Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

برگزاری کارگاه های آموزشی در دوره توانمندسازی کارشناسان دانشجویی (رابطان بهداشت) دانشگاه فرهنگیان

در پی برگزاری دوره  توانمندسازی کارشناسان دانشجویی (رابطان بهداشت) در دانشگاه فرهنگیان استان همدان در نخستین روز دوره کارگاه های آموزشی، چهار کارگاه تخصصی: مدیریت بحران، اصول تغذیه سالم، بهداشت مواد غذایی و اصول کمک های اولیه برگزار شد.

در ابتدای کارگاه آموزشی دکتر عظیمی رئیس اداره سلامت دانشگاه فرهنگیان در خصوص اهمیت موضوع و اهداف برگزاری دوره موضوعاتی را مطرح کرد.

پس از مراسم افتتاحیه، راس ساعت 9:15 دقیقه صبح با حضور دکتر غروی، مدرس بین المللی امداد و نجات کارگاه آموزشی نوبت صبح آغاز و تا ساعت 11 ادامه داشت.

دکتر هادی غروی با اشاره به این که هرجا انسان هست، حادثه هم هست، به اهمیت آمادگی برای مقابله با حوادث طبیعی (غیرمترقبه) و حوادث غیر طبیعی تاکید کرد. به گفته وی حوادث به سه دسته وقوع طولانی مدت، وقوع کوتاه مدت و وقوع سریع تقسیم می شوند. وی با تاکید بر اینکه ایران پنجمین کشور زلزله خیز دنیا است این سوال را از حضار  مطرح کرد:  چند درصد خانواده های ایرانی تا به حال در منزل و محل کار خود مانور زلزله انجام داده اند؟ وی افزود: تمام اعضای یک خانواده باید نحوه مقابله با زلزله و نحوه برخورد در حین وقوع زلزله آشنایی پیدا کنند و بخشی از این وظیفه و آموزش بر عهده معلمان است.

وی علل وقوع زلزله در ایران را عبور کمربند آلپاید (از شمال ایتالیا (رشته کوه آلپ) که با عبور از ترکیه وارد آذربایجان شرقی شده و به رشته کوه های هیمالیا ختم می شود دانست و همچنین عوامل دیگر را حرکات صفحه ای پوسته زمین و ریزش غارها و حفرات زیر زمینی اشاره کرد و گفت: صرفاً ذات زلزله آدمکش نیست بلکه ساختمان ها و آمادگی نداشتن افراد در بحران ها سبب ایجاد وقایع دلخراش می شوند.  وی با بیان این جمله تصریح کرد: اما  تکلیف اصلی  چیست؟ امروز همه ما نگران سه زلزله قدرتمند در شهر تبریز، مشهد و تهران هستیم اما وظیفه اصلی رابطان و رسولان بهداشت، آشنایی با زلزله و آموزش آن به دانشجویان است.

اگرچه آموزش به تنهایی کافی نیست اما امر آموزش هم باید طبق مراحل تعریف شده  و اصول باشد. آموزش ها باید در سه حیطه قبل وقوع، حین زلزله و بعد از وقوع زلزله باشد.

دکتر غروی به مهمترین عواملی که باید بعد از وقوع زلزله انجام شود اشاره کرد و افزود: امداد فوری و صحیح (نجات، اسکان اضطراری، تغذیه اضطراری) به مصدومین و اینکه با آن ها چگونه برخورد شود بسیار حائز اهمیت است.

در این کارگاه صحنه های مربوط به  بعد از وقوع  زلزله بم در ابعاد مختلف  تحلیل و بررسی شد. و همچنین بسیاری از راهکارها و خدمات امداد رسانی جهت نجات به شخص آسیب دیده به صورت عملی اجرا شد.

همچنین در کارگاه آموزشی روز اول نوبت ظهر، بهداشت مواد غذایی، آشنایی با نحوه طبخ صحیح مواد و آلودگی های احتمالی مواد غذایی خام تدریس شد. دکتر رفعتی در خصوص بهداشت محیط و هزینه تحمیلی ناشی از عدم رعایت این اولویت ها بیان کرد:

سالانه میلیون ها تُن از مواد غذایی به دلیل مشکلات بهداشتی معدوم می شوند و میلیاردها بابت مسمومیت ناشی از غذای آلوده هزینه می گردد.

وی همچنین در ادامه روش های محفوظ نگه داشتن مواد غذایی از آلودگی میکروبی را تشریح کرد.

و پس از آن کلاس اصول اولیه کمک های اولیه نیز برگزار شد. کارگاه پایانی در خصوص اصول تغذیه سالم  با حضور مدرس دوره، خانم شلیله در حال برگزاری است. در این کارگاه مباحث آشنایی با هرم غذایی، نیازهای خاص تغذیه ای در دانشجویان دختر و پسر و مقادیر مورد نیاز درشت مغذی ها و ریز مغذی ها که شامل انرژی، پروتئین، ویتامین و املاح می باشند توضیح داده شد. شرکت کنندگان موظف به حضور مستمر و منظم در کلاس آموزشی هستند.