دکتر مهر محمدی در اولین مصاحبه خویش در سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی:
20 اولویت درون سازمانی و برون سازمانی سال 93 دانشگاه فرهنگیان
دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در اولین مصاحبه اختصاصی خود با اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان که طی روزهای آینده به سلسله گفتگوهای اختصاصی با معاونان دانشگاه نیز، می انجامد، به طرح 20 اولویت درون سازمانی و برون سازمانی دانشگاه فرهنگیان پرداخت.
مشروح مصاحبه مذکور که در قالب چند پرسش و پاسخ و با حضور دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان و پاک سرشت، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه، انجام شد، در اختیار مخاطبان محترم پورتال سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان قرار می گیرد:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر مهرمحمدی، با سلام و سپاس از فرصتی که داده اید و همچنین با تبریک سال جدید که به نام اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری شده، در همین راستا، اولین پرسش مطرح این است که
1. مدیریت جهادی از نظر حضرت عالی دارای چه ویژگی هایی می باشد؟
بسم الله الرحمن الرحیم
من هم سپاس گزاری می کنم از فرصتی که فراهم کردید، عرض سلام و ادب دارم خدمت همه ی مخاطبان، به ویژه همکاران ارجمندم در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، من پیام مدیریت جهادی را این طور درک می کنم که باید در سراسر کشور همه ی مدیران کمربندها را محکم تر از گذشته ببندند و در جهت نیل به اهداف سازمانی خود و در نهایت تحقق اهداف توسعه ی کشور، تلاش مضاعفی را در دستور کار قرار دهند. من این محکم تر بستن کمربندها را، پیام کلی مدیریت جهادی می دانم، اما به طور مشخص تر اگر قرار باشد، به برداشت خودم از مدیریت جهادی اشاره کنم، مدیریت جهادی، عبارت است از مدیریتی که جمع آنچه که علمای مدیریت آن را "اثر بخشی" و "کارایی" می گویند را واجد باشد؛ یعنی مدیریت جهادی، مدیریتی است که از این دو کیفیت برخوردار باشد، هم اثر بخش و هم کارا باشد.
مدیریت اثربخش، یعنی مدیریتی که معطوف به تشخیص انجام کار درست است، این که چه کاری باید اکنون انجام شود. چه کارهایی دارای اولویت است که البته خودش مبتنی بر شناخت شرایط و موقعیت و اهداف توسعه و تعالی است که دانشگاه در نظر دارد؛ بنابر این، تشخیص این که با توجه به شرایط و اهداف، کار درست چیست و برنامه های دارای اولویت چیست، این در واقع پیش نیازی برای مدیریت جهادی است، زیرا این نوع مدیریت در واقع، مؤید و معرف اثر بخش بودن مدیریت است.
اما مدیریت کارا، یعنی کارهایی را که انجام آنها را در دستور کار قرار داده و انشاءالله به درستی هم تشخیص داده ایم، اکنون درست انجام بدهیم؛ یعنی اولویت های شناسایی شده را با رعایت دقت، سرعت و کیفیت و همچنین رعایت صرفه ی اقتصادی، به انجام رسانیم که این نشانه ی برخورداری مدیریت از کارایی است، بنابراین به زعم بنده. مدیریت جهادی، مدیریتی است که هم اثر بخش و هم کارا است.
این که ما در دانشگاه فرهنگیان، شعار مدیریت جهادی و دستیابی به اثر بخشی و کارایی را چه طور می خواهیم محقق کنیم، من فکر می کنم که باید به همان منشور مدیریت در سازمان مرکزی و به میثاق نامه ی مدیران صف و سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان متمسک شویم که هر دو، در سال 92، تنظیم و ارائه شده است؛ من فکر می کنم، شکل عملیاتی مدیریت اثر بخش و کارا مبتنی بر اصولی باشد که ما در این دو سند، یعنی منشور مدیریت و میثاق نامه، آن ها را توضیح دادیم و تشریح کردیم، بنابر این، همه ی مدیران را به استفاده از این فرصت دعوت می کنم که مفاد منشور مدیریت و مفاد میثاق نامه را مرور کنند و خودشان، بین خویشتن و وجدان خویش با آن مفاد، تجدید عهد کنند.
البته نتیجه ی مدیریت جهادی هم از نظر من، رضایت خلق خدا در دانشگاه فرهنگیان است، یعنی جلب رضایت ولی نعمتان و موکلان ما، که بدیهی است اگر رضایت آن ها جلب شود، رضایت خالق هم جلب می شود و امکان استمرار خدمت مشروع در سمت مدیریت برای مدیران فراهم می گردد.
