Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر موسی ­پور، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در اولین مصاحبه اختصاصی سال 93:

دانشگاه فرهنگیان نه تنها در نام که در محتوای خود نیز، به طور تمام ­عیار با فرهنگ آمیخته است/ اندیشه ی پژوهش به منزله فرهنگ

     به دنبال اولین مصاحبه اختصاصی دکتر مهر محمدی در سال جدید و وعده ی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان مبنی بر تداوم سلسله گفتگوهای اختصاصی با معاونان دانشگاه طی روزهای آینده، فرصتی حاصل شد تا با دکتر موسی پور، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، پیرامون برنامه­ های این معاونت در سال 1393 گفتگویی داشته باشیم که مشروح آن به اطلاع مخاطبان محترم می رسد:

بسم الله الرحمن الرحیم

  • جناب آقای دکتر، بدون مقدمه وارد موضوع می­شویم واز حضورتان پیرامون برنامه ­های اصلی سال 1393 حوزه معاونت پژوهشی و فناوری جویا می شویم.

     از شما متشکرم که این فرصت را ایجاد کرده ­اید تا درباره ی برنامه ­های معاونت گفتگو شود. پیش از آن که به برنامه ­های این حوزه بپردازم، مایلم با استناد به نام گذاری سال 93 توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نام «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» مطلبی را عرض کنم.

     فرمایش رهبری معظم انقلاب(مدظله العالی) در نام­گذاری سال، نوعی عنایت محوری را آشکار می­کند که در سطح عالیِ نظام مطرح است، این که ایشان بر فرهنگ تأکید نهاده­اند، به معنای آن است که پدیده باورها و ارزش­های عمومی، دارای جایگاهی اساسی است.

    البته فرهنگ در سطوح متفاوتی مطرح می­شود و قیود گوناگونی را می ­پذیرد. آن چه برای حوزه فعالیت­ های معاونت مهم است، فرهنگ پژوهش است. می­دانیم که فرهنگ پژوهش، حائز اهمیت است؛ اما به پژوهش، حتی فراتر از آن که دارای فرهنگی باشد، نگاه می­ کنیم و بر پژوهش، به منزله ی فرهنگ تأکید می­کنیم.

    به عبارت دیگر، آن چه مطرح است، باورهایی است که لازمه کار آموزشگری و دانشجویی­ کردن در دانشگاه فرهنگیان است و آن «پژوهش» است؛ یعنی مدرس بودن و دانشجو بودن، در بنیاد خود، پژوهشگر بودن را دارد. پس، من با توسل به این نام­گذاری، می­ خواهم عرض کنم که دانشگاه فرهنگیان نه تنها در نام خود، فرهنگ را دارد؛ که در محتوای خود نیز به طور تمام­عیار با فرهنگ آمیخته است. همین موضوع است که سبب می­شود بتوانیم دانشگاه فرهنگیان را، یکی از پروژه ­های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی، قلمداد کنیم.

     ما با این باور به تدوین و تنظیم برنامه ­های سال 1393 اقدام کرده ­ایم؛ یعنی تلاش کرده ­ایم شرایطی را فراهم کنیم که پژوهش، به منزله ی فرهنگ در دانشگاه فرهنگیان، خودنمایی کند و آشکار شود. پس همه برنامه ­های معاونت، از نوع زمینه ­سازی و حمایت از فعالیت­هایی است که دانشجو معلمان، مدرسان و اعضای هیأت علمی، برای تحقق هویت واقعی خود به آنها اقدام می کنند؛ یعنی پژوهش و پژوهشگری است که بنیاد و اصل دانشگاهی­ بودن را نشان می­دهد. همه کسانی که در دانشگاه فرهنگیان، حضور و فعالیت دارند، به لحاظ تعلقی که به این دانشگاه دارند، به این موضوع عنایت خاص دارند؛ یعنی آنان برای آشکار کردن پدیده پژوهش به منزله فرهنگ در تلاشی جدی­ تر خواهند بود.

