وظایف شورای دانشگاه
وظایف شوراهای دانشگاه بر اساس آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها
ماده 11 شورای مؤسسه:
الف- تعریف شورای مؤسسه:
شورای مؤسسه دومین رکن سیاست گذار بعد از هیأت امنا می باشد که به تنظیم سیاست ها و برنامه های جاری مؤسسه براساس سیاست های کلان مصوب در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذی صلاح می پردازد.
ب- ترکیب شورای مؤسسه:
1- اعضای هیأت رئیسه مؤسسه؛
2- رؤسای دانشکده ها و آموزشکده ها و پژوهشکده ها؛
3- دو تن از اعضای هیأت علمی هر یک از شوراهای تخصصی (آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و...) به انتخاب شورای مربوطه و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در این آیین نامه با تأیید و حکم رئیس مؤسسه؛
4- دو تن از اعضای هیأت علمی در مرتبه علمی حداقل دانشیار و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در این آیین نامه با انتخاب و حکم رئیس مؤسسه.
تبصره 1 - رئیس مؤسسه می تواند در مورد مسائل خاص از رئیس گروه معارف و سایر مدیران، حسب مورد، به منظور شرکت در جلسات شورا دعوت نماید.
تبصره 2- مدت عضویت اعضای حقیقی شورای مؤسسه به مدت 2 سال می باشد.
تبصره 3- ریاست شورا به عهده رئیس مؤسسه می باشد. شورا دارای نایب رئیس می باشد که از میان اعضای شورا با انتخاب و حکم رئیس مؤسسه منصوب می گردد.
تبصره 4- مصوبات شورا و مکاتبات مربوطه از طریق ریاست شورا انجام می پذیرد.
ج- وظایف و اختیارات شورای مؤسسه:
1- ارزیابی کلی عملکرد مؤسسه؛
2- بررسی و تصویب دوره ها و رشته های آموزشی جدید و برنامه های آن، پیشنهادی معاونت ها و شوراهای تخصصی مؤسسه به منظور ارائه به مراجع ذی صلاح برای تصویب؛
3- بررسی و تصویب ضوابط تدوین شده در راستای همکاری مؤسسه با مؤسسات دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه؛
4- بررسی و تأیید برنامه های پذیرش دانشجو توسط دانشکده ها و آموزشکده ها، مبتنی بر بودجه و امکانات مؤسسه و در راستای اجرای تکالیف مندرج در برنامه های توسعه کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، و سیاست های هر یک از وزارتین به منظور ارسال به وزارت مربوطه؛
5- بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی آموزشی و پژوهشی کوتاه مدت؛
6- ررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط واحدهای ذی ربط در خصوص مشکلات تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ارائه راه کارهای سازنده و عملی جهت رفع کاستی ها؛
7- بررسی سالانه امکانات علمی (نیروی انسانی و تجهیزات) مؤسسه و تعیین کمبودها و طبقه بندی نیازهای علمی و اقدام برای تأمین آن ها
8- ارجاع برخی از موضوعات مؤسسه برای بررسی و اظهارنظر به یکی از شوراهای تخصصی حسب مورد؛
9- تدوین و تصویب آیین نامه های داخلی شورا و کمیته های آن
ماده 12 شوراهای تخصصی مؤسسه:
الف- تعریف شوراهای تخصصی:
شوراهای تخصصی اولین سطح سیاست گذاری بخشی مؤسسه می باشد که در حوزه های معاونت های: آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری به ریاست معاونان ذیربط و در معاونت فرهنگی و اجتماعی به ریاست رئیس مؤسسه تشکیل می شود و نسبت به سیاست گذاری و برنامه ریزی در بخش های مختلف مؤسسه به منظور ایجاد هماهنگی در امور اجرایی و برنامه ریزی در بخش مربوطه و ارائه به شورای مؤسسه و هیأت رئیسه اقدام می نماید.
ب- اعضا، وظایف و اختیارات شوراهای تخصصی:
-
- ترکیب شورای تخصصی آموزشی:
- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه (رئیس شورا)؛
- مدیرکل امور خدمات آموزشی مؤسسه یا عناوین مشابه؛
- مدیرکل امور شاهد و ایثارگر یا عناوین مشابه حسب نیاز؛
- معاونان آموزشی دانشکده ها و آموزشکده ها؛
- دو تن از میان چهارتن از اعضای هیأت علمی پیشنهادی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی با تایید و حکم رئیس مؤسسه.
- وظایف و اختیارات شورای تخصصی آموزشی:
- همکاری با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه برای ایجاد زمینه اجرای مصوبات شورای مؤسسه و تصمیمات هیأت رئیسه؛
- تدوین و پیشنهاد برنامه های مختلف آموزشی و تحصیلات تکمیلی به شورای مؤسسه از جمله؛
- برنامه های مختلف آموزشی در مقاطع کاردانی و کارشناسی به صورت تفکیکی؛
- تغییرات لازم در نحوه اجرای برنامه های درسی در چارچوب مصوبات؛
- آیین نامه های آموزشی و اظهارنظر درباره آن ها؛
- طرح های مناسب آموزشی غیررسمی کوتاه مدت و میان مدت؛
- برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دوره های کاردانی و کارشناسی.
- بررسی و اظهارنظر درباره مسائلی که شورای مؤسسه یا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه به شورا ارجاع می دهد؛
- بررسی و اظهارنظر در خصوص کیفیت آموزشی مؤسسه در مقاطع و دوره های کاردانی و کارشناسی و بررسی کیفیت آموزش اعضای هیأت علمی جهت ارائه به شورای مؤسسه؛
- بررسی پیشنهاد تأسیس رشته ها و دوره های جدید مؤسسه در مقاطع کاردانی و کارشناسی؛
- بررسی متون جزوات و کتاب های ارائه شده از طرف اعضای هیأت علمی از لحاظ تطبیق با سرفصل های مصوب و ارائه نتیجه به شورای مؤسسه؛
- بررسی دعوت از استادان خارجی در رشته های مورد نیاز بنا به پیشنهاد گروه های آموزشی و تأیید دانشکده برای ارائه و کسب مجوز از معاون آموزشی و سایر مراجع قانونی؛
- تدوین گزارش های دوره ای و تحلیلی از وضعیت رشته ها، مقاطع و برنامه های آموزشی در موضوعات مختلف و پیشنهاد راه کارهای عملی جهت بهبود وضعیت موجود و ارائه به شورای مؤسسه.
- شورای تخصصی تحصیلات تکمیلی:
- ترکیب شورای تخصصی تحصیلات تکمیلی:
- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه (رئیس شورا)؛
- معاون پژوهشی و فناوری مؤسسه؛
- مدیرکل تحصیلات تکمیلی مؤسسه؛
- مدیرکل خدمات آموزشی مؤسسه؛
- مدیران تحصیلات تکمیلی دانشکده ها؛
- وظایف شورای تخصصی تحصیلات تکمیلی:
- همکاری با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه جهت ایجاد زمینه های اجرایی مصوبات شورای مؤسسه، تصمیمات هیأت رئیسه و آئین نامه ها و برنامههای مصوب؛
- تدوین و پیشنهاد برنامه های مختلف آموزشی به شورای مؤسسه از جمله:
- برنامه های آموزشی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری؛
- پیشنهاد تغییرات لازم در نحوه اجرای برنامه های درسی در چارچوب ضوابط مصوب؛
- بررسی آیین نامه های تحصیلات تکمیلی و اظهارنظر درباره آن ها؛
- پیشنهاد طرح های مناسب آموزشی غیررسمی کوتاه مدت و میان مدت به شورای مؤسسه؛
- برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دوره های تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای مؤسسه؛
- بررسی و اظهارنظر درباره مسائلی که توسط شورای مؤسسه یا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به شورا ارجاع می شود؛
- بررسی کیفیت آموزشی دوره های تحصیلات تکمیلی در مؤسسه و بررسی کیفیت آموزشی اعضای هیأت علمی فعال در این دوره ها و ارائه گزارش آن به شورای مؤسسه؛
- بررسی پیشنهاد تأسیس رشته ها و دوره های تکمیلی جدید مؤسسه؛
- بررسی پیشنهادات ارائه شده از شورای آموزشی پژوهشی دانشکده ها درخصوص تعداد پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت ارائه به شورای مؤسسه
- تدوین گزارش های دوره ای و تحلیلی از وضعیت رشته ها، مقاطع و برنامه های آموزشی در موضوعات مختلف و پیشنهاد راه کارهای عملی جهت بهبود وضعیت موجود و ارائه به شورای مؤسسه.