2. با توجه به اینکه در آغاز سال هستیم، اولویت برنامه های دانشگاه فرهنگیان در بخش های مختلف را در سال 93 تبیین نمایید.
برای سال 93، اولویت ها را می توان در 2 بخش درون سازمانی و برون سازمانی دسته بندی کرد؛ مجموعا 20 اولویت شناسایی شده که 13 اولویت آن در بخش درون سازمانی و 7 اولویت آن در بخش برون سازمانی قرار دارد.
3. چه اولویت هایی، اولویت های سیزده گانه درون سازمانی دانشگاه فرهنگیان را تشکیل می دهد؟
در بخش درون سازمانی، اولویت ها بر اساس شرایط و موقعیت دانشگاه و نیز، اهداف و مأموریت آن تعیین می شوند و سیزده محور اولویت از این قرارند:
* محور نخست؛ بازنگری اساسی در برنامه های درسی و سر فصل های آموزشی دائر در دانشگاه فرهنگیان است.
در دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم با شکل و برند جدید، باید اتفاق بیافتد و این همه، مستلزم برنامه ی جدید است. در واقع، برنامه های درسی جدید است که تجلی گاه شایستگی هایی است که یک معلم نسل جدید و طراز آموزش و پرورش کشور عزیزمان، باید آن ها را کسب کند؛ آن هم در جهت تعریفی که از شایستگی های معلم طراز جمهوری اسلامی وجود دارد.
البته، هرگاه سخن از برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، به میان می آید، بحث 35 واحد درسی در حوزه ی تعلیم و تربیت اسلامی و معارف اسلامی که تصریح اساسنامه هم است، اهمیت خاصی پیدا می کند که در این بازنگری، تکلیف 35 واحد درسی نیز، انشاءالله هر چه سریعتر روشن می شود.
* محور دوم در اولویت های ما، ارتقاء کیفیت آموزشی با تمسک به شیوه های مختلف می باشد.
کیفیت آموزشی، نهایتا در کلاس های درس دانشجو معلمان و در سایه اِعمال مدیریت صحیح درباره ی منابع انسانیِ حوزه آموزشی اتفاق می افتد، بنابر این، مسؤولیت اصلی این اولویت، متوجه مدیران محترم پردیس ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور می باشد؛ در این خصوص، در سطح ستاد و سازمان مرکزی، نیازمند طرح هایی هستیم و امیدواریم در ادامه ی تلاش هایی که در سال 92 انجام شد، در سال 93 نیز، خصوصا در حوزه معاونت آموزشی، شاهد ارائه ی طرح ها باشیم.
یکی از کارهای مهمی که در سال 92، در جهت ارتقای کیفیت آموزش، انجام دادیم، ساماندهی نیروهای غیرموظف بود که در سال جاری نیز، ادامه پیدا خواهد کرد.
* سومین محور اولویت ما، احداث پردیس های جدید، با رعایت استانداردهاست؛
دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور، با پدیده ی فرسودگی ساختمان ها و ابنیه مواجه است؛ به همین دلیل، احداث و نوسازی پردیس ها و مراکز آموزش عالی، باید از اولویت های ما باشد.
اتفاق مبارکی که در بودجه سال 93 افتاده، تخصیص ردیف عمرانی برای اولین بار به دانشگاه فرهنگیان است که به مدد اختصاص ردیف عمرانی مذکور، ان شاءالله حداقل در 10 نقطه ی کشور، 10پردیس، با رعایت استانداردهای دانشگاهی و استانداردهای تربیت معلم، احداث خواهد شد.
البته، نکته حائز اهمیت در اولویت مذکور این است که متأسفانه محل تأمین ردیف احداثی بودجه 93 که بالغ بر سی میلیارد تومان می باشد، از محل در آمدهای متفرقه است؛ به همین دلیل، هنوز به عنوان بودجه مصوب ابلاغ نشده و جای نگرانی دارد، همین جا از مدیران پردیس ها و مراکز آموزش عالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی شهرهایی که قرار است در آن ها پردیس احداث گردد، تقاضای کمک داریم تا این بخش از بودجه را از دست ندهیم.
