13. بررسی کیفیت برنامه های درسی رشته های کارشناسی نا پیوسته دانشگاه فرهنگیان از نظر دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید در پردیس شهید باهنر شیراز
مجری: لیلا نورافشان
چکیده:
پژوهش حاضر به ارزیابی کیفیت برنامه درسی بررسی کیفیت برنامه درسی رشته های کارشناسی ناپیوسته دانشگاه فرهنگیان از نظر دانشجویان و فارغ التحصیلان و اساتید در پردیس شهید باهنر شیراز دوره کارشناسی براساس عناصر چهارگانه (اهداف، محتوا، راهبردهای تدریس و ارزشیابی) می پردازد. پژوهشگر در این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که برنامه درسی ارائه شده در رشته مذکور از چه میزان کیفیت برخوردار است؟ پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی است و از نظر روش جمع آوری اطلاعات از نوع توصیفی می باشد. در این پژوهش نهایتا تعداد 50 نفر از اساتید و 200 نفر از دانشجویان هستند. ابزار مورد استفاده برای گرد آوری اطلاعات نیز شامل دو پرسشنامه بوده است که برای دو زیر جامعه فوق طراحی و به صورت مراجعه مستقیم به هر کدام از افراد اجرا شد. روش پژوهش: روش های آمار توصیفی، فراوانی، میانگین ونمودار و آمار استنباطی از آزمون t مستقل برای دیدگاه اساتید و دانشجویان استفاده شده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که برنامه درسی به طور کلی در عوامل مورد ارزیابی (اهداف،محتوا،روش تدریس، ارزشیابی) در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی شده است و با سطح مطلوب فاصله دارد. بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در عوامل مشترک مورد ارزیابی تفاوت معنادار نبوده است و باتوجه به یافته های حاصل از این پژوهش بازنگری، اصلاح و تغییر در برنامه درسی رشته های کارشناسی ناپیوسته به منظور رسیدن به سطح مطلوب ضروری به نظر می رسد.
کلید واژه های پژوهش: ارزشیابی،کیفیت، برنامه درسی، عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی)