21. بررسی کیفیت اجرای برنامه درسی جدید آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
مجری: محمد نیکخواه
چکیده:
برنامه درسی تربیت معلم، طی صد سال گذشته تغییرات متعددی را تجربه کرده است. در سال 1391، دانشگاه فرهنگیان با رسالتها و مأموریتهای جدید تأسیس و اقدام به پذیرش دانشجو نموده است. انتظار میرود دانشگاه از طریق یک برنامهدرسی مناسب، بتواند روح جدیدی در کالبد نظام آموزشی بدمد. از این رو در سال 1393، دانشگاه برنامهدرسی جدیدی را که طی فرآیندهای متعدد تدوین شد را به مرحله اجرا گذاشته است. هدف این پژوهش بررسی کیفیت اجرای برنامهدرسی جدید رشته آموزش ابتدایی، با توجه به رویکردهای مختلف اجرا، ویژگیهای برنامه و کیفیت عناصر و مؤلفههای آن و تأثیر آن در کسب شایستگیهای لازم در دانشجویان بوده است.
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و ترکیبی است. جامعه آماری بخش پیمایشی شامل کادر آموزشی(حدود56 نفر) و دانشجویان(586 نفر) رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. نمونهآماری مربوط به پرسشنامه شامل 41 نفر کادر آموزشی و 239 نفر دانشجو و مصاحبه 20 نفر کادر آموزشی و 75 نفر دانشجو بوده است. جامعه آماری بخش اسناد و مدارک شامل اسناد بالادستی و پوشه کار دانشجویان(25 گزارش پروژه) بوده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه پژوهشگرساخته، فرم مصاحبه و چند چکلیست برای بررسی اسناد و مدارک بوده است. روایی ابزار توسط پنج تن از همکاران دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. ضریب پایایی سؤالهای پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ، حدود 97/0 محاسبه شده است. پرسشنامهها و فرمهای مصاحبهها با مراجعه حضوری به افراد نمونه آماری تکمیل گردیدند. برای تحلیل دادهها از روشهای متناسب آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی استفاده شده است.
طبق نتایج پژوهش، رویکرد حاکم بر اجرای برنامه بیشتر وفادرانه بوده و انطباق کمی با شرایط استان داشته است. گرچه رویکردهای حاکم بر تدوین و بازنگری برنامه جدید، شایستگی و تربیت محوری، تلفیقی بودن، انعطافپذیری و عملگرایی بودهاند، اما میزان توجه به آنها هنگام اجرا کمتر از متوسط بوده است. میزان تأثیر برنامه در ایجاد شایستگیهای عمومی، تربیتی، موضوعی و موضوعی-تربیتی در حد متوسط و کمتر از آن بوده است. در زمینه کیفیت مؤلفهها و عناصر برنامه، گرچه هدفهای برنامه به خوبی تدوین شدند، اما در اجرا با مشکلات متعددی روبرو بودهاند و محتوای آموزشی رشته از مطلوبیت بالایی برخوردار نبوده است. بیشترین چالشها و مشکلات دانشگاه مربوط به آموزشگران بوده است که از دانش و مهارتهای لازم برخوردار نبودهاند. دانشگاه از نظر امکانات، تجهیزات و فضاهای آموزشی در وضعیت مطلوبی قرار نداشته است. فرآیندهای اجرای برنامه با مشکلات متعددی روبرو بوده است و بیشتر به مباحث نظری پرداخته، اجرای درس کارورزی با مشکلات متعددی روبرو بوده و روشهای مدیریت و نظارت بر اجرای برنامه چندان مناسب نبوده است. برنامه نتوانسته است در حد زیادی شایستگیهای لازم را در دانشجویان فراهم نماید و میزان رضایتمندی از آن کمتر از حد انتظار بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود از راهکارها و مدل مفهومی ارائه شده در این پژوهش، در هنگام اجرای آن توجه شود.
واژههای کلیدی: برنامهدرسی، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، کیفیت اجرا