* محور یا اولویت چهارم، استقرار تشکیلات دانشگاه جدید در سطح ستاد و صف هست؛
مهمترین اتفاقی که در سطح ستاد، در حال رخ دادن است، استقرار معاونت بخش سنجش، نظارت و تضمین کیفیت است، در سطح صف هم، مهمترین اتفاق، استقرار لایه های استانی یا همان تأسیس مدیریت های استانی، یا به عبارت دیگر، مجتمع های دانشگاه فرهنگیان در سطح استان می باشد که از سال 92 بحث های مقدماتی آن انجام گرفته و ان شاءالله در سال 93 عملیاتی خواهد شد و از برکات آن می توان به چابک سازی سازمان و تشکیلات دانشگاه و تمرکز زدایی مسؤولیت ها و صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها و ارتقا جایگاه دانشگاه فرهنگیان در سطح استان اشاره کرد.
* محور پنجم، ایجاد تحرک پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک عنصر نسبتا غائب در عرصه تربیت معلم کشور؛
ما در گذشته در آموزش و پرورش چندان شاهد تحرک پژوهشی نبودیم که علی الاصول با شکل گیری دانشگاه و ساماندهی تربیت معلم در قالب دانشگاه، پژوهش باید تبدیل به یکی از محورهای عمده ی فعالیت شود که در سال 93 امیدواریم شاهد این اتفاق باشیم، خصوصا با تأسیس پژوهشکده مطالعات تربیت معلم، تولید دانش نافع در حوزه آموزش و تربیت معلم، یکی از اتفاقاتی است که در راستای ایجاد تحرک پژوهشی رخ خواهد داد.
همچنین برای ایجاد تحرک پژوهشی، بر امر آموزش پژوهی استادان تأکید می کنیم که نقش بارزی در ارتقاء کیفیت آموزش دارد، ضمن این که به پژوهش های دانشجویی نیز، به طور جدی می اندیشیم و تقویت روحیه پژوهشی در معلمان آینده را، جزء یکی از اهداف دانشگاه، تلقی می کنیم.
* محور ششم، ایجاد تحرک فرهنگی است؛
عنصر فرهنگی، به عنوان عنصر همواره حاضر در عرصه ی تربیت معلم کشور مطرح است، اما بر خلاف عنصر پژوهش که اشاره کردم، عنصر فرهنگی یا فعالیت های فرهنگی هم نسبت به آنچه در گذشته اتفاق می افتد، نیازمند تحول در رویکردهاست،
ما در این بحث، بر موضوع آمیختگی ذاتی فعالیت های فرهنگی با آزادی و اختیار تأکید داریم و بخشنامه ای را هم، پایان سال گذشته، در همین زمینه، به همکارانمان در سراسر کشور ارسال کردیم که امیدوارم آن بخشنامه کماکان مورد توجه و تأکید باشد، آنجا گفته بودیم شرکت در فعالیت های فرهنگی، نمی تواند جنبه ی اجباری داشته باشد و این، آثار تربیتی معکوس از خودش، به جای خواهد گذاشت.
تأکید ما در حوزه ی فرهنگ، بر عاملیت دانشجو معلمان است. در واقع خود جوشی آن ها در فعالیت های فرهنگی، البته در چارچوب سیاست ها و برنامه های کلانی است که معاونت فرهنگی و اجتماعی اعلام خواهد کرد، بحث توسعه ی تشکل های دانشجویی هم، در همین زمینه قابل توجه است.
نهایتا، در حوزه ی ایجاد تحرک فرهنگی، ما به ایجاد هماهنگی و هم افزایی در کانون های متعدد فرهنگی فعال در دانشگاه فرهنگیان، مثل نهاد رهبری، بسیج و امثال این ها که در واقع، کانون های ارزشمند مغتنم و فعال در حوزه ی فرهنگی هستند، هم می اندیشیم و بایستی در میان آن ها، هماهنگی ایجاد کنیم تا انشاءالله این هماهنگی، موجب افزایش توأمان اثر بخشی و کارآیی شود، به همین منظور، به فرماندهی واحد در این عرصه ی بسیار حساس و ارزشمند نظر داریم و در سال 93 انشاءالله با هماهنگی بیشتری، کارها در حوزه ی فرهنگی دنبال خواهد شد.
* محور هفتم، حرکت جدی به سمت هوشمند سازی دانشگاه است؛ به ویژه رفع موانع و محدودیت های مرتبط با کیفیت فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دانشجویان، مثل اینترنت پر سرعت، حل مسأله پهنای باند، یا تجهیز سایت های کامپیوتری، راه اندازی کتابخانه ی الکترونیکی یا دیجیتال، تأسیس شبکه ی اجتماعی برای دانشجو معلمان و مدرسان،کیف پول الکترونیک و کارهایی از این قبیل، در راستای هوشمند سازی، در دستور کار دانشگاه در سال 93، به عنوان حد اقل ها خواهد بود؛ علاوه بر این، ما با تأسیس مرکز هوشمند سازی دانشگاه، که با تشکیلات جدید پیش بینی شده، به حرکت هوشمند سازی دانشگاه، انشاءالله، در سال 93، شتاب بیشتری هم خواهیم بخشید.
* محور هشتم، بهینه سازی مدیریت ها، اعم از مدیریت های استانی و مدیریت در ستاد؛
در استان ها، معنای سخن، این است که ما به ادامه ی تغییر و تحولات اصولی در پردیس ها، ادامه خواهیم داد و در سطح ستاد، عمدتا در جهت پر کردن خلاءهای مدیریتی اقدام خواهیم کرد.
* محور و اولویت نهم، ایجاد تحرک در حوزه ی خدمات دانشجویی با اولویت پردیس های خواهران است،
به دلیل شرایط نامساعدی که در حال حاضر، مجموع پردیس های خواهران با آن ها مواجه هستند، بهبود وضعیت زیست در خوابگاه ها از جهات گوناگون، مورد تأکیدمان خواهد بود و انشاءالله، اتفاقات مثبتی را در این زمینه شاهد خواهیم بود.
همچنین، موضوع ارایه خدمات مشاوره و بالاخره توسعه ی زیر ساخت های مربوط به تربیت بدنی و بهداشت، در دستور کار دانشگاه در سال 93 قرار دارد.
* محور دهم، ایجاد تحرک در عرصه ی تحصیلات تکمیلی است؛
انشاءالله، امیدواریم درسال 93 به شکل محدود و نمادین در تعدادی رشته و تعداد محدودی از پردیس ها، شاهد راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی باشیم، رایزنی های امیدوار کننده ای با مسؤولان ذیربط، در وزارت علوم داشته ایم، امیدواریم نتایج مربوطه و خبرهای خوبی در این زمینه را در آینده ای نزدیک به همکاران ارجمندمان در سطح دانشگاه، اعلام کنیم.
البته، ما کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی را برای تربیت معلمان بدو خدمت در نظر نداریم، فعلا در راستای مأموریت بهسازی منابع انسانی یا در واقع ارتقاء مرتبه ی تحصیلی کارکنان یا معلمان شاغل در آموزش و پرورش است که ما این دوره ها را به اجرا می گذاریم.
* محور یازدهم، ایجاد تحرک در عرصه ی روابط بین الملل است،
در این زمینه، اتفاقات گوناگونی را شاهد خواهیم بود، مانند برگزاری کارگاه ها و همایش های بین المللی، برقراری رابطه و ارتباط ارگانیک با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی فعال در حوزه ی تربیت معلم در سال 93.
* محور دوازدهم، استقرار نظام شایستگی محور در حوزه ی منابع انسانی دانشگاه،
ما در این جهت، فراخوان جذب را برای جذب مدیران یا شناسایی و جذب مدیران داشتیم و این مهم را ادامه خواهیم داد، بانک متقاضیان همکاری با دانشگاه فرهنگیان را روی سایت دانشگاه تعبیه کردیم، آن را ادامه خواهیم داد و از اطلاعات آن، برای گزینش نیروهای مورد نیاز، استفاده خواهیم کرد و بالاخره به ساماندهی منابع انسانی موجود در دانشگاه هم، در سال 93 خواهیم پرداخت تا بتوانیم از وجود نیروها به شکل بهتری استفاده کنیم.
* محور پایانیِ در بخش درون سازمانی، که محور سیزدهم است، استقرار ساختارهای مشورتی برای بهینه سازی تصمیمات در سازمان مرکزی است که دو اتفاق خاص انشاءالله، در این زمینه در سال 93، خواهد افتاد:
یکی؛ راه اندازی شبکه مشاوران مجازی رییس دانشگاه، در آینده ای نزدیک و شبکه ی مشاوران مجازی معاونت ها که راه اندازی خواهد شد و اخبار و اطلاعات مربوطه را به موقع اعلام خواهیم کرد و دوم؛ فعال کردن شوراهای مناطق ده گانه که آیین نامه مربوطه در سال92 در شورای دانشگاه به تصویب رسید.
