به میزبانی پردیس نسیبه آغاز بکار کرد:
ششمین دوره بالندگی مشاوران سراسر کشور با موضوع آسیب های نوپدید در فضای مجازی؛ تهدیدها و فرصت ها
ششمین دوره بالندگی حرفه ای کارشناسان مشاوره دانشگاه فرهنگیان با موضوع" آسیب های اجتماعی نوپدید، فضای مجازی، فرصت ها و تهدیدها" شنبه 3 شهریور 97 در پردیس نسیبه تهران آغاز بکار کرد.
در این دوره دو روزه که در راستای افزایش سطح آگاهی اجتماعی و عمومی اساتید هیئت علمی رشته های روانشناسی و مشاوره و کارشناسان مشاوره دانشگاه فرهنگیان و نیز توانمندسازی و ارتقای سواد رسانه ای با شعار سفیران بصیرت افزایی در فضای مجازی، برگزار شد، مطالبی در خصوص سیمای اعتیاد در جهان، منطقه و ایران، مسخ شخصیت در فضای مجازی، فرصت ها و چالش های فضای مجازی از سوی استادان دوره بیان شد.
در همین راستا و در این همایش دکتر انصاری راد مدیر امور پردیس های استان تهران، توسعه هر جامعه را متاثر از آموزش و پرورش آن جامعه برشمرد و گفت: ما باید به عنوان متولیان تربیت معلم افرادی تربیت کنیم تا آنان در کلاس درس شرایطی برای دانش آموزان ایجاد کنند تا در جامعه رفتارهایی توام با سلامتی و هنجار از خود بروز دهند و این امر مستلزم تربیت معلمان قوی است.
وی با تاکید بر ضرورت آموزش مهارتی و فناوری دانشجو معلمان، خاطر نشان کرد: معلمان باید به گونه ای آموزش ببینند که در کلاس درس دانش آموزان از آنان جلوتر نباشند.
دکتر انصاری راد با اشاره بر اهمیت پیشگیری در بروز آسیب های اجتماعی، تصریح کرد: دانشجو معلمان ما قرار است دانش آموزان را به عنوان شهروندانی مناسب و هماهنگ با هنجارهای اجتماعی تربیت کنند و این امر نیازمند سرمایه گذاری در تربیت معلم است.
وی در ادامه بر تربیت متناسب با فرهنگ و آموزه های دینی برای کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد.
سرپرست مدیریت پردیس های استان تهران با اشاره به اینکه چهار سال کار علمی و مهارتی و نگرشی برای دانشجومعلمان انجام می دهیم تا آنها صلاحیت علمی و فناوری را کسب کنند و به گونه ای نباشد که دانش آموزان از نظر فناوری از معلمان فراتر باشد.
وی با اشاره به اینکه باید معلمان و دانشجومعلمان با آسیب های اجتماعی آشنا شوند تاکید کرد: این آموزه ها باعث می شوند تا دانش آموزانی خوب را تربیت کنند چرا که قرار است دانش آموزان شهروندانی مناسب، سازگار و هماهنگ با هنجارهای اجتماعی باشند بنابراین باید تربیت معلم را از طریق دانشگاه فرهنگیان توسعه دهیم.
انصاری راد با اشاره به نگاهی نادرست مبنی بر اینکه بیرون از سازمان های تربیتی همه می توانند معلم می شوند ، گفت: معلم نقش اساسی روی دانش آموزان ایفا می کند تا آنها را برای هنجارهای جامعه آماده کند و براساس آموزه های خود و کشور دانش آموزان را تربیت کند.
وی تصریح کرد: باید سعی کنیم بیشترین پذیرش را از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم تا مشکلات آسیب های اجتماعی و فضای مجازی که خانواده ها را دچار مشکل کرده است، به حداقل کاهش یابد.
همچنین دکتر عرب مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاه فرهنگیان با اشاره بر اهمیت روانشناسان و جامعه شناسان در ساخت آینده جامعه، بر مسئولیت مشاوران و روانشناسان در سلامت جامعه تاکید کرد.
وی در ادامه بر نیاز تربیت معلم به تلفیق جامعه شناسی و روان شناسی اشاره و بر لزوم به کارگیری و تربیت نیروهای زبده و مجرب در حوزه مشاوره و روانشناسی تاکید کرد.
وی ادامه داد: با ملاک مطالعات استراتژیک جامعه غرب و ۲۸ کشور پیشرفته اروپایی بین ما و بچه هایمان ۲۵۰۰ سال فاصله است و باید ضمن جبران این فاصله ها، مشکلات فرزندان را کاهش دهیم.
