Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
15. طراحی الگوی توسعه فرهنگ پژوهشی در مراکز دانشگاه فرهنگیان

مجری: سید رسول حسینی

چکیده:

 

از مهارتها و توانمندی های کلیدی معلمان قرن بیست ویکم، مهارت پژوهشی می­ باشد. دانشگاه فرهنگیان که نهاد کلیدی تربیت معلم در کشور هست، باید در تربیت معلم با قابلیت های پژوهشی برنامه مشخصی داشته باشد. در این راستا هدف تحقیق حاضرطراحی الگوی توسعه فرهنگ تحقیق در دانشگاه فرهنگیان می باشد. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر روش از نوع پژوهش کیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق خبرگان و مطلعین کلیدی حوزه پژوهشگری با رویکرد توسعه فرهنگ تحقیق بوده است. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد20 نفر نمونه انتخاب گردید. روش گرداوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و گروه کانونی است که پروتکل مصاحبه بر مبنای تکنیک 5w1h  وچهارچوب نظری تحقیق (ابعاد چهارگانه مدل سیستمی) بوده است. تحلیل داده ها با استفاده از روش کد گذاری باز و محوری و به کمک نرم افزار تحلیل داده های کیفی MAX QDA انجام شد. اعتبار سنجی و مقبولیت یافته ها بر مبنای نظر خبرگان حاصل شد. نتایج تحقیق در چهار بعد عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری- سازمانی، عوامل برنامه درسی و عوامل فردی ارایه گردید. در بعد عوامل مدیریتی تعداد 21 شاخص که نقش توسعه ای در فرهنگ تحقیق در دانشگاه فرهنگیان داشته، شناسایی گردید. در بعد عوامل ساختاری شاخص های تاثیر گذار در توسعه فرهنگ تحقیق 25 مورد می­باشد. همچنین شاخص های موثر توسعه فرهنگ پژوهش در حوزه برنامه درسی، 22 مورد است ودر نهایت در بعد عوامل فردی شاخص های کلیدی توسعه فرهنگ تحقیق در دانشگاه فرهنگیان 28 مورد بود. بر اساس یافته­­های تحقیق حاضر الگوی چهار بعدی توسعه فرهنگ تحقیق در دانشگاه فرهنگیان ارایه گردید. الگوی تدوین شده می­تواند راهنمای عمل و بستر­ساز توسعه فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان باشد.

واژگان کلیدی: دانشگاه فرهنگیان، معلم- پژوهشگر، آموزش پژوهش محور، دانشجو معلم، پژوهش