شوراهای مناطق را هم به عنوان یک ساختار مشورتی و البته بسیار مغتنم و مؤثر می بینیم و امیدواریم در سال 93 شورای مناطق ده گانه ی ما هم فعال شود، این ها اولویت های درون سازمانی است.
4- اولویت های برون سازمانی که دانشگاه نسبت به سال 92 دارد، چیست؟
این اولویت ها، در هفت محورند که مجموعا با 13 اولویت درون سازمانی، 20 اولویت را تشکیل می دهند:
* اولویت اول؛ توسعه تعاملات با مجلس شورای اسلامی، خصوصا با پیش بینی یک نماینده و رابط است که از سوی دانشگاه، بتواند به شکل مؤثرتری، همکاری ما با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را سامان بخشد.
* اولویت دوم؛ توسعه ی تعاملات با شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ در این راستا، به فعال کردن کمیته ویژه ای که در کمیسیون تعلیم و تربیت برای دانشگاه فرهنگیان در سال 92 به تصویب رسید، چشم دوخته ایم؛ ان شاءالله با تشکیل این کمیته که در حقیقت، کمیته ی فرا بخشی است و پیش بینی شده نمایندگان دستگاه های مختلف در آن، عضویت داشته باشند، بتوانیم از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای توسعه ی دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم.
* اولویت سوم، توسعه ی تعاملات با عوامل سهیم و مؤثر در کیفیت تربیت معلم در سطح ملی است؛
منظور این است که در کشور ما بسیاری از دانشگاه ها وظایف و امکانات و منابعی دارند که به تناسب آن ها مسؤولیت هم دارند، ما حرکتی را از سال 92 با همه ی این نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی شروع کردیم که در سال جاری به گفتگو با آنها خواهیم پرداخت و تفاهم نامه هایی را خواهیم بست که از توان آن ها انشاءالله برای بهبود کار، در دانشگاه، استفاده کنیم.
دو اتفاق در سال 92 افتاد، یکی؛ عقد تفاهم نامه با معاونت جوانانِ وزارت ورزش و جوانان، دیگری؛ انعقاد تفاهم نامه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ما انشاءالله در سال 93، تعداد این تفاهم نامه ها را در راستای، همین توسعه ی تعاملات با عوامل سهیم و مؤثر در کیفیت تربیت معلم، افزایش خواهیم داد، چندین مورد دیگر هم، اکنون در دستور کار قرار دارد که باید به انعقاد تفاهم نامه منجر شود.
* محور چهارم در اولویت های برون سازمانی، ادامه ی همکاری با شورای اسلامی شدن دانشگاه هاست، از آن جایی که سند اسلامی شدن دانشگاه ها، سند بسیار مهم و اساسی از میان اسناد بالا دستی آموزش عالی کشور است و این شورا، برای نظارت بر اجرای این سند، در دانشگاه ها تأسیس شده، دانشگاه فرهنگیان هم سعی خواهد کرد با رابطه ی معنی دار و مثبتی که با این شورا برقرار می کند، بتواند به بهترین شکل ممکن، منویات مندرج در این سند بالا دستی نظام را، در دانشگاه فرهنگیان، جاری و ساری کند.
* محور پنجم، توسعه ی حضور در صحنه ی رسانه ها و تعامل با اصحاب رسانه است که امیدواریم این به شکل توسعه یافته تر و مؤثرتری در سال 93 اتفاق بیفتد.
* محور ششم، توسعه ی تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، به عنوان یکی از دستگاه های مهمی است که دانشگاه ها باید سیاست ها و برنامه های خود را در ابعاد مختلف، با این دستگاه هماهنگ کنند.
ما هم بحمدلله، روابط خوبی با وزارت علوم و مدیران آن وزارتخانه داریم و بسیار امیدوار هستیم با مساعدت آن ها، توسعه ی دانشگاه مورد عنایت و توجه قرار گیرد.
* و بالاخره، محور هفتم، استفاده حداکثری از ظرفیت هیأت امنای دانشگاه، به عنوان یک ظرفیت فرا سازمانی است که تا به حال متأسفانه، موفق به تشکیل جلسه نشده ایم، گشایش خوبی در سال 92 ایجاد شد و آن هم تصویب شأن نایب رییس هیأت امنا، برای وزیر آموزش و پرورش بود که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و این می تواند موجب شود، ما جلسات هیأت امنا را با سهولت بیشتری برگزار کنیم و بتوانیم از ظرفیت فرا سازمانی هیأت امنا هم به شکل مؤثرتر برای تحقق اهداف دانشگاه استفاده کنیم.
5- چه تضمینی برای تحقق اهداف درون سازمانی و برون سازمانی و تحقق این اولویت ها دارید؟
مهمترین تضمین، برای تحقق این اولویت ها، تعهد همکاران من، در ستاد و صف و انگیزه ای است که در آن ها سراغ دارم و همچنین همدلی که می دانم در بین همه ی ما نسبت به تمامی این اولویت ها وجود دارد.
اما فراتر از این، در برنامه ی سال 93 همه ی معاونت ها، چار چوبی را پیش بینی کردم که تمامی برنامه های پیشنهادی معاونت ها بایستی مستند دو سند برنامه ی راهبردی دانشگاه و دیگری اولویت های سال 93 آن باشد.
بنابر این، معاونان محترم در سطح ستاد و همچنین مسؤولان محترم پردیس ها، نسبت به برنامه ریزی و تدوین برنامه سال 93، مبادرت می کنند و با رعایت این چارچوب پیشنهادی، توجهشان جلب خواهد شد به این که برنامه ها و فعالیت های پیشنهادی شان، باید از این دو نوع استناد برخوردار باشد و این خود، تضمین دیگری است برای این که بتوانیم به اولویت های سال 93 جامه ی عمل بپوشانیم.
6- در بحث تضمین تحقق این اولویت ها، با توجه به فرمایشاتی که سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، راجع به دانشگاه داشتند، اینکه "دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است، اینجا شخصیت معلمین ساخته می شود" و با توجه به اینکه در اساسنامه دانشگاه هم، رییس جمهور محترم، رییس هیأت امناست و به قول شما، این دانشگاه، دردانه ی انقلاب و مولود دوم انقلاب بعد از دانشگاه تربیت مدرس بوده و هست، به نظر شما چه راهکاری وجود دارد که از نیرو و ظرفیت مسؤولان ارشد نظام کمک بگیریم، از شخص مقام معظم رهبری تا شخص رییس جمهور محترم، چه کمکی می توان گرفت؟
آن چه در اختیار ما یا در توان ما بوده، همان است که عرض کردم؛ در راستای تحقق منویات رهبری، در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان و تحت همین عنوان، به سراغ شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتیم و از آنها خواستیم با تشکیل یک کارگروه و کمیته ی ویژه با حضور نمایندگان بخش های مختلف و ذیربط، این فرصت را به دانشگاه فرهنگیان بدهند که ما به شکل مؤثرتری بتوانیم در راستای تحقق منویات ایشان و نیل به اهداف دانشگاه حرکت کنیم، این چیزی است که در توان ما بود و در توضیحات قبلی ذکر شد که این به تصویب کمیسیون رسید، کمیسیون تعلیم و تربیت، تشکیل این کارگروه ویژه را تصویب کرد و ما انشاءلله، در سال 93 امیدواریم که بتوانیم این کارگروه را فعال کنیم، امید ما این است که با توجه به ترکیب کارگروه، به شکل مؤثرتری، فراتر از مساعدت های آموزش و پرورش که دانشگاه دریافت می کند، بتوانیم نظر مساعد و منابعی که در بخش های دیگر کشور وجود دارد، اعم از منابع فکری، فیزیکی و مادی ...را در خدمت توسعه دانشگاه استفاده کنیم.
* از ظرفیت شخص رییس جمهور محترم چطور؟
تلاشمان این است که انشاءالله آقای رییس جمهور، در جلسات هیأت امنا حضور داشته باشند و جلسات هیأت امنا با حضور ایشان تشکیل شود، تا به حال، تلاش ها ناکام بوده، اما به این تلاش ها ادامه خواهیم داد. فراتر از این، باید امیدوار باشیم که رییس جمهور محترم هم، در سال 93 عنایتشان شامل حال دانشگاه فرهنگیان شده و وقت مقتضی و مکفی به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهند.
ضمن سپاس از وقتی که به این مصاحبه اختصاص دادید، موفقیت لحظه افزون شما و همه ی مسؤولان نظام، به ویژه تلاشگران دانشگاه فرهنگیان را در سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، از درگاه خداوند متعال مسألت داریم و امیدواریم در سال جاری، شاهد عزم جدی جهت دستیابی دانشگاه فرهنگیان به چشم انداز رفیع مورد نظر باشیم.