Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
23. مطالعه تناسب بین مولفه های فرهنگ سازمانی دانشگاه فرهنگیان و شایستگی های معلمی/آموزشگری طراز نظام جمهوری اسلامی

مجری: زهره عباباف

چکیده:

 

این پژوهش با هدف کاوش و توصیف مولفه های شایستگی های معلمی و فرهنگ سازمانی همطراز با آن در دانشگاه فرهنگیان طراحی و اجرا شد. برای تحقق چنین هدفی از یک طرح پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناختی استفاده شد. مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری هدفمند و رعایت تنوع گروه ها از میان مدرسان کهنه کار دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان ورودی سال92، کارشناسان سازمان مرکزی و اعضای هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، همچنین اساتید خبره در عرصه آموزش و پرورش و آموزش عالی از دیگر دانشگاه ها و در مجموع به تعداد 49 نفر انتخاب شدند. داده های پژوهش به کمک سوال های نیمه ساختار مند و روش مصاحبه عمیق جمع آوری شد. مصاحبه با دانشجویان به شیوه گروه کانونی انجام شد.

یافته ها در زمینه شایستگی های معلمی 5 دسته شایستگی: دانشی، فردی، نظام باوری، توانمندی های مهارتی و فراشایستگی ها را نمایان ساختند که تلفیقی از قابلیت های فردی، دانشی ، باوری و مهارتی را در خود دارند و تحت رهبری فرا شایستگی ها در مسیر تعالی قرار می گیرند. 5 دسته شایستگی های معلمی شامل: 15 مولفه اصلی و 68 خرده مولفه شده است.

یافته ها در زمینه فرهنگ سازمانی دانشگاه فرهنگیان در وضع موجود 6 مولفه اصلی: فلسفه تربیت، تعاملات سازمانی، نگاه به دیگری، معلمی، ارزش های سازمانی و ساختار سازمانی با 16 خرده مولفه را نمایان ساختند. یافته های مربوط به مولفه های فرهنگ سازمانی در وضع موجود نشان دادند که ارزش های سازمانی متاثر از  فاصله قدرت زیاد، مرد گرایی، ابهام گریزی پایین، فرد گرایی، کمی نگری، کم توجهی به شایسته سالاری و بخشی نگری؛ در مولفه ساختار سازمانی متاثر از تمرکز گرایی و ساختار سلسله مراتبی؛ در مولفه نگاه به دیگری متاثر از کم اعتمادی است. بنابراین، می توان این استنباط را داشت که دانشگاه فرهنگیان در وضع موجود از مدل فرهنگ سازمانی مدیریت متاثر است.

یافته ها در زمینه فرهنگ سازمانی دانشگاه فرهنگیان متناسب با شایستگی های معلمی 6 مولفه اصلی: فلسفه تربیت، تعاملات سازمانی، نگاه به دیگری، معلمی، ارزش های سازمانی، ساختار سازمانی مشارکتی؛ و 16 خرده مولفه را نمایان ساختند. از بین مولفه های فرهنگ سازمانی شایسته سالاری به عنوان مهم ترین ارزش سازمانی دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم شایسته شناخته شده است.

کلید واژه ها: تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان، رهبری سازمانی، شایستگی های معلمی، مولفه های فرهنگ سازمانی