وزیر آموزش و پرورش در اجلاس سراسری روسای دانشگاه فرهنگیان:
دانشگاه فرهنگیان هیئت اندیشه ورز و خط مقدم تحول در نظام آموزش و پرورش کشور است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی، پردیس ها و واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران گفت: هیچ تحولی در آموزش و پرورش شکل نمی گیرد مگر اینکه تربیت معلمی شایسته داشته باشد، یعنی آنچه که معلم باید در حیطه دانشی بداند و توانایی بکارگیری آن را در کلاس درس کسب کند.
وی ادامه داد: حتی بهترین برنامه ها، فضا و اعتبارات، بدون وجود معلم شایسته به سر منزل مقصود نخواهد رسید.
بطحایی با تاکید به اینکه جایگاه تربیت معلم به عنوان مرجعی که مسئولیت اصلی تامین نیرو را بر عهده دارد جایگاه رفیعی است، تصریح کرد: رویکردهای متفاوتی نسبت به تربیت معلم بعد از انقلاب باعث ایجاد خساراتی در تربیت معلم شده است.
وی با اشاره به اینکه برای تربیت معلم شایسته باید دانشگاهی شایسته داشت افزود: در عین حال نگهداشت و ارتقای معلم هم باید مورد توجه باشد. شرط لازم برای معلم شایسته، نظام تربیت معلم شایسته است و تمام مراجع و سطوح تصمیم گیر باید به این امر توجه و اهتمام لازم را داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حمایت ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) و حضور ارزشمند معظم له در دانشگاه فرهنگیان و کوشش ها و دستاوردهای کسب شده در این دانشگاه گفت: رشد جذب و افزایش پذیرش دانشجو در سال جاری در دانشگاه فرهنگیان گام بلندی در راستای تحقق اهداف این دانشگاه است.
وی تصریح کرد: فقط در لفظ نگوییم اولویت با تربیت معلم است بلکه باید در عمل این موضوع محقق شود به عنوان مثال باید برای تخصیص ردیف اعتباری به دانشگاه فرهنگیان توجه داشته باشیم.
بطحایی ادامه داد: برای رفع مسائل و کاستی ها در این دانشگاه در حد مقدورات کشور تلاش میکنیم تا نظام تربیت معلم به جایگاه شایسته خود برسد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: انعطاف در برنامه درسی از مهر ۹۷ محقق می شود و دو ساعت در هفته در دوره ابتدایی دوم و متوسطه اول طبق چارچوب های ابلاغی در اختیار معلم قرار می گیرد تا خودش برای آن دو ساعت محتوا آماده کند.
وی ادامه داد: بسته هایی هم آماده شده است تا اگر معلمی آمادگی لازم برای اجرای طرح ویژه مدارس را نداشت از طریق آن بسته های پیشنهادی عمل کند، در واقع این موارد محورهای تحول در محتواست که در مهر ۹۷ آن را دنبال می کنیم.
بطحایی با اشاره به ضرورت تحول در مدیریت و ساختار آموزش و پرورش اظهار کرد: امروزه ماهیت و محتوای آموزش و پرورش باید تغییر کند، آموزش و پرورش نیازمند تغییر در ساختار است و در این روزها که حمله های دشمنان رو به تزاید است باید باز هم تحولات را پیش ببریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید ماهیت اصلی آموزش و پرورش دگرگون شود، بیان کرد: در این زمینه اقداماتی را دنبال کردیم البته با مقاومت و سختی هایی مواجه بوده ایم.
وی افزود: جلسات مستمر با صاحب نظران درجه اول علوم تربیتی داشتیم و طی این جلسات دریافتیم آزمون های زائد باید حذف شود همچنین در آموزش عمومی شبه کنکورهایی راه انداختیم که به اهداف تربیتی لطمه زده است.
وزیر آموزش و پرورش خط مقدم مبارزه با این آفت ها را دانشگاه فرهنگیان دانست و بیان کرد: این دانشگاه باید هیئت اندیشه ورز برای آموزش و پرورش باشد و اعضای هیئت علمی باید نظرات خود را ابراز کنند، نخبگان آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان کار می کنند و باید این فضای گفتمانی را در جامعه ایجاد کنند.
