Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

وظایف شورای دانشگاه

وظایف شوراهای دانشگاه بر اساس آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها

 

ماده 11  شورای مؤسسه:

الف- تعریف شورای مؤسسه:

شورای مؤسسه دومین رکن سیاست گذار بعد از هیأت امنا می باشد که به تنظیم سیاست ها و برنامه های جاری مؤسسه براساس سیاست های کلان مصوب در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذی صلاح می پردازد.

 

ب-  ترکیب شورای مؤسسه:

1- اعضای هیأت رئیسه مؤسسه؛

2- رؤسای دانشکده ها و آموزشکده ها و پژوهشکده ها؛

3- دو تن از اعضای هیأت علمی هر یک از شوراهای تخصصی (آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و...) به انتخاب شورای مربوطه و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در این آیین نامه با تأیید و حکم رئیس مؤسسه؛

4- دو تن از اعضای هیأت علمی در مرتبه علمی حداقل دانشیار و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در این آیین نامه با انتخاب و حکم رئیس مؤسسه.

تبصره 1 - رئیس مؤسسه می تواند در مورد مسائل خاص از رئیس گروه معارف و سایر مدیران، حسب مورد، به منظور شرکت در جلسات شورا دعوت نماید.

تبصره 2-  مدت عضویت اعضای حقیقی شورای مؤسسه به مدت 2 سال می باشد.

تبصره 3- ریاست شورا به عهده رئیس مؤسسه می باشد. شورا دارای نایب رئیس می باشد که از میان اعضای شورا با انتخاب و حکم رئیس مؤسسه منصوب می گردد.

تبصره 4- مصوبات شورا و مکاتبات مربوطه از طریق ریاست شورا انجام می پذیرد.

 

ج-  وظایف و اختیارات شورای مؤسسه:

1- ارزیابی کلی عملکرد مؤسسه؛

2- بررسی و تصویب دوره ها و رشته های آموزشی جدید و برنامه های آن، پیشنهادی معاونت ها و شوراهای تخصصی مؤسسه به منظور ارائه به مراجع ذی صلاح برای تصویب؛

3- بررسی و تصویب ضوابط تدوین شده در راستای همکاری مؤسسه با مؤسسات دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه؛

4- بررسی و تأیید برنامه های پذیرش دانشجو توسط دانشکده ها و آموزشکده ها، مبتنی بر بودجه و امکانات مؤسسه و در راستای اجرای تکالیف مندرج در برنامه های توسعه کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، و سیاست های هر یک از وزارتین به منظور ارسال به وزارت مربوطه؛

5- بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی آموزشی و پژوهشی کوتاه مدت؛

6- ررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط واحدهای ذی ربط در خصوص مشکلات تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ارائه راه کارهای سازنده و عملی جهت رفع کاستی ها؛

7- بررسی سالانه امکانات علمی (نیروی انسانی و تجهیزات) مؤسسه و تعیین کمبودها و طبقه بندی نیازهای علمی و اقدام برای تأمین آن ها

8- ارجاع برخی از موضوعات مؤسسه برای بررسی و اظهارنظر به یکی از شوراهای تخصصی حسب مورد؛

9- تدوین و تصویب آیین نامه های داخلی شورا و کمیته های آن

 

ماده 12 شوراهای تخصصی مؤسسه:

الف- تعریف شوراهای تخصصی:

شوراهای تخصصی اولین سطح سیاست گذاری بخشی مؤسسه می باشد که در حوزه های معاونت های: آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشجویی، پژوهشی و فناوری به ریاست معاونان ذیربط و در معاونت فرهنگی و اجتماعی به ریاست رئیس مؤسسه تشکیل می شود و نسبت به سیاست گذاری و برنامه ریزی در بخش های مختلف مؤسسه به منظور ایجاد هماهنگی در امور اجرایی و برنامه ریزی در بخش مربوطه و ارائه به شورای مؤسسه و هیأت رئیسه اقدام می نماید.

 

ب-  اعضا، وظایف و اختیارات شوراهای تخصصی:

  1.  
    1. ترکیب شورای تخصصی آموزشی:
  1.  معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه (رئیس شورا)؛
  2. مدیرکل امور خدمات آموزشی مؤسسه یا عناوین مشابه؛
  3. مدیرکل امور شاهد و ایثارگر یا عناوین مشابه حسب نیاز؛
  4. معاونان آموزشی دانشکده ها و آموزشکده ها؛
  5. دو تن از میان چهارتن از اعضای هیأت علمی پیشنهادی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی با تایید و حکم رئیس مؤسسه.

