Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

آغاز بکار دومین دوره توانمندسازی کارشناسان دانشجویی (رابطان بهداشت) سراسر کشور

طی مراسم افتتاحیه، دومین دوره توانمندسازی کارشناسان دانشجویی (رابطان بهداشت) سراسر کشور،  در خصوص مدیریت بحران، اصول تغذیه سالم، بهداشت مواد غذایی و اصول کمک های اولیه به صورت کارگاهی و به میزبان دانشگاه فرهنگیان همدان، آغاز بکار کرد.

 

مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان همدان:

در دانشگاه فرهنگیان باید هم تعلیم دهنده باشیم و هم تعلیم گیرنده و این وجه ممیزه دانشگاه فرهنگیان است

 

 

به گزارش روابط عمومی معاونت دانشجویی، در ائین افتتاحیه این دوره آموزشی،  دکتر علیرضا علی صوفی سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان همدان تقارن برگزاری این همایش با رویداد گردشگری 2018 که همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب شده را به فال نیک گرفته و با طرح یک پرسش، یادآور شد: در شرایط جدید و با توجه به رویدادهای داخلی و خارجی، از دانشگاه فرهنگیان انتظاراتی وجود دارد؛ زیرا که این دانشگاه به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یک دانشگاه استراتژیک، تاثیر گذار و مهم است و تعبیر بنده هم که همواره آن را یادآوری می کنم؛ این است که این دانشگاه سلسله جنبان نظام تعلیم و تربیت است.

دکتر علی صوفی گفت: چنانچه قرار باشد یک جامعه به کمال مطلوب برسد؛ باید این اتفاق مبارک از دانشگاه فرهنگیان شروع شود تا اخلاق گرایی و علم محوری نهادینه و سرآغاز یک رستاخیز مدنی و علمی باشد؛ بی توجهی به این مبحث خیلی از انحرافات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و این ناشی از عدم تعلیمات صحیح و ناکافی است که در مراکز آموزشی باید مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.

وی با اشاره به شتاب علمی در عصر حاضر، اظهار کرد: در این شرایط باید دائما در حال یادگیری باشیم تا بتوانیم با حوزه کاری و شغلی خود ارتباط برقرار کرده و این اصل مهم در دانشگاه فرهنگیان را باید همواره نصب العین قرار دهیم، کسی می تواند یاد دهنده خوبی باشد که خود همواره یاد بگیرد.

مدیریت امور پردیس های استان همدان توجه به بهداشت و سلامت را یکی از نکاتی دانست که همواره و در طول تاریخ در متون دینی و ملی مورد توجه بوده است.

 وی مدنیت شکل گرفته بر پایه مسائل پزشکی و فلسفی که به صورت توامان با هم رشد یافته اند را حائز توجه خواند و افزود: بوعلی سینا نمونه بارز این صحبت است که در دو کتاب قانون و شفا تلفیقی زیبا پدید آورده و این از مصادیق ضرب المثل معروف " عقل سالم در بدن" است که البته نمی توان از تاثیر ورزش هم غافل ماند؛ زیرا از قدیم در مراکز تعلیم و تربیت وجود داشته و برای آن برنامه ریزی می شده است.

دکتر صوفی عنوان کرد: نمی شود کشوری داعیه پیشرفت داشته باشد ولی در حوزه بهداشت و سلامت دچار نقص باشد؛ لذا در کنار فلسفه و عقلانیت، توجه به مسائل پزشکی نیز جز نکات با اهمیت است.

دکتر علی صوفی خاطر نشان کرد: همه ما در دانشگاه فرهنگیان باید هم تعلیم دهنده باشیم و هم تعلیم گیرنده و این وجه ممیزه دانشگاه فرهنگیان است.

مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاه فرهنگیان:

مسائل مربوط به سلامت و بهداشت  نیاز به تشکیل کرسی های اندیشه ورزی و برنامه های جمعی دارد

 

در ادامه، دکتر مصطفی عرب مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاه فرهنگیان در افتتاحیه دومین دوره توانمندسازی کارشناسان دانشجویی (رابطان بهداشت) دانشگاه فرهنگیان به میزبانی استان همدان ضمن  ابراز امیدواری از تاثیر برنامه ها و کارگاه های آموزشی پیش رو بر ارتقاء سطح دانش و ارائه خدمات بیشتر در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: با  بازخوانی و بازآفرینی اندیشه های جاری در کلام حضرت امام رضا (ع) و مرور کتاب هایی چون طب رضا (ع) در حوزه سلامت و مسائل پزشکی، باید کوشید زمینه ای را فراهم کرد تا در زندگی جاری مردم، اندیشه ورزی حضرت جاری شود.

وی مصادف شدن دوره توانمندسازی کارشناسان دانشجویی با هفته کرامت را به فال نیک گرفته و در باب اهمیت آن اظهار کرد: برگزاری جلسات نو اندیشی و هم اندیشی و کرسی های اندیشه ورزی صاحب نظران در ابعاد مختلف و به صورت علمی و برگرفته از اسلام ناب در عصر امام رضا (ع) نیز رایج بود.

 

دکتر عرب با بیان اینکه روزآمدی بیانات حضرت و برداشت های زندگی ساز از آن، گام اول این همایش است، خاطر نشان کرد: ویژگی دوم و کاربردی این همایش بررسی تخصصی مباحث مربوط به حوادث غیرمترقبه، سلامت، امور بهداشت و تغذیه مورد بر اساس روش علمی و پژوهشی و عملی است.

وی تصریح کرد: باید به دور از سطحی نگری تلاش شود عمق بیانات و آموزه ها استخراج و برای استفاده در زندگی شخصی و در جهت ارتقاء سطح کیفیت خدمات در حوزه سلامت و  ایمنی در دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر مصطفی عرب ضمن اشاره به ویژگی انسان وارسته و حقیقت خواه، افزود: زمانی یک شخص به شیوه صحیح عمل می کند و پذیرای حقیقت است که بتواند به گونه ای صحیح بیاندیشد، این انسان عالم باید آزاده باشد، عدالت خواه باشد و به حق اعتراف کند و جهل و تحجر را کنار بگذارد، او باید اهل منطق باشد.

وی نشاط و درک معنای زندگی (اصل لذت) را دو عنصر اصلی برای زندگی مطلوب، برشمرد و گفت: انسانی از زندگی بهره مند خواهد شد که بسیاری از اصول را باور کند در این لحظه است که می تواند به دیگری کمک کند.

مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت، ادامه داد: کارشناسان و متخصصان در دانشگاه فرهنگیان با بهره گیری از مسائل روانشناختی و بهداشتی و ایمنی می توانند خدمات شایسته تری ارائه دهند.

وی با بیان اینکه معلم مهم ترین زیر نظام سند تحول بنیادین به لحاظ تربیتی است گفت: معلم باید ویژگی های خاصی داشته باشد که از یک مدرس ساده و سطحی عبور کند و فردی تسهیل گر و مربی آگاه دیده شود. آگاهی و دانش، هدایت کننده و اسوه بودن، داشتن توانمندی حرفه ای، تسلط به برنامه ها و نرم افزارهای نوین، آگاه به نیاز جامعه و فراگیران از جمله خصوصیات ایشان است.

دکتر عرب با تاکید بر لزوم ایجاد مراکز جامع روانشناختی و بهداشتی بیان کرد: مسائل مربوط به سلامت و بهداشت نیاز به تشکیل کرسی های اندیشه ورزی و برنامه های جمعی دارد، و این مسئله در دانشگاه فرهنگیان بیشتر باید درخور توجه باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان به سبب ماموریت قانونی خود مبنی بر تربیت و ارتقاء نیروی انسانی و تعلیم و تربیت فرزندان کشور  باید زمینه اقداماتی چون آموزش، ارتقاء و توسعه سلامت دانشجومعلمان در سطح مطلوب را فراهم نماید.

مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت، در پایان برخی از اهداف اصلی مراکز جامع روانشناختی و بهداشتی در دانشگاه فرهنگیان  را  ارتقای سطح دانش و مهارت و سطح سلامت روانی و جسمانی، پیشگیری از آسیب های روانی_اجتماعی_جسمانی، آشنایی با حوادث غیرمترقبه، تجلی مرتبه قابل قبولی از حیات طیبه و پیشگیری از رفتارهای پر خطر و کسب شایستگی،های اخلاقی را برشمرد.