- شورای تخصصی دانشجویی:
- ترکیب شورای تخصصی دانشجویی:
- معاون دانشجویی (رئیس شورا)؛
- مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مؤسسه؛
- مدیرکل امور دانشجویی؛
- مدیرکل امور فرهنگی؛
- رئیس مرکز مشاوره دانشجویی؛
- مدیرکل امور شاهد و ایثارگر مؤسسه؛
- یک نماینده از هر یک از شوراهای تخصصی آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهشی و فناوری و فرهنگی مؤسسه؛
- دو دانشجو با تایید و حکم رییس مؤسسه از میان دانشجویان مؤسسه (یک نفر به پیشنهاد معاون دانشجویی و یک نفر به پیشنهاد تشکل های رسمی دانشجویی)؛
- مسئول امور خوابگاه های دانشجویی؛
- مسئول امور تربیت بدنی؛
- مسئول امور تغذیه دانشجویی.
تبصره: شرایط عضویت دانشجو در شورای تخصصی دانشجویی به شرح ذیل می باشد:
- بیش از نیمی از واحدها را گذرانده باشد؛
- معدل کل او (14) و یا بالاتر باشد؛
- حداقل یک تن از آنان دانشجوی خوابگاهی باشد؛
- دارای صلاحیت های عمومی مندرج در این آیین نامه باشد.
- وظایف و اختیارات شورای تخصصی دانشجویی:
- همکاری با معاون دانشجویی مؤسسه برای ایجاد زمینه های اجرایی مصوبات شورای مؤسسه و تصمیمات هیأت رییسه؛
- تدوین روش ها، آیین نامه ها، مقررات و تنظیم برنامه های مختلف در راستای برقراری جو تفاهم و دوستی میان دانشجویان و بالا بردن روحیه دانشجویی و تلطیف فضای دانشجویی در زمینه های امور دانشجویی، به منظور پیشنهاد به شورای مؤسسه از جمله:
- دستورالعمل فعالیت های ورزشی و فوق برنامه؛
- دستورالعمل امور انضباطی و رفتاری دانشجویی؛
- دستورالعمل اداره خوابگاه های دانشجویی و مسائل انضباطی مربوط به آن؛
- دستورالعمل اداره امور غذاخوری های دانشجویی؛
- بررسی مسائلی که توسط شورای مؤسسه یا معاون دانشجویی مؤسسه، به شورای دانشجویی ارجاع می شود و اظهارنظر درباره آن ها؛
- همکاری در برنامه ریزی فعالیت های رفاهی (قرض الحسنه، وام و کار دانشجویی، تعاون مصرف و نقلیه و(...
- تدوین گزارش های دوره ای و تحلیلی از وضعیت دانشجویان در موضوعات مختلف و پیشنهاد راه کارهای عملی جهت بهبود وضعیت موجود و ارائه به شورای مؤسسه.
- شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی:
- ترکیب اعضای شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی:
- رییس مؤسسه به عنوان رئیس شورا؛
- مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مؤسسه؛
- معاون فرهنگی و اجتماعی به عنوان دبیر شورا؛
- معاون دانشجویی؛
- معاون آموزشی؛
- مسئول بسیج اساتید؛
- دبیر مرکز هم اندیشی اساتید؛
- یک عضو هیأت علمی از میان سه عضو حائز رتبه برتر فرهنگی به انتخاب رئیس مؤسسه؛
- نماینده بزرگترین تشکل اسلامی دانشجویی (تشخیص بزرگترین تشکل با هیأت نظارت بر تشکل ها است)؛
- مسئول بسیج دانشجویی (براساس قانون بسیج دانشجویی)؛
- نماینده هر تشکل رسمی ذی نفع مرتبط با موضوع جلسه (با حق رأی در جلسه مربوطه)
تبصره1: در مراکزی که معاون دانشجویی و معاون فرهنگی و اجتماعی یک نفر می باشد، مدیرکل فرهنگی یا رئیس دفتر فرهنگ اسلامی به اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی اضافه می شود.
