20. بررسی کیفیت تدریس اساتید رشته ی دبیری الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان
مجری: حسین شمس
چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، بررسی کیفیت تدریس اعضای هیات علمی و مدرسان رشته ها ی مختلف پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان همدان در دروس تخصصی و عمومی براساس مؤلفه های مقیاس مای کورس از دیدگاه دانشجویان بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشجویان دختر و پسر ورودی های سال های تحصیلی 91 و 92 پردیس شهید باهنر و مقصودی شامل 1170 نفر بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 530 نفر از دانشجویان (45 درصد از جامعه آماری) بوده است که ازبین رشته های مختلف در دو پردیس به صورت تصادفی انتخاب شدند. این پژوهش، مطالعه ای توصیفی از نوع پیمایشی بود. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه مقیاس مای کورس بود. پرسشنامه شامل 50 سوال براساس طیف 5 گزینه ای لیکرت و شامل 8 مؤلفه( مدیریت کلاس، رفتار مناسب کلاسی، تمرکز و حفظ توجه به درس، آماده کردن مرور و تمرین، مهارت های پرسشگری، استفاده از روش های مختلف آموزش، برقراری جو مثبت و میزان بیان راهبردهای حل مساله در کلاس) بود. اعتبار پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان داد میزان کیفیت تدریس اساتید در مؤلفه های مدیریت کلاس، رفتار مناسب کلاسی، تمرکز و حفظ توجه به درس، آماده کردن مرور و تمرین، مهارت های پرسشگری، استفاده از روش های مختلف آموزش، برقراری جو مثبت و میزان بیان را هبردهای حلّ مسأله در کلاس، در پردیس های یاد شده بیش از سطح متوسط بوده است. بین مؤلفه های کیفیت تدریس اساتید در دو پردیس شهید مقصودی وشهید باهنر تفاوت معنی دار وجود دارد. بین مؤلفه های هشت گانه کیفیت تدریس برحسب دروس تخصصی وعمومی تفاوت معنی دار وجود دارد. میزان کیفیت تدریس دروس عمومی در مؤلفه های هشت گانه کمتر از دروس تخصصی بوده است.
واژه های کلیدی: کیفیت تدریس، اعضای هیأت علمی، مقیاس مای کورس، دانشگاه فرهنگیان، دیدگاه دانشجویان