دکتر مصطفی عرب در دومین دوره توانمندسازی کارشناسان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همزمان با دهه کرامت عنوان کرد:
با تشکیل کرسی های اندیشه ورزی و مرور کتاب هایی چون طب رضا (ع) در حوزه سلامت و مسائل پزشکی، باید کوشید زمینه ای را فراهم کرد تا در زندگی کنونی، اندیشه ورزی حضرت جاری شود
به گزارش روابط عمومی معاونت دانشجویی، دکتر مصطفی عرب مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاه فرهنگیان در افتتاحیه دومین دوره توانمندسازی کارشناسان دانشجویی (رابطان بهداشت) دانشگاه فرهنگیان به میزبانی استان همدان ضمن خیرمقدم و خوش آمد گویی به همکاران حوزه دانشجویی و با ابراز امیدواری از تاثیر برنامه ها و کارگاه های آموزشی پیش رو بر ارتقاء سطح دانش و ارائه خدمات بیشتر در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: برگزاری جلسات نو اندیشی و هم اندیشی و کرسی های اندیشه ورزی صاحب نظران در ابعاد مختلف و به صورت علمی و برگرفته از اسلام ناب در عصر امام رضا (ع) نیز رایج بود. وی مصادف شدن دوره توانمندسازی کارشناسان دانشجویی با هفته کرامت را به فال نیک گرفته و در باب اهمیت آن اظهار کرد: با بازخوانی و بازآفرینی اندیشه های جاری در کلام حضرت امام رضا (ع) و مرور کتاب هایی چون طب رضا (ع) در حوزه سلامت و مسائل پزشکی، باید کوشید زمینه ای را فراهم کرد تا در زندگی جاری مردم، اندیشه ورزی حضرت جاری شود. روزآمدی بیانات حضرت و برداشت های زندگی ساز از آن همیشه مورد توجه بوده است و این گام اول این همایش است. ویژگی دوم و کاربردی این همایش این است که بناست به صورتی کاملاً تخصصی بر اساس روش علمی و پژوهشی و عملی مباحث مربوط به حوادث غیرمترقبه، سلامت، امور بهداشت و تغذیه مورد بررسی قرار گیرد و به عبارتی به دور از سطحی نگری تلاش شود عمق بیانات و آموزه ها استخراج و برای استفاده در زندگی شخصی و در جهت ارتقاء سطح کیفیت خدمات در حوزه سلامت و ایمنی در دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر مصطفی عرب ضمن اشاره به ویژگی انسان وارسته و حقیقت خواه افزود: زمانی یک شخص به شیوه صحیح عمل می کند و پذیرای حقیقت است که بتواند به گونه ای صحیح بیاندیشد، این انسان عالم باید آزاده باشد، عدالت خواه باشد و به حق اعتراف کند و جهل و تحجر را کنار بگذارد، او باید اهل منطق باشد.
وی ادامه داد: از دیدگاه روان شناسی دو عنصر اصلی برای زندگی مطلوب، نشاط و درک معنای زندگی (اصل لذت) است. انسانی از زندگی بهره مند خواهد شد که بسیاری از اصول را باور کند در این لحظه است که می تواند به دیگری کمک کند. وی همچنین در این راستا اشاره کرد: کارشناسان و متخصصان در دانشگاه فرهنگیان با بهره گیری از مسائل روانشناختی و بهداشتی و ایمنی می توانند خدمات شایسته تری ارائه دهند.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین دارای شش زیر نظام است گفت: معلم مهم ترین زیر نظام سند تحول بنیادین به لحاظ تربیتی است که باید ویژگی های خاصی داشته باشد که از یک مدرس ساده و سطحی عبور کند و فردی تسهیل گر و مربی آگاه دیده شود. آگاهی و دانش، هدایت کننده و اسوه بودن، داشتن توانمندی حرفه ای، تسلط به برنامه ها و نرم افزارهای نوین، آگاه به نیاز جامعه و فراگیران از جمله خصوصیات این معلم است.
وی در سخنان خود با تاکید بر لزوم ایجاد مراکز جامع روانشناختی و بهداشتی بیان کرد: مسائل مربوط به سلامت و بهداشت نیاز به تشکیل کرسی های اندیشه ورزی و برنامه های جمعی دارد، و این مسئله در دانشگاه فرهنگیان بیشتر باید درخور توجه باشد. وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان به سبب ماموریت قانونی خود مبنی بر تربیت و ارتقاء نیروی انسانی و تعلیم و تربیت فرزندان کشور باید اقداماتی چون آموزش، ارتقاء و توسعه سلامت دانشجومعلمان در سطح مطلوب را فراهم نماید. وی در پایان برخی از اهداف اصلی مراکز جامع روانشناختی و بهداشتی در دانشگاه فرهنگیان از جمله: ارتقای سطح دانش و مهارت و سطح سلامت روانی و جسمانی، پیشگیری از آسیب های روانی_اجتماعی_جسمانی، آشنایی با حوادث غیرمترقبه، تجلی مرتبه قابل قبولی از حیات طیبه و پیشگیری از رفتارهای پر خطر و کسب شایستگی،های اخلاقی را برشمرد.