 

  • برای ایجاد شرایط چنین عملی، معاونت چه برنامه ­هایی را تدوین کرده است؟

     معاونت پژوهشی و فناوری برای سال 1393، مجموعه­ای از برنامه ­ها را تدارک کرده است که ذیل ده محور اصلی قرار می­گیرند. این محورهای اصلی در قالب یک بخشنامه، تدوین و به پردیس­ها و مراکز دانشگاه ابلاغ شده است. در میان موضوعات مطرح در محورهای مورد نظر، اکنون به چند مورد اشاره می­کنم:

     اول، زمینه ­سازی برای پژوهش­ های کاربردی است. شرایطی فراهم شده تا پژوهش ­های کاربردی، در خدمت پاسخگویی به مسائل پردیس ­ها قرار گیرند و از این طریق، امکان ارتقای فعالیت­های دانشگاه را فراهم کنند. در سال جاری بر پژوهش ­های خرد تأکید داریم؛ یعنی پژوهش ­هایی که به حل یک مسأله و انتشار یک مقاله می ­انجامد. ما درصدد هستیم فرصتی ایجاد کنیم که هر یک از اعضای هیأت علمی و مدرسان موظف دانشگاه، یک قرارداد پژوهشی را منعقد کنند و هدف اصلی این نوع پژوهش­ها هم انتشار یک مقاله علمی پژوهشی، خواهد بود.

     دوم، زمینه سازی برای انتشار مقالات مدرسان و اعضای هیأت علمی دانشگاه است. 

     ما اطلاع داریم که تعداد زیادی از همکاران دانشگاهی، دارای تجارب بی­مانندی در حوزه تربیت معلم هستند و این تجارب را طی سال های گذشته، تدوین کرده­اند و مقالاتی را تولید نموده­اند؛ اما این نوع مقالات به دلایلی، در نشریات منتشر نشده است. این مقالات، علاوه بر آن که دارای ارزش اساسی برای تربیت معلم است، در عین حال نویسندگان آن ها نیز، مایل به انتشار آن ها هستند. زمینه­ای ایجاد شده تا این مقالات در کتاب­هایی منتشر شود. این مقالات، طی بهار امسال جمع­آوری و داوری و در قالب یک مجموعه کتاب توسط دانشگاه منتشر می­شود. این کتاب­ها، احتمالا با نام «کتاب فرهنگیان» یا نام دیگری که ممکن است از سوی همکاران یا دانشجو معلمان پیشنهاد شود، منتشر خواهد شد.

     سوم، برای توسعه توانمندی­های مدرسان و افزایش سطح علمی دانشگاه، علاوه بر آموزش­های کوتاه مدت در قالب کارگاه­های آموزشی، اعطای بورس تحصیلی در دستور کار قرار دارد. برای اعطای بورس از سویی در پی تدارک زمینه­های قانونی آن، یعنی دریافت مجوز هیأت امنا هستیم و از سوی دیگر، تلاش می­ کنیم زمینه­های لازم فراهم شود.

     ما قصد داریم هم برای مدرسانی که خودشان در آزمون دوره دکترا شرکت  کرده و پذیرفته می­شوند و هم برای کسانی که دارای شرایط ادامه ی تحصیل بدون کنکور هستند، امکانات ادامه ی تحصیل را ایجاد کنیم. در همین ارتباط، برای فرصت­های مطالعاتی اعضا نیز، برنامه­هایی تدارک کرده­ایم.

     چهارم، موضوع انتشار نشریات علمی است. در این زمینه، در پی آن هستیم که با مشارکت پردیس­های دانشگاه، به انتشار نشریات علمی اقدام کنیم. برنامه­های مربوط آماده شده و ظرفیت­های قانونی مربوط به توسعه نشریات شناسایی گردیده و امیدوار هستیم طی امسال بتوانیم دست­کم سه عنوان نشریه علمی به انتشار برسانیم.

     پنجم، موضوع پژوهش­های دانشجویی است. برای ما این نوع پژوهش­ها، دارای ارزش اساسی است. ما برنامه­هایی داریم که هم به ایجاد باشگاه پژوهشگران دانشجو اقدام کنیم و هم فرصت­هایی پدید آوریم که دانشجو معلمان، تحت راهنمایی مدرسان، به انجام پژوهش اقدام کنند، به تولید مقاله همت گمارند، انجمن­های علمی خود را فعال سازند و در برگزاری همایش­های علمی بکوشند. در این راستا، پیش­بینی شده است طی سال جاری، همایش­های دانشجویی در ارتباط با «فرهنگ اقتصادی» در تمامی استان­ها، برگزار ­شود.

