Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
آیت الله کعبی در نوزدهمین اجلاس مدیران استانی:

تربیت اخلاقی دانش آموزان برگرفته از تربیت یافتگی معلمان است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ آیت الله کعبی  نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی و سرپرستان پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان، ضمن گرامیداشت ایام مبارک دهه ولایت، حضور ارزشمند رهبر معظم  انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم در دانشگاه فرهنگیان و سخنان تاریخی و راهگشایی ایشان را امری گرانقدر دانست که باید قدردان آن باشم.

وی با اشاره به محبت مردم به مراجع دین آن را نشانه عمق دینداری ملت ایران برشمرد و خاطر نشان کرد:  روشن فکری یا روشن فکر نمایی غیر دینی در ایران پا نمی گیرد، چون ایران جامعه سنتی دینی دیرپاست.

آیت الله کعبی تصریح کرد: سکولاریسم در ایران شکست خورد و انقلاب شد زیرا بزرگانی چون  شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید مفتح که آموزش و پرورش آن موقع را نوشته و از دل نظام تعلیم و تربیت دینی بودند به همراه شبکه عظیم فرهنگی روحانیت و دانشگاهیان متعهد این انقلاب  را به وجود آوردند.

وی عمق دینداری ملت ایران و عشق به اهل بیت را علت ناکامی غرب برای هویت سازی مجهول برای ایرانیان  و تلاش برای جدایی اسلام و ایران برشمرد و گفت: هویت ایرانی گره خورده با اسلام و مکتب اهل بیت بوده و این ها از هم تفکیک ناپذیرند و هر تلاشی که شود برای جدایی بین اسلام و ایران هم خیانت است به ایران و هم ریشه در عمق جهل آنان به این موضوع دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان، ضمن تاکید بر اهمیت برقراری ارتباط موثر  و مخاطب شناسی در حرفه معلمی، افزود: معلم در انتهای هر بحث و تدریسی می تواند گریزی نیز به مباحث اخلاقی داشته باشد، مطالبی که از سوی دبیرانی مانند فیزیک، ریاضی، شیمی و ... مطرح می شود تاثیر گذاری بیشتری دارند.

وی تربیت اخلاقی دانش آموزان را برگرفته از تربیت یافتگی معلمان دانست و افزود: بعد اخلاقی این معلمان نیز در دانشگاه تربیت معلم باید ساخته شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به حدیثی از امام علی (ع)، اظهار کرد: آموزشی که معلم با شخصیت و منش معلمی می دهد بسیار تاثیرگذارتر از آموزش زبانی است و معلم نفس خود بودن بیشتر مستحق تکریم است تا دیگران.

این استاد اخلاق با تاکید بر ضرورت کسب مهارت تربیت و انسان سازی و ساخت شخصیت دانش آموزان برای معلمان، گفت: ۸۰ درصد تربیت و انسان سازی به منش و شخصیت معلم بر می گردد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان، گفت: اخلاق جمع خلق است فرق است بین خَلق و خُلق خلق یعنی سیمای ظاهر، خُلق یعنی سیمای باطن انسان، اگر سیمای باطن ساخته نشود  نمی توان ویژگی های تواضع، خیرخواهی، دلسوزی، مسئولیت شناسی، مهر و محبت و اعتماد به نفس را به دانش آموز، آموزش داد.

وی یکسان سازی و ارتباط صمیمی و موثر برقرار کردن با دانشجومعلم و دانش آموز را از دیگر ویژگی های مهم معلمی دانست و تصریح کرد: این ارتباط برقرار کردن و  خیلی از مشکلات را حل می کند؛ نباید حجابی بین شما و دانشجویان باشد.
آیت الله کعبی، با بیان اینکه برخی در زندگی اجتماعی اشرافیت را دنبال کنند، که فساد اخلاقی به دنبال دارد و اصلا نگاه ها را عوض می کند و نظام را از پا در می آورد اظهار کرد: باید طالب سادگی و ساده زیستی بود، این همانی و یکی شدن با دانشجویان رکن اخلاقی معلمی است.

وی در ادامه دانش افزایی را از دیگر ویژگی های ضروری برای معلمان عنوان و تصریح کرد: برای ساخت نسل مومن و انقلابی نیاز به دانش افزایی داریم، نمی توانیم براساس معلومات و دانشِ آموزه های گذشته، به نسل جدید امروز آموزش دهیم؛ نظام ما نظام ایدئولوژیک است و یکی از اهداف بنیادین نظام تحقق تمدن نوین اسلامی است؛ در این ۴۰ سال به تدریج باید ایدئولوژی اسلامی را نو کنیم، باید با بسط و نو کردن حقایق دینی خلأها را پر کنیم و پاسخگو باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسئولان دانشگاه فرهنگیان را بر راه اندازی دوره مبانی اندیشه اسلامی، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، حقوق، سیاست، غرب شناسی توصیه کرد و افزود: با مطالعه این دروس است که بنیه دانشجومعلمان ساخته می شود و می توانیم معلم طراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

آیت الله کعبی ضمن تاکید بر ضرورت بهره مندی از تجارب دیگران و شاگرد پروری، تصریح کرد: معلم شاگرد پرور علاوه بر شناسایی استعدادها به اندازه توان دانش آموز و دانشجو صحبت می کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با بیان اینکه  دانشگاه فرهنگیان باید مبنایی برای تحول در آموزش و پرورش و تحول در کشور باشد، بر لزوم رعایت و حفظ اخلاق معلمی  تاکید و اظهار کرد: معلم باید با گچ و تخته آشنا باشد آموزش معلمی ببیند لذا باید اینجا به عنوان دانشگاه مبنا شناخته شود.
وی با بیان اینکه باید نظام آموزش و پرورش را به سمت نظام مشارکتی سوق دهیم، گفت: اقتصاد آموزش و پرورش باید حل شود اگر نظام مشارکتی طراحی شود، بحث بودجه و تغییر بودجه، تغییر امکانات حل خواهد شد.

آیت الله کعبی با اشاره به ارتباط مسائل اقتصادی، اشتغال و ... با آموزش و پرورش و فرهنگ، بر اولویت آموزش و پرورش و ارتقاء جایگاه آن تاکید کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی ریشه در نحوه تعلیم و تربیت و فرهنگ ایرانیان دارد که در آموزش و پرورش باید ساخته شود.
وی ادامه داد: کار در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است، سرمایه اجتماعی بالاترین سرمایه هاست و هزینه کردن نیست.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان تصریح کرد: نسلی که این دانشگاه باید بسازد، نسل با ایمان با وفاق، مسئولیت پذیر، دارای اعتماد به نفس، راستگو، شجاع، نسل با حیا، اهل فکر و به کار گرفتن اندیشه، عاشق کشور، نظام، مردم؛ نسل با قاطعیت، با اتکا و پیشرو است، چنین نسلی کجا ساخته می شود؟ دانشگاهی لازم است دانشگاه تربیت معلم که همین دانشگاه فرهنگیان است.

وی بر بالابردن سطح عقلانیت در جامعه، سطح ایمان و تقوا، اخلاق،بالا بردن سطح مقاومت های زندگی، آگاهی های عمومی و بصیرت در کنار علم و دانش تاکید و اظهار کرد:  دانشگاه فرهنگیان مبنایی است که می تواند آموزش و پرورش را متحول کند و زیر ساختی برای تحول  فرهنگ و تمدن سازی باشد.