 

  1. وظایف و اختیارات شورای تخصصی آموزشی:
  1. همکاری با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه برای ایجاد زمینه اجرای مصوبات شورای مؤسسه و تصمیمات هیأت رئیسه؛
  2. تدوین و پیشنهاد برنامه های مختلف آموزشی و تحصیلات تکمیلی به شورای مؤسسه از جمله؛
  • برنامه های مختلف آموزشی در مقاطع کاردانی و کارشناسی به صورت تفکیکی؛
  • تغییرات لازم در نحوه اجرای برنامه های درسی در چارچوب مصوبات؛
  • آیین نامه های آموزشی و اظهارنظر درباره آن ها؛
  • طرح های مناسب آموزشی غیررسمی کوتاه مدت و میان مدت؛
  • برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دوره های کاردانی و کارشناسی.
  1. بررسی و اظهارنظر درباره مسائلی که شورای مؤسسه یا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه به شورا ارجاع می دهد؛
  2. بررسی و اظهارنظر در خصوص کیفیت آموزشی مؤسسه در مقاطع و دوره های کاردانی و کارشناسی و بررسی کیفیت آموزش اعضای هیأت علمی جهت ارائه به شورای مؤسسه؛
  3. بررسی پیشنهاد تأسیس رشته ها و دوره های جدید مؤسسه در مقاطع کاردانی و کارشناسی؛
  4. بررسی متون جزوات و کتاب های ارائه شده از طرف اعضای هیأت علمی از لحاظ تطبیق با سرفصل­ های مصوب و ارائه نتیجه به شورای مؤسسه؛
  5. بررسی دعوت از استادان خارجی در رشته های مورد نیاز بنا به پیشنهاد گروه های آموزشی و تأیید دانشکده برای ارائه و کسب مجوز از معاون آموزشی و سایر مراجع قانونی؛
  6. تدوین گزارش های دوره ای و تحلیلی از وضعیت رشته ها، مقاطع و برنامه های آموزشی در موضوعات مختلف و پیشنهاد راه کارهای عملی جهت بهبود وضعیت موجود و ارائه به شورای مؤسسه.
  7.  
  8. شورای تخصصی تحصیلات تکمیلی:
    1. ترکیب شورای تخصصی تحصیلات تکمیلی:
  9. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه (رئیس شورا)؛
  10. معاون پژوهشی و فناوری مؤسسه؛
  11. مدیرکل تحصیلات تکمیلی مؤسسه؛
  12. مدیرکل خدمات آموزشی مؤسسه؛
  13. مدیران تحصیلات تکمیلی دانشکده ها؛
    1. وظایف شورای تخصصی تحصیلات تکمیلی:
  1. همکاری با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه جهت ایجاد زمینه های اجرایی مصوبات شورای مؤسسه، تصمیمات هیأت رئیسه و آئین نامه ها و برنامههای مصوب؛
  2. تدوین و پیشنهاد برنامه های مختلف آموزشی به شورای مؤسسه از جمله:
  • برنامه های آموزشی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری؛
  • پیشنهاد تغییرات لازم در نحوه اجرای برنامه های درسی در چارچوب ضوابط مصوب؛
  • بررسی آیین نامه های تحصیلات تکمیلی و اظهارنظر درباره آن ها؛
  • پیشنهاد طرح های مناسب آموزشی غیررسمی کوتاه مدت و میان مدت به شورای مؤسسه؛
  • برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دوره های تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای مؤسسه؛
  1. بررسی و اظهارنظر درباره مسائلی که توسط شورای مؤسسه یا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به شورا ارجاع می شود؛
  2. بررسی کیفیت آموزشی دوره های تحصیلات تکمیلی در مؤسسه و بررسی کیفیت آموزشی اعضای هیأت علمی فعال در این دوره ها و ارائه گزارش آن به شورای مؤسسه؛
  3. بررسی پیشنهاد تأسیس رشته ها و دوره های تکمیلی جدید مؤسسه؛
  4. بررسی پیشنهادات ارائه شده از شورای آموزشی پژوهشی دانشکده ها درخصوص تعداد پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت ارائه به شورای مؤسسه
  5. تدوین گزارش های دوره ای و تحلیلی از وضعیت رشته ها، مقاطع و برنامه های آموزشی در موضوعات مختلف و پیشنهاد راه کارهای عملی جهت بهبود وضعیت موجود و ارائه به شورای مؤسسه.

