Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر خنیفر در نشست تخصصی کارورزی دانشگاه فرهنگیان:

بهترین بستر برای پیوند میان دانش و مهارت معلمی، تربیت معلم و کارورزی است

دکتر خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در نخستین نشست کارورزی دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر اهمیت پیوند میان دانش و مهارت، خاطر نشان کرد: بهترین جایی که این پیوند باید اتفاق بیافتد، تربیت معلم و کارورزی است.

وی با بیان اینکه آنکه درست آموخت، شایسته نیز بکار می بندد، گفت: سخت ترین کار، تربیت معلم، معلمی و حضور در کلاس بوده و  آموزش و پرورش کاری تمام وقت است.

دکتر خنیفر، کارورزی را گرانیگاه حرفه مقدس معلمی برشمرد و افزود: کارورزی لنگر عمل و درنگ در تجربه کاری است.

وی با بیان اینکه فراگیر، منبعی لبریز از سوال است، اظهار کرد: معلم شایسته، معلم طراح سوال و ایجاد بذر پرسش در ذهن دانش آموزان است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، کارورزی را کارگاه خودباوری برای معلم آینده و عبور از مرحله نظر به عمل دانست و تصریح کرد: دوره طلایی کارورزی در دهه 60 و 70 رقم خورد که طی آن کارورزی در 4 بخش؛ تعریف اهداف و مراحل؛ حضور در کلاس درس، ایفای نقش تدریس و گزارش نویسی انجام می گرفت.

وی با بیان اینکه مسیر کارورزی از سال 91 در دانشگاه فرهنگیان تغییر یافته، در جایی عمق پیدا کرده و در جایی نیز نقد بر آن وارد است، گفت: کارورزی مرحله رسیدن به واقعیت معلمی و تجربه اندوزی است.

دکتر خنیفر مشکل اساسی کتب درسی را سهم 4 درصدی مهارت آموزی در آن عنوان و اظهار کرد: مهارت ورزی برای معلم از واجبات است، فراگیر همیشه باید آماده یادگیری باشد.

وی کارورزی را فرصتی برای امکان سنجی، حصول اطمینان از رسش، یادگیری خود نظارتی، عمق بخشی به آموخته ها و دوره خود اکتشافی برشمرد و گفت: دانشجو معلم در این دوره متوجه مهارت پنهان و استعدادهای خود می شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه به بیان نکاتی در حوزه کارورزی پرداخت و تصریح کرد: نقد گذشته و یادآوری برخی موارد و بکار بردن دوباره آنها با اندکی اصلاح و طراحی مداوم برای زمانِ حال، از نکاتی است که می توان در کارورزی مورد توجه قرار داد.

وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعات تطبیقی بین المللی و بررسی تحولات کارورزی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، اظهار کرد: ارائه الگو های بومی و انجام مطالعات براساس مولفه ها بومی و فرهنگی از موضوعات مورد توجه است.

دکتر خنیفر، رصد مداوم تحولات کارورزی از جمله بحث مدرسه زدایی و بهم ریختن ساختارهای آموزشی در آینده را مطرح و گفت: نگارش تجارب زیسته معلمی بویژه تجارب کارورزی، هم اندیشی و تضارب آراء در حوزه کارورزی موجب ارتقاء و اعتلای این عرصه است.

وی همچنین حاضرین را به اهتمام در کاهش گسست با دنیای پیش رو توصیه و بر تلاش برای ترویج مقاله نویسی علمی در این حوزه و راه اندازی مجله علمی-پژوهشی کارورزی تاکید کرد.

دکتر خنیفر در پایان با بیان اینکه در کار عملیِ آموزش جدی و قاطع ولی شیرین سخن و رفتار باشیم، ابراز امیدواری کرد: حاصل این نشست نتایج ارزشمندی در حوزه کارورزی باشد.