Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
18. بررسی و ارزیابی سرفصل درس تفسیر موضوعی قران کریم از نگاه دانشجویان و اساتید فرهنگیان

مجری: محمدتقی مبشری

چکیده:

    دانشجویان از مهم ترین سرمایه های انسانی و آینده سازان جامعه هستند. توجه به رشد و تعمیق مبانی و اندیشه های فکری و فضایل اخلاقی آنان وظیفه دولت اسلامی است. فلسفه وجودی گنجاندن دروس معارف اسلامی در دانشگاهها کمک به دانشگاهها در ایفای نقش ذاتی و مأموریت اساسی آنها؛ یعنی «انسان سازی» است، زیرا دانشگاه کارخانه آدم سازی است که صلاح و فساد جامعه هر دو بدان وابسته است.

    آنچه در این تحقیق مورد نظر می باشد این است که  در حال حاضر ارزیابی سرفصل درس تفسیر موضوعی قرآن کریم از نگاه دانشجویان و اساتید فرهنگیان چگونه است؟ آیا سرفصل درس تفسیر موضوعی قرآن کریم با توجه به نیاز دانشجویان فرهنگیان که در آینده به عنوان معلم که وظیفه تربیت کردن دانش آموزان جامعه را برعهده دارند انتخاب شده است و می تواند نیاز آنها را برآورده کند؟

    در این تحقیق از روش اسنادی برای جمع آوری مطالب در مورد مباحث نظری استفاده شده است و برای جمع اوری اطلاعات از روش پیمایشی و از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. و جامعه آماری این تحقیق دانشجویان فرهنگیان دانشگاه های شهر تهران است.

    به طور کلی مهمترین احساس نیاز دانشجویان به سرفصل های درس تفسیر موضوعی قران کریم به ترتیب نشانه های خدا، زندگی، ازدواج، مباحث مقدماتی در مورد قرآن و تفسیر آن و روابط اجتماعی است. و کمترین احساس نیاز دانشجویان به سرفصل های درس تفسیر موضوعی قران کریم به ترتیب ایمان، روشنای درون، سیمای خردمندان در قرآن، نظارت همگانی، مرزهای بایستگی، جهاد، هجرت برای کسب علم و نیایش است.

    همچنین مهمترین احساس نیاز دانشجویان به سرفصل های جدید درس تفسیر موضوعی قران کریم به ترتیب ویژگی های نظام تربیتی قرآن، شفاعت، مبانی بینشی و ارزشی تربیت از نگاه قرآن، آسیب شناسی آموزش از نگاه قرآن، روش های تربیتی قرآن و حیات طیبه در قرآن می باشد.

کلید واژه ها: دانشجو، فرهنگیان، تفسیر، قرآن، نیازسنجی