تبصره2: حضور سایر صاحب نظران فرهنگی در جلسات شورای فرهنگی و اجتماعی، بدون حق رأی و با صلاحدید رئیس جلسه حسب مورد بلامانع است.
تبصره3: در مؤسساتی که جهاد دانشگاهی فعال وجود دارد حسب تشخیص رئیس مؤسسه، رئیس جهاد دانشگاهی به عنوان عضو جلسه خواهد بود.
- وظایف و اختیارات شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی:
- پیگیری به منظور تحقق و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاه ها
- اجرا و پیگیری دستورالعمل های ستاد گسترش و تعمیق مبانی و ارزش های اسلامی در مراکز آموزشی؛
- برنامه ریزی در جهت هماهنگی و انسجام بخشی به اولویت ها و فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مؤسسه؛
- برنامه ریزی جامع به منظور انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در مؤسسه با توجه به اولویت های مصوب سالانه در دستگاه مربوطه با همکاری معاونت های دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی و پژوهشی؛
- برنامه ریزی برای ایجاد پیوند فعال و گسترش مناسبات مؤسسه با حوزه های علمیه و نهادهای فرهنگی، انقلابی و مردمی؛
- تصویب و اعطای مجوز به برنامه های فرهنگی، ترویجی و تبلیغی سالانه، نیمسال و یا فصلی؛
- تسهیل حضور داوطلبانه دانشجویان، استادان و کارمندان در فعالیت های فرهنگی از طریق ساماندهی فرآیندهای کارشناسی، تسهیل و ساماندهی فرآیندهای کارشناسی، تصویب و ارزیابی جهت تقویت حضور داوطلبانه دانشجویان؛
- آسیب شناسی و بررسی وضعیت فرهنگی مؤسسه و دانشجویان، تدوین گزارش های دوره ای تحلیلی از فعالیت ها و روندهای موجود، پیشنهاد راه کارهایی جهت بهبود وضعیت براساس شناخت تهدیدها و فرصت ها به رئیس مؤسسه و وزارت؛
- نظارت و ارزیابی فعال و مستمر در چگونگی اجرای مصوبات شورا، مطابق با اهداف مورد انتظار؛
- ارائه گزارش کامل برنامه ها، طرح های مصوب و نتایج ارزیابی آن ها در هر سال به دستگاه مربوطه؛
- همکاری سازنده با نهادهای دانشجویی و فرهنگی به منظور تشکیل بانک اطلاعاتی مناسب از نیروهای متعهد و مستعد مؤسسه جهت ساماندهی و بهره مندی از توان موجود.
تبصره1: شورای فرهنگی و اجتماعی حداقل هر ماه یک بار تشکیل جلسه داده و جلسات آن با حضور اکثریت اعضا، رسمی است و مصوبات آن با رأی اکثریت حاضر، معتبر است.
تبصره2: مصوبات شورای فرهنگی و اجتماعی نباید منافاتی با مواد اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها داشته باشد.
تبصره3: شورای فرهنگی و اجتماعی می تواند در موارد نیاز با تشکیل کمیته هایی، از نظرات کارشناسی و مشورتی صاحب نظران استفاده نماید.
تبصره4: ستادهای گسترش و تعمیق مبانی و ارزش های اسلامی در وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی هر ساله قبل از شروع سال تحصیلی می باید سیاست ها و اولویت های موضوعی را به منظور جهت دهی فرهنگی مؤسسه ها، ذیل سیاست های کلان فرهنگی کشور تدوین و نیز شیوه نامه ای به منظور تهیه دقیق تر گزارش عملکرد و اجرای مصوبات در مؤسسه تنظیم نموده و آن ها را در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی مؤسسه ها بگذارند.
تبصره5: حوزه اختیارات شورای فرهنگی و اجتماعی اتخاذ تصمیم و تدابیر لازم در حوزه طرح ها و فعالیت های فرهنگی است و تصمیم و تصویب برنامه تشکل ها در حیطه وظایف هیأت نظارت بر تشکل ها می باشد.
- شورای تخصصی پژوهشی و فناوری:
- ترکیب شورای تخصصی پژوهشی و فناوری:
- معاون پژوهشی و فناوری مؤسسه (رئیس شورا)؛
- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه؛
- مدیر ارتباط با صنعت مؤسسه؛
- معاونان پژوهشی دانشکده ها و پژوهشکده ها؛
- یک محقق از هر یک از واحدهای تحقیقاتی وابسته به مؤسسه با معرفی رییس مؤسسه (در صورتی که واحد مستقل باشد) و با معرفی رییس دانشکده و آموزشکده (چنانچه واحد جزو دانشکده و آموزشکده باشد) با تأیید و حکم رئیس مؤسسه؛
- دو تن از میان چهار تن از اعضای هیأت علمی صاحب فعالیت ها و آثار پژوهشی و فناوری ارزنده پیشنهادی معاون پژوهشی و فناوری با تأیید و حکم رئیس مؤسسه؛
- وظایف و اختیارات شورای تخصصی پژوهشی و فناوری:
- همکاری با معاون پژوهشی و فناوری برای ایجاد زمینه اجرای مصوبات و تصمیمات هیأت رئیسه؛
- ارائه پیشنهاد در زمینه های مختلف پژوهشی به شورای مؤسسه از جمله:
- بهبود شرایط و رفع موانع تحقیق در مؤسسه؛
- هماهنگ ساختن زمان تعلیم و تحقیق در مؤسسه؛
- مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرح های پژوهشی و تعیین نحوه همکاری با مراکز تحقیقاتی داخل و خارج مؤسسه؛
- بررسی نحوه ارائه خدمات پژوهشی به سازمان های مختلف برای برآوردن نیازهای کشور، منطقه و استان و چگونگی همکاری مؤسسه و مراکز صنعتی؛
- همکاری در تدوین برنامه جامع پژوهشی مؤسسه؛
- تدوین و پیشنهاد سیاست ها، اهداف و خط مشی پژوهشی و فناوری مؤسسه به منظور ارائه به شورای مؤسسه؛
- فراهم نمودن زمینه های توسعه فناوری در مؤسسه و حمایت از توسعه فعالیت مراکز رشد، کارآفرینی و پارک های علم و فناوری مؤسسه؛
- تهیه و تدوین و پیشنهاد طرح های تربیت محقق؛
- بررسی و تدوین و پیشنهاد برنامه های پژوهشی به منظور شناخت هر چه بیشتر جهان دانش و استفاده از آخرین متدهای پژوهشی؛
- پیشنهاد چگونگی استفاده اعضای هیأت علمی از نتایج تحقیقات برای ارتقای کیفیت آموزش؛
- تهیه و تدوین آیین نامه های مختلف پژوهشی برای پیشنهاد به مراجع ذیربط؛
- بررسی و اظهارنظر درباره مسائلی که شورای مؤسسه یا معاون پژوهشی به شورا ارجاع می دهد؛
- تصویب طرح های پژوهشی مؤسسه با اولویت بخشیدن به طرح های پژوهشی کاربردی؛
- ایجاد انگیزه های مادی و معنوی به منظور ترغیب و تشویق اعضای هیأت علمی به تألیف و ترجمه کتب و نوشتن مقالات تحقیقی و ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای تسریع در چاپ و نشر آثار علمی؛
- پیشنهاد آیین نامه نحوه تدوین کتب علمی و پژوهشی بر مبنای ضوابط مصوب به شورای مؤسسه؛
- ارزیابی میزان توانمندی علمی و سنجش قابلیت فارغ التحصیلان مؤسسه برای کار در جامعه، از طریق اجرای طرح های تحقیقاتی ویژه؛
- تعیین و پیشنهاد خط مشی کلی کاربرد نتایج تحقیقات برای پیش برد جنبه های علمی و فنی کشور
- برنامه ریزی در جهت توزیع مناسب فرصت های مطالعاتی اعضای هیأت علمی واجد شرایط؛