17. ارزیابی و عوامل تأثیرگذار بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: پردیس های استان اردبیل)
مجری: اسداله خدیوی
چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس اساتید پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل بوده است. از آنجا که در بررسی ادبیات موضوع، پژوهشی که عوامل اثرگذار بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان را بهطور جامع جمعآوری و دستهبندی نموده باشد، یافت نشد؛ این پژوهش با روش آمیخته به انجام رسید. در حقیقت با ترکیب روش کیفی « مصاحبه گروه های کانونی » و روش کمّی « توصیفی- پیمایشی » انجام شده است. در بخش کیفی عوامل و گویههای مؤثر بر کیفیت تدریس از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان سرآمد دانشگاه شناسایی و دستهبندی شدند. در بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محققساخته دیدگاههای 354 نفر(78 استاد و 276 دانشجومعلم) که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند، گردآوری و سپس، دادهها با استفاده از نرمافزار spss22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای بخش کیفی پژوهش نشان داد که عوامل ویژگیهای فردی و حرفهای استادان، اجرای موفق برنامه درسی، ارزشیابی آموزشی، مدیریت کلاس، فضای فیزیکی دانشگاه، عوامل برون ساختاری(آموزش و پرورش) و درون ساختاری (محیطی- سازمانی) بالاترین نقش را در کیفیت آموزش و تدریس دانشگاه فرهنگیان دارند. همچنین در بررسی کمّی، یافتهها نشان داد که از دیدگاه دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوتی در عوامل استخراج شده بجزء عوامل درون و برون ساختاری وجود ندارد و به لحاظ رتبهبندی عوامل، از دیدگاه اساتید عوامل درون ساختاری (محیطی- سازمانی) ، ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و عوامل برون ساختاری(آموزش و پرورش) در رتبه های اول تا سوم قرار داشتند و از دیدگاه دانشجومعلمان ویژگیهای فردی و حرفهای استادان در رتبه اول ، عوامل محیطی – سازمانی و برون ساختاری(آموزش و پرورش) در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. در نتیجه، باید گفت در کیفیت تدریس دانشگاه فرهنگیان اردبیل عوامل زیادی دخیل بودهاند که از بین آنها بیشترین تأثیر مربوط به ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و عوامل درون ساختاری دانشگاه(محیطی- سازمانی) میباشد که نیازمند توجه ویژهای است.
واژه های کلیدی: کیفیت آموزش/ تدریس، استادان، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگیان