Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
17. ارزیابی و عوامل تأثیرگذار بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: پردیس های استان اردبیل)

مجری: اسداله خدیوی

چکیده:

هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس اساتید پردیس­های دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل بوده است. از آن­جا که در بررسی ادبیات موضوع، پژوهشی که عوامل اثرگذار بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان را به­طور جامع جمع­آوری و دسته­بندی نموده باشد، یافت نشد؛ این پژوهش با روش آمیخته به انجام رسید. در حقیقت با ترکیب روش کیفی « مصاحبه گروه های کانونی » و روش کمّی « توصیفی- پیمایشی » انجام شده است. در بخش کیفی عوامل و گویه­های مؤثر بر کیفیت تدریس از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان سرآمد دانشگاه شناسایی و دسته­بندی شدند. در بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محقق­ساخته دیدگاه­های 354 نفر(78 استاد و 276 دانشجومعلم) که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند، گردآوری و سپس، داده­ها با استفاده از نرم­افزار spss22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته­های بخش کیفی پژوهش نشان داد که عوامل ویژگی­های فردی و حرفه­ای استادان، اجرای موفق برنامه درسی، ارزشیابی آموزشی، مدیریت کلاس، فضای فیزیکی دانشگاه، عوامل برون ساختاری(آموزش و پرورش) و درون ساختاری (محیطی- سازمانی) بالاترین نقش را در کیفیت آموزش و تدریس دانشگاه فرهنگیان دارند. هم­چنین در بررسی کمّی، یافته­ها نشان داد که از دیدگاه دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوتی در عوامل استخراج شده بجزء عوامل درون و برون ساختاری وجود ندارد و به لحاظ رتبه­بندی عوامل، از دیدگاه اساتید عوامل درون ساختاری (محیطی- سازمانی) ، ویژگی­های فردی و حرفه­ای استادان و عوامل برون ساختاری(آموزش و پرورش) در رتبه های اول تا سوم قرار داشتند و از دیدگاه دانشجومعلمان ویژگی­های فردی و حرفه­ای استادان در رتبه اول ، عوامل محیطی – سازمانی و برون ساختاری(آموزش و پرورش) در رتبه­های دوم و سوم قرار دارند. در نتیجه، باید گفت در کیفیت تدریس دانشگاه فرهنگیان اردبیل عوامل زیادی دخیل بوده­اند که از بین آن­ها بیشترین تأثیر مربوط به ویژگی­های فردی و حرفه­ای استادان و عوامل درون ساختاری دانشگاه(محیطی- سازمانی) می­باشد که نیازمند توجه ویژه­ای است.

 

واژه های کلیدی: کیفیت آموزش/ تدریس، استادان، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگیان