تصمیم­سازی­ها و تصمیم ­گیری­ ها، عدم هماهنگی دروس با فرایند معلمی کردن، عدم تطبیق حق ­الزحمه­ ها با تعداد واحدهای عملی، عدم تناسب آموزش مجازی با رسالت دوره مهارت­ آموزی و عدم توجه به انگیزه ­های موردنیاز معلمی از جمله این موارد بود.

در پایان نیز مقرر گردید هر یک از اعضای جلسه پیشنهادهای خود را در خصوص عناوین درسی دوره مهارت­ آموزی پس از تبادل نظر در گروه ­های آموزشی، ظرف مدت 10 روز آینده به دفتر برنامه­ ریزی درسی و آموزشی ارسال نمایند.