 

  • این نوع فعالیت­ها به نظر می­رسد در سطح استان­ها برگزار می شود، آیا طرح­های کلانی هم در دست اجرا دارید؟

     بله. ما طرح­های کلان پژوهشی در برنامه­های سال 93 داریم. یکی از این طرح ها، «کیفیت زندگی دانشجویی» است. این موضوع خیلی مهم است که تمام تلاش­های دست­اندرکاران را، دانشجو معلمان چگونه تجربه می­کنند. آیا آنچه در دانشگاه جریان دارد، از نظر دانشجو معلمان، دارای کیفیت لازم است یا خیر؛ این یک طرح کلانی است که در سال جاری اجرا می­شود و در آن تعداد قابل توجهی از مدرسان و دانشجو معلمان، به عنوان پژوهشگر، مشارکت خواهند داشت.

     همچنین، طرح «خط پایه» نیز، برای اجرا آماده می­شود. در این طرح، هدف آن است که وضعیت دانشگاه، از جهات مختلف، شناسایی و توصیف شود.

     طرح دیگری که به طور سراسری اجرا خواهد شد، طرح «پیام تربیتی شهدای تربیت معلم» است. آنچه از این معلمان ماندگار در قالب وصیت­نامه بر جای مانده، مورد تحلیل قرار می­گیرد تا مشخص شود آنان، چه پیام­هایی برای امروزِِ جامعه، ارائه کرده­اند. این طرح البته، با مشارکت گسترده ی اشخاص علاقمند، قابل انجام است و قصد بر این است که با این روش انجام شود.

 

  • آیا این قبیل کارها، به گونه­ای تنظیم شده است که رتبه دانشگاه را در میان دانشگاه های کشور، افزایش دهد؟

     همین طور است. برای ما، رتبه دانشگاه هم مهم است. دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر دارای رتبه خوبی در میان دانشگاه­های کشور نیست، ولی این دانشگاه، دارای قابلیت­هایی است که می­تواند به سرعت، رتبه خود را تغییر دهد. اولا؛ کارهای زیادی از اعضای دانشگاه، با نام دانشگاه منتشر نشده است. ثانیا؛ جمعیت اعضای دانشگاه در حد دانشگاه­های بزرگ کشور است و این گروه دارای تجربه زیادی برای تولید آثار علمی هستند. همچنین، به نظر می­رسد اعضای دانشگاه نسبت به اینکه رتبه دانشگاه در وضع مناسبی نیست، حساس شده­اند. این واقعیت­ها سبب می­شود دانشگاهیان این دانشگاه به شکل جدی برای تغییر جایگاه دانشگاه کوشش کنند. ما نیز در برنامه­های معاونت بر این موضوع تاکید داریم. انتشار مقاله با انتساب به دانشگاه، مورد تشویق قرار می­گیرد. این کار به مدرسان و اعضای تمام وقت هم محدود نمی­شود. البته این بدان معنا نیست که حل مسائل دانشگاه در اولویت نباشد.

     به عبارت دیگر، ما برای تحقیقات کاربردی ارزش خاصی را قائل شده­ایم و در عین حال، اعتقاد داریم به دلیل فعالیت انحصاری دانشگاه در حوزه تربیت معلم، این فرصت وجود دارد که پژوهش­ها هم به حل مسأله بینجامد و هم به تولید مقاله منجر شود؛ یعنی موضوع تربیت معلم، چنان در جامعه ایران مورد غفلت بوده است که تحقیق در آن با نوآوری همراه خواهد بود.

 

  • به نظر شما به چه نحو و با چه زمینه­سازی­هایی ممکن است توسعه علمی در دانشگاه و مخصوصا در حوزه تربیت معلم حاصل شود؟

      تصور می­کنم دو اعتقاد همزمان، به این موضوع کمک می­کند، اول؛ این باور که کارِ معلمی، کار پیامبری است و دوم؛ این باور که خلیفه­الله بودنِ انسان، نیاز به تلاش فراوان دارد.

     این باور که معلمی کردن، پیامبری کردن است؛ وقتی با این اعتقاد همراه می شود که پیامبران برای پیامبری کردن همواره دل­نگران پذیرش خداوند بوده­اند، سبب می­شود که هر مؤمن به این باور، برای بارور کردن توان­های خود، همواره در تلاش باشد و به آنچه دارد، بسنده نکند. این همان بنیادی است که یادگیری مداوم یا مستمر را ممکن می­کند و امید به بهتر شدن را رونق می­بخشد.