مدیر کل امور مشاوره، بهداشت دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر مدعی هستیم صاحب فرهنگ فاخر، دینی معظم و تمدنی فراتر از آنچه دیگران دارند، هستیم باید مدلی داشته باشیم که بتوان مطالبی را به مردم بیاموزیم اما مردم امروز به شعار زدگی مبتلا هستند؛ در بسیاری از مواقع دیده می شود مایی که باید آرامش ایجاد کنیم، نا آرام هستیم و نمی توانیم منشاء اثر باشیم.
عرب تصریح کرد: بیش از ۳۰ درصد از بار مسئولیت دانشگاه ها بر عهده روانشناس هاست، گفت: باید کاری کنیم تا مرجعیت خود را پیدا کرده و به رفع مشکلات موجود در جامعه کمک کنیم؛ همه ما مسئول هستیم جایگاه دانشگاه را به جایگاهی که محل رجوع واقعی باشد تغییر دهیم.
در بخش دیگری از این همایش دکتر امیرخوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، ضمن تشریح اینده فضای مجاری و فناوری های همگرا بیان کرد: با شناخت ظرفیت های فضای مجازی و آموزش آن به کودکان و نوجوانان می توان شاهد شکوفایی و رشدعلمی و ایده پردازی در این نسل بود.
دکتر صرامی،دبیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، نیز با بیان این نکته که سبک زندگی نسل جوان در حال تغییر است، تصریح کرد: این موضوع ناخودآگاه منجر به مشکلات جدیدی می شود و این شکاف بین نسلی است که جامعه و خانواده برای تربیت فرزندان و نحوه مواجه با این مشکلات، آمادگی کافی ندارند که این خود منجر به مواجهه نوجوانان با بحران هویتی می گردد.
در ادامه دکتر صرامی به ارائه راهکارهای مقابله با معضلات و تهدیدهای حوزه مجازی پرداخت.
سخنرانی دکترسید مرتضی منطقی استاد دانشگاه خوارزمی، با موضوع " چالش های فضای مجازی در ایران" ( تاکید بر پیامدهای تربیتی) پیرامون آثار تربیتی( اثرهای زیستی، روانشناختی، تعاملات اجتماعی، هویت های کاذب و...)، آثار فرهنگی ( ترجیح فرهنگ بصری به جای فرهنگ مکتوب، از بین رفتن خلاقیت و اندیشه، ارزش های دینی و...)؛ آثار اخلاقی ( آموزش نوع دوستی، تحولات ارزشی نوجوانان، مصرف گرایی و رفاه طلبی و...)؛ آثار عقیدتی ( یادگیری های پنهان بازی ها، جریان های الگویی، ستایش شر و...)؛ آثار سیاسی ( ایجاد سبک زندگی متفاوت در نوجوانان و کودکان از راه الگو سازی و ...) و آثار اقتصادی (ترویج سرمایه داری و یا فرهنگ پس اندازو...) بخش دیگری از برنامه ها بود.
دکتر منطقی همچنین در ادامه با اشاره به ابعاد مثبت و منفی استفاده از فضای مجازی بر بستر سازی فرهنگی برای تحدید ابعاد آسیب زایی فضای مجازی و تولید ادبیات فاخر در این خصوص تاکید کرد.
وی به اهمیت سرمایه گذاری برای آموزش نحوه استفاده و مشاوره و آموزش در این بستر اشاره و اظهار کرد: با بستر سازی فرهنگی از دوران کودکی و در نظام تعلیم و تربیت می توان ضمن مواجه کنترل شده با آسیب ها و تهدید های فضای مجازی از ابعاد مثبت آن مانند تحقق آموزش فعال، استفاده از بازی های خلاق و نشریه های علمی و کارآفرینی بهره لازم را برد.
برگزاری سه کارگروه مجزا با محوریت های فضای مجازی و نهاد خانواده، فضای مجاری و خودکنترلی و فضای مجازی و سراهای دانشجویی با هدف آسیب شناسی فضای مجازی، ارائه راهکارها و تجارب برتر اساتید در نوبت عصر پایان بخش روز نخست این همایش بود.
شایان ذکر است همزمان با برگزاری این همایش، نمایشگاه کتاب با حضور انتشارات رشد و کتابخانه ستاد مبارزه با مواد مخدربا هدف دانش افزایی و آشنایی مشاوران با تازه ترین نشریات و کتب در حوزه آسیب های آجتماعی، اینترنت، اعتیاد و سایر کتب تخصصی حوزه مشاوره و روانشناسی در محل برگزاری همایش برپا شده است.