Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه حیات طیبه5:

امروز تحول بنیادین به گفتمان غالب در آموزش و پرورش تبدیل شده است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش،  در پردیس شهید بهشتی مشهد، گفت: " امروز تحول بنیادین به گفتمان غالب در آموزش و پرورش تبدیل شده است."
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، جمعه 19 مرداد 97 دکترمهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ایران با حضور در مراسم آغازین پنجمین دوره اردوی آموزشی، فرهنگی و مهارتی حیات طیبه در پردیس شهید بهشتی مشهد، ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با سند تحول بنیادین،  گفت: " ایشان به عنوان یک کارشناس خبره در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ، از این سند دفاع و از آن با تعابیری مانند افتخارآمیز، پیشرو و جامع یاد می کنند"، پس 
همه ما باید تلاش کنیم که این سند را عملیاتی سازیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشبیه سند تحول بنیادین به نقشه ای برای ایجاد ساختار جدید نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد: دیروز در اردوگاه شهید باهنر تهران، آخرین مرحله تدوین سند یعنی تصویب زیرنظام ها انجام شد؛ و هم اکنون زیرنظام های شش گانه سند تحول بنیادین آماده اجرا است.
نوید ادهم با بیان این که برای حضور در صحنه تحول آفرینی در آموزش و پرورش باید به چند پیش فرض مهم توجه کنیم، اظهار کرد: اولین پیش فرض این است که آموزش و پرورش موجود علیرغم همه زحمات و تلاش های دست اندرکاران آن،  با کاستی ها و چالش هایی روبرو است.
وی افزود: دومین پیش فرض این است که اگر در پی نظام تعلیم و تربیت مطلوب هستیم باید در گذشته به دنبال آن نگردیم، بلکه ضمن احترام به تجربیات گذشته، بیشتر به آینده توجه کنیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش سومین پیش فرض لازم برای ورود به صحنه تحول آفرینی در آموزش و پرورش را بازخوانی و بازمدیریت همه مؤلفه های آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: مولفه های معلمی، شیوه های تدریس، شیوه های ارزیابی و ... همه باید بازخوانی و بازتولید شوند.
نوید ادهم با بیان این که در مجموعه مؤلفه های مرتبط با تعلیم و تربیت، دو مؤلفه مدیران و معلمان نقش کلیدی دارند، افزود: معلمان اصلی ترین نقش را در تحول آفرینی دارند و اگر شایستگی های لازم، در معلمان تجلی پیدا کند تحول رخ خواهد داد.
نوید ادهم با ذکر این که باید برای تمام مراحل معلمی، از فرایند جذب معلم تا بازنشستگی او تدابیری اندیشیده شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین این تدابیر، تأسیس دانشگاه فرهنگیان است.

وی با اعلام این که نام دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم تغییر خواهد کرد،خاطر نشان کرد: پیشنهاد این تغییر نام به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده و درصورت تصویب این شورا نهایی خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور با بیان این که جذب مطلوب، آموزش مطلوب و تربیت مطلوب از وظایف دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت امید بسیاری به این دانشگاه بسته اند، اگر مدیران، استادان و کارشناسان این دانشگاه مأموریت گرا، اهداف سند تحول بنیادین را در فرهنگ سازمانی خود نهادینه کنند می توانیم امیدوار باشیم که تحول رخ خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از خطرات در انتظار سند تحول بنیادین نیز این است که معلمان بخواهند با اندیشه و باور دیروز با این سند روبرو شوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر این که اگر می خواهید درباره سند تحول بنیادین سخن بگویید در فضای معرفتی آن صحبت کنید، بیان کرد: بسیاری از مفاهیم مانند شایستگی ها، ساحت های شش گانه و .. قبلاً در حوزه تعلیم و تربیت مطرح نبوده است؛ بعضی از مفاهیم مانند معلم، مدرسه و ... نیز تغییر معنایی داشته اند به این معنا که مفهومی که درسند تحول مد نظر است با مفاهیم پیشین تفاوت دارد.
نوید ادهم با اشاره به موضوع مهدویت، گفت: هنگامی که از مهدویت حرف می زنیم در واقع از آینده سخن می گوییم، باید به موضوع مهدویت با دید قرآنی و آینده پژوهانه نگاه کرد.
وی با بیان این که همه ادیان الهی معتقدند که جهان در آینده یک منجی الهی و آسمانی دارد، اظهار داشت: برقراری حکومت جهانی دینی، حاکمیت عدالت همگانی و فراگیری آرامش و رفاه از دیگر ویژگی هایی است که توسط ادیان الهی برای آینده ذکر شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اگر آموزش و پرورش می خواهد شهروندانی برای آینده تربیت کند باید به این آموزه ها توجه نماید و دانش آموزانی را پرورش دهد که به این موارد معتقد باشند.
وی با اشاره به برخی ویژگی ها و دلالت های تربیتی مهدویت، مواردی مانند جهانی شدن مکتب اسلام، حاکمیت دین و ارزش های الهی، عقلانیت و عقل گرایی، و اخلاق مداری را از جمله این ویژگی ها ذکر کرد.
نوید ادهم با اشاره به این سخن استاد محمدرضا حکیمی که "قومی که منتظر مصلح است خود باید صالح باشد" خطاب به دانشجومعلمان، گفت: شما باید از خودتان شروع کنید زیرا اگر خودتان انسانی صالح و معلمی صالح باشید، می توانید پرچم مهدویت را در آموزش و پرورش برافراشته  نگه دارید.