      اما خلیفه­اللهی هم، همین پیامد را دارد؛ در این باور، فهم و درک جهان برای آگاهی از سنت­های خداوندی نهفته است و چنین باوری امکان مشارکت همگانی را فراهم می­کند؛ به عبارت دیگر، در ایفای نقش خلیفه­اللهی می­توان، شاهد آن بود که عمل برای خالق، خالص می­شود. این چنین بنیادهایی سبب می­شود تا به اقدام مؤثر دانشگاه فرهنگیان امیدوار بود.

 

  • امروز شاهد تأکید فراوان بر افزایش تعداد مقالات و انتشار مقالات علمی در سطح بین­المللی هستیم. آیا دانشگاه های دارای مقالات فراوان­تر، دارای عمل تربیتی مناسب­تری هستند؟

     قطعاً یکی از راه­های شناخت توسعه علمی، همین شمار مقالات است. به عبارت دیگر؛ مقالات، برآیند فعالیت علمی هستند. مقالات، به خصوص وقتی در نشریات معتبر به چاپ می رسند، یعنی یافته­هایی که در اجتماع علمی پذیرفته شده اند و از اصالت برخوردارند. اگر مقاله ای به عنوان برآیند فعالیت علمی دارای اصالت روشی و موضوعی باشد و بالطبع در یک نشریه معتبر به چاپ برسد، نشان دهنده تولید علم و توسعه علمی است.

      البته این شاخص، شاخص تولید علم است. منتها توسعه علم، فقط مترادف با تولید علم نیست، بلکه در ادامه تولید علم، کاربست علم مطرح است.

     کاربست علم، کار دومی است که البته شاید سخت­تر از کار اول هم باشد. کاربست علم، یعنی دستاورد علمی را برای بهبود زندگی بشری بکار گرفتن و مورد استفاده قرار دادن؛ این بخش دوم، آن چیزی است که از مقاله علمی به تنهایی ناشی نمی­شود.

     مقاله­های علمی یک جزء کوچکی از قوانین هستی و سنت­های خداوندی را آشکار می­کند، اما دستکاری در هستی ـ که همان کاربست نتایج علم است ـ گاهی اوقات به صدها مقاله و یافته  نیاز دارد تا بتوان در این هستی پیچیده دستکاری کرد.

     از نظر کسانی که لایه اول را می­بینند، توسعه علمی مساوی با تولید علمی و آن نیز، مساوی با انتشار مقاله است، اما کسانی که توسعه علمی را مساوی با کاربست علم و تغییر در زندگی اجتماعی می­دانند، توسعه علمی از طریق دیگری  و در لایه عمیق­تری حاصل می­شود و آن عبارت است از کاربست؛ و کاربست علم با کارهای متعدد و با بررسی­های جوانب پیچیده موضوعات حیات انسانی و همین طور، حیات فیزیکی ارتباط دارد و این کار قاعدتاً، دیرتر حاصل می­شود.

     با مشاهده ی توسعه تولیدات علمی می­توانیم امیدوار باشیم که در آینده، این امکان پدید می­آید که کاربست علم هم حاصل شود. قاعدتاً این کار، زمینه­سازی های دیگری هم نیاز دارد. کاربست علم، مقوله­ای است که نیازمند زیرساخت­های فیزیکی، فرهنگی، اخلاقی و حتی علاقه و تعهد به کار و علم است.

     بنابراین، فراهم کردن آن زمینه­ها، لازمه ی توسعه علم است؛ منتها در لایه ی اول و در گام اول؛ برآیند اول توسعه علمی، تولید علم است و تولید علم نیز، در انتشار مقاله علمی است و افزایش مقالات علمی به معنای این است که فعالیتی در خدمت توسعه علمی در حال وقوع است. پس، ممکن است، دانشگاهی دارای تولیدات علمی زیاد باشد، اما کاربست علم، در آنجا، به قدر تولید علم نباشد، ولی باید به یاد داشت و تاریخ هم این را می­­آموزد که بدون تولید علم، هرگز کاربست علم را شاهد نخواهیم بود. پس، برای تولید علم، باید حرکت کرد و برای کاربست علم تولید شده هم، باید کوشید.

 

  • ممنون از  وقتی که به این مصاحبه اختصاص دادید.

     من هم از شما تشکر می­کنم، شما از جمله خدمتگزاران عرصه فرهنگ هستید و البته اکنون در توسعه اندیشه ی پژوهش به منزله فرهنگ وارد شده­اید، امیدواریم ما نیز، شاهد تحقق همه جانبه ی این آرمان باشیم.