دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری:
باید حامی پژوهشگر بود نه مانع او ، باید همراه پژوهشگر بود نه مراقب او
دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری در نشست روز چهارشنبه مورخ هفتم شهریور با اعضای هیات علمی پیمانی جدید ، ضمن تبریک اعیاد قربان، غدیر و ولادت گفت: در میان نسل های مختلف دانشگاه هرچه از نسل اول دورتر می شویم جهت گیری های دانشگاه از سمت کارهای عمومی به سمت ماموریت های خاص حرکت می کند. وی نسل اول را آموزش محور ، نسل دوم را پژوهش محور و نسل سوم دانشگاهیان را کارآفرین و ماموریت گرا دانست.
وی افزود: با وجودی که دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی نوپا است ولی با نسل های جدید دانشگاهی هماهنگ و هم نوا است زیرا دانشگاه فرهنگیان ماموریت گرا ترین دانشگاه کشور است و تنها دانشگاهی می باشد که بطور روشن و با فلسفه تاسیس بسیار واضح، ماموریت روشن دارد و برای همین ماموریت ادامه حیات خواهد داد.
وی تاکید کرد: این ماموریت عبارت است از تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش، نیروی انسانی از معلم شروع می شود لکن به معلم ختم نمی گردد. فضای مدرسه به معلم، مدیر، کارشناس، نیروی خدماتی، نیروی حفاظتی و ... نیاز دارد. دانشگاه فرهنگیان باید در مسیر توسعه بتواند هر نیرویی که در فضای دانشگاه وارد می شود بیش از ورود به فضای مدرسه از دانشگاه فرهنگیان عبور کند.
افق ما نه فقط تامین معلم که براساس اساسنامه، تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش است.
وی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم ظرفیتی ایجاد کنیم که تمام نیروهای آموزش و پرورش پس از عبور از دانشگاه وارد مدرسه شوند.
وی افزود : مبنای توافق ملی در عرصه تعلیم و تربیت سند بنیادین آموزش و پرورش است که مبتنی بر عقیده دینی، عقلانی و نیاز امروز تنظیم شده است. یکی از شاخص ها و نقاط توجه و کانون تمرکز اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان توجه مستمر به سند تحول بنیادین به عنوان یک مصداق عینی در عرصه تعلیم و تربیت است.
وی نشست با اعضای هیات علمی را یک توافق جمعی و یک عزم عمومی با برنامه ریزی مبتنی بر خرد جمعی دانست و افزود: یک پژوهشگر قابل باید یک مدیر قابل برای پژوهشهای خود نیز، باشد.
وی اظهارد کرد: یک پژوهشگر باید پژهش های خود را در یک مثلث مدیریت کند. -در این مثلث باید توان هیات علمی، حوزه قوت و ظرفیت خود را سرمایه گذاری کنید. - در این مثلث باید زمان در اختیار خود، برای ترفیع مدارج علمی را، برنامه ریزی کنید. - و همچنین در این مثلث باید به نیاز سازمان توجه نمود. نیاز دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها تفاوت دارد. نیاز اول در حوزه پژوهش، در دانشگاه فرهنگیان، تولید محتوای مبتنی بر نیاز بومی است در تعلیم و تربیت جای اتکا به غیر نیست. در گام نخست باید منابع درسی خود را تکمیل و در اختیار مدرس قرار دهیم. و در نهایت نباید نسبت به نیاز موسسه بی توجه بود.
طاهری نیا به اعضای هیات علمی کار گروهی را توصیه نمود و پیشنهاد ترتیب کارگروهی تطبیقی به جای ترتیب تخصصی داد. که در این کار گروهی، یک طرف استاد جوان، باسواد، تحصیلکرده و آگاه به قوانین روز و از طرف دیگر شخصی آگاه به نیاز حوزه تعلیم و تربیت که پیشینه معلمی داشته باشد.
وی تاکید کرد: اعضای جدید با حقوق و تکالیف خود به خوبی آشنا شوند.