بطحایی با اشاره به طرز تفکر خانواده ها نسبت به مدرسه موفق بیان کرد: به عقیده خانواده مدرسه ای که بالاترین نمره های کنکور را داشته باشد موفق است اما از نظر صاحب نظران علوم تربیتی مدرسه ای موفق است که تربیت دانش آموزانی را دنبال کند که مهارت زندگی بلد باشند و خروجی مدرسه افرادی صبور و اهل مدارا باشد، در واقع بچه ها باید زندگی کردن را در مدرسه تمرین کنند و خروجی مدارس افرادی موفق و آشنا با مهارت های زندگی باشد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اساتید دانشگاه فرهنگیان هیئت اندیشه ورز ما هستند و توقع دارم که امروز به میدان بیایند و گفتمان سازی اجتماعی کنند چرا که امروز وقت عمل است و اولویت اول ما این است که باور اجتماع نسبت به امر آموزش و پرورش تغییر کند.
بطحایی گفت: اگر قرار باشد دانشگاه فرهنگیان مانند سایر دانشگاه ها جذب دانشجو داشته باشد پس چه تفاوتی با سایر دانشگاه های کشور دارد و در این حالت چطور می توان از این دانشگاه حمایت کرد.
وی ادامه داد: باید فضای رسانه ای از مقاله هایی به نام اعضای هیئت دانشگاه فرهنگیان پر باشد، توقع داریم دانشگاه فرهنگیان بیش از گذشته وارد عرصه شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تغییر در مدیریت آموزش و پرورش بیان کرد: موضوع اصلی مدرسه محوری است و بارها این موضوع را در ماه های گذشته تکرار کردم که در ساختار وزارت آموزش و پرورش تنها سازمان اصلی مدرسه است و سایر ساختارهای سازمانی به استناد سند تحول بنیادین فرع و پشتیبانی کننده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرهنگ سازمانی ما اجازه تفویض اختیار نمی دهد، تصریح کرد: اعضای دانشگاه فرهنگیان می توانند کمک کننده باشد.
بطحایی با اشاره به اینکه مدارس امروز نشاط کافی ندارد، تصریح کرد: باید عوامل ایجاد کننده این عدم نشاط را حذف کنیم و حالا که از مدرسه انتظار نشاط داریم واحدهای دانشگاه فرهنگیان باید به طریق اولی محیط شاد و سرزنده باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانشگاه باید این احساس را در دانشجومعلمان داشته باشد که می تواند نقاد باشد و باید این نهال را شکل دهیم.
بطحایی تصریح کرد: در جذب دانشجومعلمان سخت گیرانه عمل می کنیم و باید اینطور باشد اما در محیط دانشگاه نباید سخت گیری های اولیه تداوم داشته باشد هرچند دانشگاه از حیث فضای آزادی و نشاط و امید به آینده موفق است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با وجود سختی ها در کشوری زندگی می کنیم که حرفی برای گفتن دارد، گفت: با این شرایط قطعا می توانیم مشکلات آموزش و پرورش را هم برطرف کنیم و باید چنین فضای امیدوار کننده ای در دانشگاه توسعه یابد.
بطحایی از اجرای طرح رصد و کنترل کیفیت آموزشی در مدارس دولتی از سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: این طرح یکی از مهم ترین طرح هایی که گام های آغازین آن را برای اجرا در مهرماه پیش گرفتیم و این حق مردم بر گردن ماست و درخواستم از دانشگاه فرهنگیان این است که کانون کنترل و تضمین کیفیت این برنامه دانشگاه فرهنگیان باشد چرا که نگاه تیزبینانه ای نسبت به مسائل تربیتی دارد.
شایان ذکر است دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان هم در این مراسم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: در نوزدهمین اجلاس روسای دانشگاه فرهنگیان میزبان 98 مدیر در پردیس های کشور هستیم و این را به فال نیک می گیریم که شما در جمع ما هستید.
وی ادامه داد: آمادگی داریم تا با تمام توان برای تامین معلم طراز جمهوری اسلامی ایران همانطور که مدنظر مقام عظمای ولایت و وزیر آموزش و پرورش است اقدام کنیم، تا طی سال های آتی مشکل تامین معلم رفع شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: فرزندان این آب و خاک را به حرفه شریف معلمی سوق می دهیم و تلاش میکنیم برهه متفاوت و نقطه مثبتی را در تاریخ تربیت معلم جدید رقم زده و به ثبت برسانیم.