Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مدیرکل نشر و اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان:

مطالعه کتاب های درسی باید منجر به ایجاد حس شادمانی، امنیت و رضایت در مخاطبان شود

مدیرکل نشر و اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان، در جلسه نقد و بررسی کتاب «مبانی آموزش ریاضی» گفت: مطالعه کتاب های درسی باید منجر به ایجاد حس شادمانی، امنیت و رضایت در مخاطبان شود.

عصر  سه شنبه 6 شهریور 97، در جریان دوره آموزشی کارگاهی «چگونگی تدوین کتاب های درسی دانشگاهی»، جلسه نقد کتاب «مبانی آموزش ریاضی» برگزار شد.

در این جلسه که در پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی انجام شد، مدیرکل نشر و اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به تأثیراتی که یک اثر ممکن است بر مخاطب داشته باشد گفت: یک کتاب برای این که بتواند بر مخاطب تأثیر مثبتی داشته باشد باید قادر باشد در خوانندگان خود احساس شادمانی، امنیت و رضایت را به وجود آورد.

دکتر یدالله آزادی، با تأکید بر آسیب زا بودن رقابت در آموزش اظهار داشت: منابع آموزشی باید بتوانند به ایجاد حس آرامش در مخاطبان کمک کنند.

وی اظهار داشت: معلمان امروز، تنها به دنبال تدریس و انتقال مطالب نیستند بلکه خود نیز در پی یادگیری اند. در تألیف منابع آموزشی باید به این امر توجه شود.

دکتر آزادی با بیان این که در حال حاضر، کشور ما در تولید مقالات علمی، رتبه چهارم دنیا را دارا است گفت: ما باید به دنبال کاربردی کردن محصولات علمی خود باشیم.

وی با بیان این که قبل از چاپ نهایی کتاب در دانشگاه فرهنگیان لازم است مرحله پیش دفاع اثر انجام شود، از استادان خواست با نظرات خود، مؤلفان را در ارائه آثار کم نقص تر یاری کنند.   

در ادامه این جلسه، دکتر مانی رضایی مؤلف کتاب «مبانی آموزش ریاضی» با اشاره به این که آموزش ریاضی یک موضوع بین رشته ای است اظهار داشت: آموزش ریاضی، دانش تخصصی خود را از علوم ریاضی و روش کار را از برخی رشته های علوم انسانی مانند روان شناسی، جامعه شناسی و فلسفه وام می گیرد.

دیگر سخنرانان این جلسه، دکتر مجید میرزا وزیری، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر محسن لشنی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بودند که به بیان نقدها و نظرات خود در رابطه با کتاب «مبانی آموزش ریاضی» پرداختند. عدم جذابیت طرح جلد کتاب و بی ارتباطی آن به سرفصل ها، تحسین متن پشت جلد، عدم ارجاع برخی مطالب به منابع، عدم تناسب نام کتاب با محتوا و پیشنهاد تغییر نام آن به «مبانی نظری آموزش ریاضی»، بهره نگرفتن از تکنولوژی آموزشی برای آموزش، و مشخص نبودن مصادیق کاربردی برخی مطالب از جمله نقدهایی بود که توسط استادان شرکت کننده به کتاب مذکور وارد شد.

در پایان، مؤلف کتاب «مبانی آموزش ریاضی» به ارائه پاسخ های خود پرداخت و جلسه پرسش و پاسخ میان شرکت کنندگان و مؤلف کتاب برگزار گردید.