 

  1. شورای تخصصی دانشجویی:
    1. ترکیب شورای تخصصی دانشجویی:
  1. معاون دانشجویی (رئیس شورا)؛
  2. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مؤسسه؛
  3. مدیرکل امور دانشجویی؛
  4. مدیرکل امور فرهنگی؛
  5. رئیس مرکز مشاوره دانشجویی؛
  6. مدیرکل امور شاهد و ایثارگر مؤسسه؛
  7. یک نماینده از هر یک از شوراهای تخصصی آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهشی و فناوری و فرهنگی مؤسسه؛
  8. دو دانشجو با تایید و حکم رییس مؤسسه از میان دانشجویان مؤسسه (یک نفر به پیشنهاد معاون دانشجویی و یک نفر به پیشنهاد تشکل های رسمی دانشجویی)؛
  9. مسئول امور خوابگاه های دانشجویی؛
  10. مسئول امور تربیت بدنی؛
  11. مسئول امور تغذیه دانشجویی.

تبصره:  شرایط عضویت دانشجو در شورای تخصصی دانشجویی به شرح ذیل می باشد:

  1. بیش از نیمی از واحدها را گذرانده باشد؛
  2. معدل کل او (14) و یا بالاتر باشد؛
  3. حداقل یک تن از آنان دانشجوی خوابگاهی باشد؛
  4. دارای صلاحیت های عمومی مندرج در این آیین نامه باشد.

 

  1. وظایف و اختیارات شورای تخصصی دانشجویی:
  1. همکاری با معاون دانشجویی مؤسسه برای ایجاد زمینه های اجرایی مصوبات شورای مؤسسه و تصمیمات هیأت رییسه؛
  2. تدوین روش ها، آیین نامه ها، مقررات و تنظیم برنامه های مختلف در راستای برقراری جو تفاهم و دوستی میان دانشجویان و بالا بردن روحیه دانشجویی و تلطیف فضای دانشجویی در زمینه های امور دانشجویی، به منظور پیشنهاد به شورای مؤسسه از جمله:
  • دستورالعمل فعالیت های ورزشی و فوق برنامه؛
  • دستورالعمل امور انضباطی و رفتاری دانشجویی؛
  • دستورالعمل اداره خوابگاه های دانشجویی و مسائل انضباطی مربوط به آن؛
  • دستورالعمل اداره امور غذاخوری های دانشجویی؛
  1. بررسی مسائلی که توسط شورای مؤسسه یا معاون دانشجویی مؤسسه، به شورای دانشجویی ارجاع می شود و اظهارنظر درباره آن ها؛
  2. همکاری در برنامه ریزی فعالیت های رفاهی (قرض الحسنه،  وام و کار دانشجویی، تعاون مصرف و نقلیه و(...
  3. تدوین گزارش های دوره ای و تحلیلی از وضعیت دانشجویان در موضوعات مختلف و پیشنهاد راه کارهای عملی جهت بهبود وضعیت موجود و ارائه به شورای مؤسسه.

 

  1. شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی:
    1. ترکیب اعضای شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی:
  2. رییس مؤسسه به عنوان رئیس شورا؛
  3. مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مؤسسه؛
  4. معاون فرهنگی و اجتماعی به عنوان دبیر شورا؛
  5. معاون دانشجویی؛
  6. معاون آموزشی؛
  7. مسئول بسیج اساتید؛
  8. دبیر مرکز هم اندیشی اساتید؛
  9. یک عضو هیأت علمی از میان سه عضو حائز رتبه برتر فرهنگی به انتخاب رئیس مؤسسه؛
  10. نماینده بزرگترین تشکل اسلامی دانشجویی (تشخیص بزرگترین تشکل با هیأت نظارت بر تشکل ها است)؛
  11. مسئول بسیج دانشجویی (براساس قانون بسیج دانشجویی)؛
  12. نماینده هر تشکل رسمی ذی نفع مرتبط با موضوع جلسه (با حق رأی در جلسه مربوطه)

تبصره1: در مراکزی که معاون دانشجویی و معاون فرهنگی و اجتماعی یک نفر می باشد، مدیرکل فرهنگی یا رئیس دفتر فرهنگ اسلامی به اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی اضافه می شود.

