حجت الاسلام و المسلمین دادگر در نشست تربیت معلم اسلامی:
اگر معلم از حیث حرفه ای همگام با سرعت تغییرات و تحولات تربیت نشود از دانش آموزان پیشروی خود عقب خواهد ماند
حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در نشست بین المللی آشنایی با نظام تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان که با حضور دانش آموختگانی از دانشگاه جامعه المصطفی (ص) صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به ماموریت و رسالت مهم تربیت معلم برای جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه فرهنگیان، گفت: تلقی ما از سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و سند مهم تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه به عنوان مهمترین اسناد بالادستی این دانشگاه، این است که دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش جنبه حاکمیتی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در تربیت معلم توانسته ایم به مطلوب نظام اسلامی دست یابیم یا خیر؟ تصریح کرد: در عین کسب توفیقات فراوان در تربیت معلم، به دلیل رسوبات فکری لیبرالی و سکولاریستی موجود در عرصه تعلیم و تربیت که بخشی مربوط به قبل از انقلاب و بخشی مربوط به دانش آموختگان آموزش دیده و تربیت شده آموزه های غربی است، هنوز با آنچه مطلوب نظام اسلامی و انتظار از تربیت معلم طراز است فاصله داریم.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه زمینه سازی در تربیت معلم برای رشد و تعالی شخصیت دانشجومعلمان در ساحت های شش گانه تربیتی ؛ دینی و معنوی و اخلاقی و عبادی ، سیاسی و اجتماعی از سوی نظام تعلیم و تربیت اسلامی و دانشگاه فرهنگیان جهت دست یابی به معلم طراز نظام اسلامی مورد انتظار است، خاطر نشان کرد: یکی از وظایف مهم دانشگاه در تربیت معلم، ایجاد محیط مناسب شبانه روزی درخوابگاها و سراهای دانشجویی برای زندگی جمعی، ایجاد فرصت برای یادگیری، تبادل تجربه و رشد شخصیت اجتماعی و انسانی و اسلامی افراد است.
وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت رشد ابعاد بصیرتی و انقلابی دانشجو معلمان در مقابله با نفوذ و توطئه های دشمنان نظام و اسلام بعنوان یکی از مباحث مهم ذیل ساحت اجتماعی و سیاسی، ایجاد زمینه و فرصت برای پرداختن به مناسک دینی و مذهبی و شعائر ارزشی را فرصتی برای رشد و ارتقاء معنوی،نظم و مسئولیت پذیری و از مهمترین مولفه های ساحت اعتقادی و عبادی و اخلاقی دانست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه وجود فرهنگ های مختلف در محیط شبانه روزی و سراهای دانشجویی را بستری برای تبادل و مشارکت فرهنگی دانشجو معلمان و آشنایی با فرهنگ های مختلف دانست و افزود: در این ظرفیت ها و فرصت ها باید شرایط آگاهانه و اختیاری یادگیری، رشد معنوی و فرهنگی، هم افزایی ، تعالی فکری و استحکام ارتباط دانشجو معلمان با خدا و اخلاق و معنویت فراهم شود.
وی اضافه کرد: اگر این بسترها و فرصت ها در اختیار برنامه های رشد دهنده و تعالی بخش برای دانشجو معلمان قرار گیرد قطعا در تربیت معلم به توفیقات بیشتر و مطلوب نظام اسلامی دست خواهیم یافت.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر اساس کار در تعلیم و تربیت را مدرسه و معلم برشمرد و گفت: تربیت و رشد و دست یابی به هویت درست و شایسته در مدارس شکل می گیرد و معلم است که ما را در تربیت نسل مفید به مطلوب نزدیک خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت بنا است معلم طراز انقلاب و نظام اسلامی تربیت شود، اظهار کرد: برای این مهم لازم است که اسناد بالادستی تدوین شده در دانشگاه و آموزش و پرورش همواره مورد توجه مسئولان و متولیان امر تعلیم و تربیت باشد.
این مقام مسئول با تاکید بر دلالت تمام بر ضرورت وجود چنین دانشگاهایی برای تربیت معلم، بر اهمیت توجه به دوره های کارورزی و ایجاد مدارس وابسته به تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.
وی همچنین ضرورت آشنایی با سرعت تغییرات و تحولات جهانی و استفاده از ابزارها و دانش های روزآمد و با جاذبه در تربیت معلم را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر معلم از حیث حرفه ای همگام با سرعت تغییرات و تحولات و متناسب با آن دانش تربیت نشود تربیت ایشان ناقص خواهد بود و از دانش آموزان پیشروی خود عقب خواهد ماند.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به وجود دو نوع برنامه در دانشگاه تحت عنوان برنامه رسمی درسی و برنامه رسمی غیر درسی یا غیر متشکل ، با اشاره به اهمیت برنامه های غیر متشکل در تربیت معلم، گفت: بسیاری از اهداف تربیتی و آماده سازی دانشجو معلمان در برنامه های غیر متشکل به ثمر می رسد و دانشجویان با انگیزه امروزه منتظر نمانده و از فرصت ها و ابزارها و ظرفیت های نوین و یافته ها و اطلاعات علمی جدید جهت پاسخ به نیازهای خود برای کسب شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمی خود بهره میبرند.
وی با اشاره به برخی مغالطه ها و نیز سم پاشی ها و ایجاد یاس از سوی دشمنان ملت ایران و نظام اسلامی در میان خصوصا جوانان ایرانی، تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت باید هوشمندانه مراقب این مغالطه کاری ها و توطئه ها بود، زیرا دشمنان برای عدم دستیابی جوانان به پیشرفت و مطلوب ها و قله ها تلاش نموده و خواهند نمود تا ضعف ها را برجسته و نقاط قوت را تضعیف کنند و بحمدالله تاکنون با استقامت و بصیرت با آن مواجهه شده و امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به مواجهه عالمانه و هوشمندانه است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: نسل جوانان ملت شریف ایران اسلامی در تربیت معلم علیرغم اینکه اول انقلاب و دوران دفاع مقدس و برخی فتنه ها در طول این مسیر را ندیده اند و از نزدیک حضور بنیانگذار انقلاب اسلامی را درک نکرده اند، امروز هوشمندانه و انقلابی و مومنانه در دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب در میدان حضور دارند و با علاقه و انگیزه و روحیه بسیجی و جهادی و عشق به معلمی خود را آماده ایفای این نقش و مسئولیت بزرگ می نمایند.
وی با اشاره به بازتاب جهانی تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشورمان مستقل از سند 2030، خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین یک سند بومی است که بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و در عرض سند 2030 بوده و البته در آن از تجربه های جهانی و تاریخی متناسب با اقتضائات و شرایط بومی و اسلامی استفاده شده است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه فرهنگیان را نقطه عطف تاریخی برای این دانشگاه دانست و گفت: این حضور تکریم مضاعف نسبت به معلم و دانشگاه معلم پرور فرهنگیان و اعتناء به تربیت معلم بود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ایران اسلامی می تواند با سرعت و دقت بیشتر و ابتناء بر نظام تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت معلم طراز، در آینده ای نه چندان دور مدل مطلوب جهانی را مبتنی بر نگرش صحیح و سالم توحیدی با زدودن برخی از پیرایه ها و زواید افراطی موجود در برخی از نقاط عالم در اندیشه، رفتار، احساس و نگرش و رفتار به جهان ارائه نماید و در کشور نیز بتواند با روحیه و عمل جهادی در برطرف نمودن کاستی ها، نسل جدید معلمان و دانش آموزان را نسلی پیشتاز و الگو برای کشورهای اسلامی و دیگر کشورها تربیت نماید.