سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در نشست بدو ورود اعضای هیئت علمی:
آموزش و تربیت باید در تمام ابعاد شناختی، روانی، عاطفی و آموزشی انجام شود
دکتر محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، نگاه تک بعدی با نگرش آموزش محور محض به نظام تعلیم و تربیت را بزرگترین آسیب این حوزه برشمرد.
وی توجه نداشتن به مسائل فرهنگی، اجتماعی، هنر و انضباط در مدارس و تاکید بر آموزش محض را از مسائل نظام آموزشی دانست و افزود: در برخی مواقع خود اجتهادی و محوریت قرار گرفتن علایق مسئولان آموزشی موجب پرداختن به یک بعد و غافل ماندن از ابعاد دیگر خواهد شد.
دکتر محمدی با بیان اینکه برای قرار گرفتن در مسیر درست تربیتی، دانشگاه فرهنگیان دارای اسناد بالادستی است، تصریح کرد: تربیت برابر است با آموزش و پرورش و باید در 3 حیطه شناختی، روانی، حرکتی، احساسی و عاطفی تحقق یابد.
وی با بیان این سوال که آیا در نظام تعلیم و تربیت به این سه حیطه به صورت مساوی پرداخته شده است یا خیر؟ اظهار کرد: حرکت قاعده مند در عرصه تعلیم و تربیت از دغده های پیش روی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه روش های تربیتی غیر مستقیم تاثیر گذار تر است، خاطر نشان کرد: تعلیم و تربیت در لحظه اتفاق می افتد، گفتار بخشی از تربیت است علاوه بر آن رفتار و اعمال موثراند.
وی با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای لازم برای تاسیس مدارس در ژاپن از جمله ضرورت وجود مجموعه فرهنگی، هنری و ورزشی، گفت: محیط آموزشی تاثیرگذار است که جذاب و نشاط آور باشد و دانش آموزان علاقه مند باشند ساعت ها درآن وقت گذرانند.
دکتر محمدی با اشاره به گنجینه غنی فرهنگ دفاع مقدس، گفت: نباید بگذاریم ارزش هایی که با خون شهداء به دست آمده اند، به دست فراموشی سپرده شود.
وی با بیان اینکه باید استادان کنار دانشجومعلمان و در دسترس بوده تا تاثیرگذار باشند، خاطر نشان کرد: گفتمان و حضور صمیم در میان دانشجویان علاوه بر رشد کیفی در ارتقاء شخصی استادان موثر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی، در ادامه از استادان خواست در طرح ایده و خلاقیت و فعالیت های فرهنگی مشارکت داشته باشند.
وی ضمن بیان مولفه های ارزیابی استادان برای ارتقاء و ترفیع، تصریح کرد: از اساتید انتظار می رود که ضمن پژوهش در عرصه های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در اجرای ساعت فرهنگی، توسعه ترویج فرهنگ نماز در توانمند سازی دانشجومعلمان در رشته های مختلف فرهنگی مارکت فعال داشته باشند.
دکتر محمدی سراهای دانشجویی را سنگر مقدم دانشگاه در تربیت معلم دانست و اضافه کرد: همچنین بهترین زمان و بستر برای تربیت و انتقال تجارب معلمی اردوهای دانشجویی و راهیان نور و اردوهای جهادی است.