Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
به همت معاونت پژوهشی سازمان مرکزی برگزار شد:

دومین سخنرانی علمی هفتگی ویدئوکنفرانسی دانشگاه فرهنگیان

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، دومین سخنرانی علمی هفتگی این دانشگاه با شعار «یافته­ های علمی-پژوهشی خود را به اشتراک بگذاریم» از طریق ویدئوکنفرانس در روز دوشنبه 1 مرداد 1397 از ساعت 14 الی 16 با سخنرانی آقای دکتر اقبال قاسمی پویا با موضوع «دانشجومعلمان و اقدام پژوهی در مدارس» برگزار شد. در این سخنرانی که از طریق ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اغلب استان­های کشور بالاخص استان­های تهران، فارس، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی، هرمزگان، خراسان رضوی و جنوبی و شمالی، گیلان، گلستان و اردبیل حضور فعال داشتند.

این سخنرانی با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و آقای دکتر نبوی، مدیر ارتباط با جامعه و همکاری­های علمی دانشگاه، ضمن تشکر از همکاری و استقبال استان­های مختلف از این برنامه، به تشریح اهداف برگزاری این سلسله سخنرانی­ها پرداخت. وی مهم­ترین هدف این برنامه را ایجاد نشاط علمی و پژوهشی در دانشگاه و تهیه فرصتی برای پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان اعم از استادان، کارکنان و دانشجومعلمان برای به اشتراک گذاری یافته­های علمی-پژوهشی عنوان کرد. در ادامه، دکتر اقبال قاسمی پویا به ارائه سخنرانی و بررسی مسائل آموزش و پرورش پرداخت و عمده مسائل آن را در 4 دسته مسائل بیرونی ، مسائل درونی ، مسائل دیروز یا مزمن و مسائل امروز یا جدید دسته بندی کرد. وی اظهار داشت که حل هر کدام از این مسائل در سطح خاص خودش انجام می­ گیرد. مثلا پاره ای از مسائل تنها در سطح حاکمیتی حل می­ شوند. برای حل برخی دیگر از مسائل باید سراغ سطح وزارتی رفت و عده ای از مسائل هم وجود دارد که در سطح مدرسه و کلاس درس و مراکز تربیت معلم باید حل شوند. وی مهم ترین وظایف مراکز تربیت معلم را برای حل مسائل آموزش و پرورش تلاش برای تقویت روحیه پرسشگری و تحقیق در دانشجومعلمان، توجه به کار های عملی و کارآموزی، ارتباط ارگانیک دانشجو  معلمان و استادان با بدنه آموزش و پرورش، سپردن تدریس مهارت های پژوهشی به استادان آگاه و ماهر در این عرصه و تهیه و معرفی منابع آموزشی معتبر دانست. از نظر او دانشجومعلمان باید ضمن آگاهی از اصول، روش­ها و منطق زیربنایی پژوهش در عمل به انجام این نوع پژوهش در کلاس درس مبادرت ورزند تا بتوانند از پس مسائل نوظهور کلاس درس برآیند. دکتر قاسمی پویا تاکید کرد که برای پژوهنده شدن دانشجومعلمان ضروری است که همه ما پیش از پژوهشگر بودن، پژوهش­خوان باشیم، مطالعه مستمر و تلاش برای ارتقای توانمندی­ های خود داشته باشیم و توانایی تشخیص و حل مسئله را در خود بالا ببریم.

سپس، یکی از استادان دانشگاه فرهنگیان اردبیل سؤالی در مورد نقش مسائل معیشتی معلمان در پیدایش مسائل آموزش و پرورش مطرح کرد که توسط دکتر قاسمی پویا پاسخ داده شد. در انتها، دکتر طاهری نیا ضمن تشکر از سخنران این جلسه و حضور استان ­ها در سخنرانی تاکید کرد که طی فراخوانی به استان­ها اعلام می کنیم که نظرات استادان، کارکنان و دانشجومعلمان پژوهشگر خود را برای شرکت در مسابقه «انتخاب عنوان مناسب برای برنامه سلسله سخنرانی­ های هفتگی» جمع آوری و ارسال کنند تا به بهترین عنوان، جایزه تعلق گیرد و از آن استفاده شود. همچنین، ایشان اعلام کردند که سخنرانی­ های ارائه شده در این برنامه در قالب کتاب مجموعه سخنرانی ­های علمی دانشگاه فرهنگیان چاپ خواهد شد که امتیاز خوبی برای استادان ارائه دهنده سخنرانی خواهد داشت. بعلاوه، دکتر طاهری نیا عنوان کردند که با توجه به نوسانات زیاد برق در مردادماه و حضور نداشتن استادان و دانشجویان در این ماه، ادامه برنامه سخنرانی های علمی هفتگی به شهریور ماه موکول می­ شود و از کارشناسان و کارشناس مسئولان پژوهش و مدیریت ­های استانی خواستند که استادان را برای حضور در این برنامه و ارائه سخنرانی تشویق کنند.

گفتنی است، نخستین سخنرانی علمی هفتگی دانشگاه با موضوع «بررسی ویژگی­های نظام تربیت معلم ایران و مقایسه آن با تربیت معلم کشورهای مورد مطالعه» توسط استاد احمد صافی در روز دوشنبه 25 تیر 1397 از ساعت 14 الی 16 در مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان قم برگزار شده بود.