Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در افتتاحیه طرح سراسری تربیت معلم و مربی آثارشهید مطهری:

این طرح در راستای تاکیدات اخیر رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مورد انس با آثار شهید مطهری پیش بینی شد

مراسم افتتاحیه طرح سراسری تربیت معلم و مربی آثارشهید مطهری و سیر مطالعاتی بینش مطهر با همکاری مشترک موسسه بینش مطهر و مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان و حوزه علمیه قم  در سالن اجتماعات پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان پس ازخیرمقدم و تبریک به دانشجومعلمان و معلمان و سایر مخاطبان علاقمند به آثارشهید مطهری که از سراسر کشور این طرح را از امروز آغاز نموده اند و تشکر از جناب آقای دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان و جناب آقای دکتر هاشمی گلپایگانی و همکاران ایشان از موسسه بینش مطهرگفت: تاکید اخیر رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مورد آثار شهید مطهری در دانشگاه فرهنگیان در مورد انس اساتید و دانشجومعلمان این دانشگاه با آثار شهید مطهری باعث این توفیق شد تا با برنامه ریزی و همکاری مناسب و ایجاد فرصت جدیدی در دانشگاه، بتوانیم شاهد حضور و شرکت جمعیت زیادی از دانشجومعلمان عزیز از سراسر کشور در این طرح باشیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام ممعظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: پرسشگری و جستجوگری در روح انسان و متن فطرت است وتحقیق و مطالعه و تفکر برای انسان خصوصا جوان حقیقت جو بسیار مهم و اساسی است. چنانچه امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: لاعمل کالتحقیق. لذا ما باید اصول دین را با تحقیق و فکر و شناخت که مقدمه عمل است دنبال نماییم تا به استقلال فکری و استقلال شخصیت دست یابیم. 

وی با تاکید بر اهمیت فرصت جوانی و ضرورت توجه به استقلال فکری (جهان بینی) بعنوان مقدمه استقلال شخصیت در انسان افزود: اسلام یک حقیقت و مجموعه ای واحد و یک سیستم مانند فیزیولوژی بدن است و نظام فکری به انسان می دهد. تا انسان احساس نیاز به یک فکر بنیادی نکند و روش های مطالعه و مباحثه را فرا نگیرد چندان توفیق مناسبی را کسب نخواهد نمود، چرا که دشمنان اسلام و مسلمین و دشمنان انقلاب اسلامی با ابزار های متعدد و گسترده و قدرت رسانه ای خود، فکر و دل جوانان مسلمان و این مرز و بوم را نشانه گرفته اند.  راه مقابله و مبارزه و واکسینه شدن در مقابل این هجمه ها؛ انگیزه و اراده و مطالعه و تحقیق و عمیق شدن و دست یابی به یک بنیان فکری قابل تکیه و الگوست که قطعا با توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع) این توفیق حاصل خواهد شد.  

حجت الاسلام و المسلمین دادگردر ادامه بیان داشت: برای شناخت اسلام یا باید مستقیم و  با استفاده از منابع اسلامی و اجتهاد به آن دست یافت و یا غیر مستقیم یعنی با کمک و استفاده از ظرفیت یک اسلام شناس انسان به به این مهم دست یابد. تردیدی نیست که اسلام شناس ها را هم می توان به سه گروه تقسیم کرد: گروه اول افرادی که متخصص اند اما غیر قابل اعتماد اند، یعنی دین را خوب می شناسند و می دانند ولی نیت و انگیزه آنها الهی نیست و تزکیه نفس  ننموده اند . اینها افراد خطرناکی هستند چرا که: چو دزدی با چراغ آید؛ گزیده تر برد کالا

وی افزود: البته غفلت نکنیم که بعضا با افرادی نیز روبرو می شویم که نه متعهد و نه متخصص اند و بخشی از افراد جامعه هم به سمت آنها تمایل پیدا می کند و افراد را گرفتار مشکلات و انحرافات فکری و رفتاری متعددی کرده اند مثل: عرفان های کاذب، فرقه های نوظهور، جن گیر ها و رمال ها، شیطان پرستی که بیش از 2500 یا بیشتر گروه های شیطان پرستی در همین تهران ، بخشی از جامعه و جوانان را گرفتار کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که متعهد و خیلی خوب هستند اما در مباحث اسلامی غیر متخصص اند. بسیاری از افراد مثلا؛ برخی والدین، برخی معلمان، برخی استادان دانشگاه ها  و......

وی گفت: گروه سوم افرادی هستند که متعهد و متخصص اند، اما چگونه باید آنها را شناخت. گاهی مستقیم می توان آنها را شناخت مانند علامه طباطبایی، علامه شهید مطهری، حضرت امام خمینی (ره)، رهبرمعظم انقلاب اسلامی حفظه الله، علامه جعفری، علامه حسن زاده، علامه مصباح یزدی، حضرت آیت اله جوادی آملی و... و به آنها که در قید حیات اند دسترسی یافت که این دسترسی مشکل است و یا بهره گیری مستقیم از تالیفات آنها که این نوع استفاده امکان پذیر است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان گفت: گاهی غیر مستقیم است منتها یک واسطه قابل اعتماد لازم دارد چون همه ما در قابل اعتماد بودن امام (ره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی و علامه طباطبایی تردیدی نداریم، دیدگاه آنها را بررسی می نماییم که راهنمایی آنها در این زمینه چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین دادگر افزود: امام فرموده آثار قلم و زبان او (شهید مطهری ) بی استثناء آموزنده و روانبخش است و از شهید مطهری بعنوان حاصل عمر خود یاد نموده است. علامه طباطبایی فرموده آقای مطهری توانایی فکری بالایی در اسلام شناسی داشت. رهبرمعظم انقلاب اسلامی بیان فرموده؛ کتب او مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ یا فرموده اگر کسی یک سطح راقی از معارف اسلامی را می خواهد آثار شهید مطهری مناسب است  و یا اینکه در اهمیت و تاثیر گذاری و جذابیت و اتقان آثار این شهید بزرگوارنکات متعدد دیگری نیز  فرموده  و نیز فرموده درآثار او هنوز حرف های نویی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به ویژگی های آثار شهید مطهری گفت: جامعیت، مستدل بودن، مطمئن بودن، سادگی، آموزش گام به گام، جمع تعبد و تعقل، رویکرد تطبیقی، شفافیت و صراحت، رشد در ابعاد فردی و اجتماعی، کارآمدی و کاربردی بودن، مبنای فکری و بنیان قابل تکیه، از جمله مهمترین ویژگی های آثارشهید مطهری است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر با اشاره به نقش تربیتی آثار شهید مطهری  برخوردار شدن از دید وسیع، ارائه شیوه اندیشیدن، قدرت تجزیه و تحلیل فکری، روحیه نقادی عمیق، عدم تقلید کورکورانه، تحلیل منطقی، علم آموزی، تعلیم و تربیت، تعبد و تعقل، اخلاص و طهارت روحی را از جمله مهمترین این آثار تربیتی برشمرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان در پایان سخنان خود با اشاره آغاز بررسی و امکان سنجی ایجاد مدارس علمیه تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی شهید مطهری در پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان گفت: ظرفیت های مناسبی در تفاهم نامه های مشترک همکاری با دانشگاه فرهنگیان پیش بینی شده و امیدواریم با درک اهمیت و نقش آثار شهید مطهری بتوانیم حتی شاهد گنجانیدن و جایگزینی تعدادی از آثار شهید مطهری در برنامه رسمی درسی دانشگاه فرهنگیان باشیم.

درادامه دکتر هاشمی گلپایگانی رئیس موسسه بینش مطهر و مرکز مطالعات راهبردی به توضیح و تبیین طرح بینش مطهر پرداخت و سیرمطالعاتی بینش استاد مطهری در پرداختن به شبهات روزجامعه رابیان نمود و اضافه کرد: تلاش بر این است که دوره های مرتبط را در سیزده مرکز در استان تهران برگزارکنند.

همچنین استاد هاشمی به تدریس محتوای دو کتاب بینش و رفتارقرآنی و آزادی  انسان  پرداخت.