19. بررسی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی بر اساس مقیاس مای کورس از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان
مجری: محمد آتش روز
چکیده:
این پژوهش به منظور ارزیابی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی دانشگاه های فرهنگیان شیخ مرتضی انصاری دزفول،حضرت خدیجه کبری (س) دزفول وحضرت امام رضا (ع) اندیمشک بر مبنای دومؤلفه طراحی برنامه تدریس و رفتارحرفه ای و هشت تکنیک بکاررفته در مقیاس مای کورس انجام گرفته است. در این پژوهش، روش توصیفی از نوع پیمایشی مورد استفاده قرارگرفته است .جامعه آماری شامل 1550 نفراز دانشجویان رشته های تحصیلی آموزش ابتدایی،ریاضی،مشاوره و راهنمایی و 70 نفر عضو هیأت علمی بود . نمونه آماری308 نفر از دانشجویان و 17 نفر از اساتید به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب گردید .نتایج بدست آمده نشان داد که کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی در رابطه با اجرای تکنیک های هشتگانه مای کورس به طور معنی داری در حد متوسط ارزیابی گردیده است. بین کیفیت تدریس و جنسیت ، سابقه تدریس و مدرک تحصیلی اساتید تفاوت معنی داری وجود داشت. با توجه به نتایج حاصله،پیشنهاد می گردد که کارگاه های آموزشی تخصصی در جهت آموزش بهینه روش های تدریس پیشرفته برگزار گردد. با توجه به ماهیت متفاوت رشته ها و موضوعات درسی ، اقتضا می کند تا مدرسان دانشگاه فرهنگیان،از روش های مختلف تدریس استفاده نمایند .
کلید واژه : ارزیابی، کیفیت تدریس، طراحی برنامه تدریس، اعضای هیأت علمی، دیدگاه دانشجومعلمان