تبصره2: حضور سایر صاحب نظران فرهنگی در جلسات شورای فرهنگی و اجتماعی، بدون حق رأی و با صلاحدید رئیس جلسه حسب مورد بلامانع است.

تبصره3: در مؤسساتی که جهاد دانشگاهی فعال وجود دارد حسب تشخیص رئیس مؤسسه، رئیس جهاد دانشگاهی به عنوان عضو جلسه خواهد بود.

 

  1. وظایف و اختیارات شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی:
  1. پیگیری به منظور تحقق و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاه ها
  2. اجرا و پیگیری دستورالعمل های ستاد گسترش و تعمیق مبانی و ارزش های اسلامی در مراکز آموزشی؛
  3. برنامه ریزی در جهت هماهنگی و انسجام بخشی به اولویت ها و فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مؤسسه؛
  4. برنامه ریزی جامع به منظور انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در مؤسسه با توجه به اولویت های مصوب سالانه در دستگاه مربوطه با همکاری معاونت های دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی و پژوهشی؛
  5. برنامه ریزی برای ایجاد پیوند فعال و گسترش مناسبات مؤسسه با حوزه های علمیه و نهادهای فرهنگی، انقلابی و مردمی؛
  6. تصویب و اعطای مجوز به برنامه های فرهنگی، ترویجی و تبلیغی سالانه، نیمسال و یا فصلی؛
  7. تسهیل حضور داوطلبانه دانشجویان، استادان و کارمندان در فعالیت های فرهنگی از طریق ساماندهی فرآیندهای کارشناسی، تسهیل و ساماندهی فرآیندهای کارشناسی، تصویب و ارزیابی جهت تقویت حضور داوطلبانه دانشجویان؛
  8. آسیب شناسی و بررسی وضعیت فرهنگی مؤسسه و دانشجویان، تدوین گزارش های دوره ای تحلیلی از فعالیت ها و روندهای موجود، پیشنهاد راه کارهایی جهت بهبود وضعیت براساس شناخت تهدیدها و فرصت ها به رئیس مؤسسه و وزارت؛
  9. نظارت و ارزیابی فعال و مستمر در چگونگی اجرای مصوبات شورا، مطابق با اهداف مورد انتظار؛
  10. ارائه گزارش کامل برنامه ها، طرح های مصوب و نتایج ارزیابی آن ها در هر سال به دستگاه مربوطه؛
  11. همکاری سازنده با نهادهای دانشجویی و فرهنگی به منظور تشکیل بانک اطلاعاتی مناسب از نیروهای متعهد و مستعد مؤسسه جهت ساماندهی و بهره مندی از توان موجود.

تبصره1: شورای فرهنگی و اجتماعی حداقل هر ماه یک بار تشکیل جلسه داده و جلسات آن با حضور اکثریت اعضا، رسمی است و مصوبات آن با رأی اکثریت حاضر، معتبر است.

تبصره2: مصوبات شورای فرهنگی و اجتماعی نباید منافاتی با مواد اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها داشته باشد.

تبصره3: شورای فرهنگی و اجتماعی می تواند در موارد نیاز با تشکیل کمیته هایی، از نظرات کارشناسی و مشورتی صاحب نظران استفاده نماید.

تبصره4: ستادهای گسترش و تعمیق مبانی و ارزش های اسلامی در وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی هر ساله قبل از شروع سال تحصیلی می باید سیاست ها و اولویت های موضوعی را به منظور جهت دهی فرهنگی مؤسسه ها، ذیل سیاست های کلان فرهنگی کشور تدوین و نیز شیوه نامه ای به منظور تهیه دقیق تر گزارش عملکرد و اجرای مصوبات در مؤسسه تنظیم نموده و آن ها را در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی مؤسسه ها بگذارند.

تبصره5: حوزه اختیارات شورای فرهنگی و اجتماعی اتخاذ تصمیم و تدابیر لازم در حوزه طرح ها و فعالیت های فرهنگی است و تصمیم و تصویب برنامه تشکل ها در حیطه وظایف هیأت نظارت بر تشکل ها می باشد.

  1.   شورای تخصصی پژوهشی و فناوری:
    1. ترکیب شورای تخصصی پژوهشی و فناوری:
  1. معاون پژوهشی و فناوری مؤسسه (رئیس شورا)؛
  2. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه؛
  3. مدیر ارتباط با صنعت مؤسسه؛
  4. معاونان پژوهشی دانشکده ها و پژوهشکده ها؛
  5. یک محقق از هر یک از واحدهای تحقیقاتی وابسته به مؤسسه با معرفی رییس مؤسسه (در صورتی که واحد مستقل باشد) و با معرفی رییس دانشکده و آموزشکده (چنانچه واحد جزو دانشکده و آموزشکده باشد) با تأیید و حکم رئیس مؤسسه؛
  6. دو تن از میان چهار تن از اعضای هیأت علمی صاحب فعالیت ها و آثار پژوهشی و فناوری ارزنده پیشنهادی معاون پژوهشی و فناوری با تأیید و حکم رئیس مؤسسه؛

 

  1. وظایف و اختیارات شورای تخصصی پژوهشی و فناوری:
  1. همکاری با معاون پژوهشی و فناوری برای ایجاد زمینه اجرای مصوبات و تصمیمات هیأت رئیسه؛
  2. ارائه پیشنهاد در زمینه های مختلف پژوهشی به شورای مؤسسه از جمله:
  • بهبود شرایط و رفع موانع تحقیق در مؤسسه؛
  • هماهنگ ساختن زمان تعلیم و تحقیق در مؤسسه؛
  • مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرح های پژوهشی و تعیین نحوه همکاری با مراکز تحقیقاتی داخل و خارج مؤسسه؛
  • بررسی نحوه ارائه خدمات پژوهشی به سازمان های مختلف برای برآوردن نیازهای کشور، منطقه و استان و چگونگی همکاری مؤسسه و مراکز صنعتی؛
  1. همکاری در تدوین برنامه جامع پژوهشی مؤسسه؛
  2. تدوین و پیشنهاد سیاست ها، اهداف و خط مشی پژوهشی و فناوری مؤسسه به منظور ارائه به شورای مؤسسه؛
  3. فراهم نمودن زمینه های توسعه فناوری در مؤسسه و حمایت از توسعه فعالیت مراکز رشد، کارآفرینی و پارک های علم و فناوری مؤسسه؛
  4. تهیه و تدوین و پیشنهاد طرح های تربیت محقق؛
  5. بررسی و تدوین و پیشنهاد برنامه های پژوهشی به منظور شناخت هر چه بیشتر جهان دانش و استفاده از آخرین متدهای پژوهشی؛
  6. پیشنهاد چگونگی استفاده اعضای هیأت علمی از نتایج تحقیقات برای ارتقای کیفیت آموزش؛
  7. تهیه و تدوین آیین نامه های مختلف پژوهشی برای پیشنهاد به مراجع ذیربط؛
  8. بررسی و اظهارنظر درباره مسائلی که شورای مؤسسه یا معاون پژوهشی به شورا ارجاع می دهد؛
  9. تصویب طرح های پژوهشی مؤسسه با اولویت بخشیدن به طرح های پژوهشی کاربردی؛
  10. ایجاد انگیزه های مادی و معنوی به منظور ترغیب و تشویق اعضای هیأت علمی به تألیف و ترجمه کتب و نوشتن مقالات تحقیقی و ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای تسریع در چاپ و نشر آثار علمی؛
  11. پیشنهاد آیین نامه نحوه تدوین کتب علمی و پژوهشی بر مبنای ضوابط مصوب به شورای مؤسسه؛
  12. ارزیابی میزان توانمندی علمی و سنجش قابلیت فارغ التحصیلان مؤسسه برای کار در جامعه، از طریق اجرای طرح های تحقیقاتی ویژه؛
  13. تعیین و پیشنهاد خط مشی کلی کاربرد نتایج تحقیقات برای پیش برد جنبه های علمی و فنی کشور
  14. برنامه ریزی در جهت توزیع مناسب فرصت های مطالعاتی اعضای هیأت علمی واجد شرایط؛