Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در نوزدهمین اجلاس سراسری روسای دانشگاه فرهنگیان :

بخش اعظم دین، دنیا و آخرت مردم در گرو این کار انسانی و حرفه ای و مهمی است که در تربیت معلم انجام می شود

از دغدغه های مهم دانشجومعلمان مطلوب نبودن مهارت کارورزی و کاربردی نبودن برخی از مواد و محتواهای آموزشی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در دومین روز از برگزاری نوزدهمین اجلاس سراسری سرپرستان مدیران استانی، پردیس ها و واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان که صبح امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن قدردانی از جناب آقای دکتر خنیفر رئیس محترم دانشگاه فرهنگیان برای انتخاب شعار «رو به سوی احیای تربیت معلم، طراز نظام جمهوری اسلامی ایران» برای این اجلاس گفت: با امید و لطف خدا باید این شعار بصورت عملی در مسیر همت همه ما قرار بگیرد، فرصت و زمانی که در اختیار همه ما قرار دارد عمر انسان است و بزرگترین سرمایه گرانبهایی است که برای بشر بسیار اهمیت دارد و درهمه عرصه ها باید این عمر را برای پیشرفت و نائل شدن به عالی ترین درجه ها در عرصه ای که مسئولیت داریم به کار بگیریم.

وی افزود: حضرت علی (ع) می فرماید: «فرصت ها مثل ابرها می گذرد» طبعا اگردرست از فرصت ها استفاده نکنیم هم دانشگاه و هم نظام اسلامی دچار خسارت می شود ، لذا از این فرصتی که نظام اسلامی در اختیار همه ما در عرصه تعلیم و تربیت و تربیت معلم قرار داده باید جهت خدمت به مخاطبان عزیزمان یعنی دانشجومعلمان که همه در برابر آنها وظیفه داریم و آن حقی که نظام اسلامی و ارزش ها و آرمان های انقلاب و راه امام (ره) از همه ما انتظار دارد، بتوانیم به خوبی استفاده کنیم. بخش اعظم دین، دنیا و آخرت مردم در گرو این کار انسانی و حرفه ای و مهمی است که در تربیت معلم انجام می شود و برای تربیت نسل های زمان حال و آینده این کشور مسأله مهمی است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر با اشاره به تربیت دانشجومعلم شاکر اظهار کرد: تمام تلاش ها و خدمات و مجاهدت ها و برآیند کار مهم همه ما در زمینه تعلیم و تربیت در حوزه تربیت معلم باید تربیت دانشجوی شاکر باشد ، دانشجومعلم تربیت یافته در نظام تربیت معلم باید قدرشناس باشد، شاکر بودن باید برای تمام افرادی مانند پدر، مادر، استاد و معلم باشد که در زندگی به ما خدمت کرده اند، این ویژگی تربیتی در نگاه اهل بیت علیهم السلام هم وجود دارد به طوریکه حضرت علی (ع) شاکر بودن را در قالب من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا به ما می آموزد و مفهوم این جمله کلیدی این است که ما دانشجو معلمی را در دانشگاه فرهنگیان تربیت کنیم که شاکر باشد، اگر در این زمینه توفیق داشته باشیم بسیاری از مشکلات رفع می شود.

او ادامه داد: مسأله تربیت معلم که ما در دانشگاه انجام می دهیم صرفا یک اقدام و وظیفه ابلاغ شده برای ما و شما نیست، چرا که این نگاه به چنین مأموریت مهمی یک نگاه حداقلی است که می تواند خسارت های متعددی را وارد کند. شاید دوربین ها و گزارش ها و تصاویر نتواند بسیاری از انگیزه های الهی و معنوی صورت گرفته در کارها ، اخلاص ها و حرکت های جهادی تلاشگران عرصه تربیت معلم را بخوبی انعکاس دهد ، اما اگر انسان مومن و انقلابی و مجاهد با وجدان و خدای خود عهد کند هم در دنیا و هم در آخرت نتایج آن و آثار وضعی آن را در زندگی خود ببیند . در تربیت معلم همه باید از تفکر و نگرش راهبردی در تربیت معلم برخوردار باشیم، اگر این طور شد آن وقت می توانیم به تعالی تربیت معلم فکر کنیم و امید داشته باشیم که آینده تربیت معلم، آینده خوبی برای نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در زمینه تربیت معلم در نظر گرفتن 4 نکته کلیدی را مهم دانست و تصریح کرد: نکته نخست دانش و آگاهی است که معلم به آن نیاز دارد، معلمی که از مایه های دانشی برای کار حرفه ای خود برخوردار نباشد، معلم کارآمدی نیست . نکته دومی که باید به آن توجه شود داشتن مهارت مناسب است که بخش ویژه ای از آن در قالب کارورزی ظهور می یابد .

وی افزود: در برخی از نشست ها و جلسات دانشجویی یکی از دغدغه ها و موضوعات مهم دانشجومعلمان  مطلوب نبودن کارورزی و نگرانی در زمینه مهارت های لازم و کاربردی نبودن برخی از مواد و محتوای های درسی و آموزشی است.

نکته سوم در زمینه تربیت معلم،  انسانیت است که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که بسیاری از مسائل مباحث انسانی است . نکته چهارم که در شرایط کنونی به شدت به آن نیاز داریم، با توجه به شعار این اجلاس یکی از شاخص های مهم، تربیت معلم طراز نظام جمهوری اسلامی است یعنی دانشگاه و دانشجومعلم انقلابی یعنی در دانشگاه فرهنگیان دانشجومعلم بتواند یاد بگیرد و یاد بدهد که چگونه باید از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن دفاع نماید .

حجت الاسلام والمسلمین دادگر تحقق و اجرای سند تحول بنیادین و ساحت های شش گانه آن را مهم دانست و تصریح کرد: ساحت های شش گانه سند تحول مهم است و  3 ساحت آن مربوط به مباحث دینی و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی یعنی رویکرد نظام و انقلاب اسلامی مربوط است که به نظر بنده بخش مهمی از فلسفه تاسیس دانشگاه به این مهم برمی گردد و برنامه ریزی در این زمینه و عمل مناسب در این راستا  بسیار مهم است، حتی تاسیس دانشگاه فرهنگیان زمانی قابل دفاع است که تحقق بخش سند تحول بنیادین باشد و این سند فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در نظام جمهوری اسلامی را به شکل کامل روشن مشخص کرده است.

او ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که از فراز و فرودهای تربیت معلم درس بگیریم. همه مدیران پردیس ها و مراکز دانشگاه ، اعضای هیئت علمی، آموزش و پرورش و دفاتر نهاد باید به این فراز و فرودها در طول تاریخ تربیت معلم توجه جدی و عبرت آموز داشته باشند و وجهه همت خود را در دانشگاه تحقق سند تحول و انتظارات و اندیشه های راهبردی مقام معظم رهبری قرار دهند ، چاره ای نیست که هم در فضای دانشجویی و هم در میان اساتید باید یک جوشش درونی و دغدغه جدی جهت تعالی و حرکت رو به رشد برای نظام تربیت معلم اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر تأکید کرد: بنده به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان معتقدم باید رویکرد همدلی و صمیمیت و دلسوزی را بعنوان اصول اساسی در همکاری ها قرار داده و با تعامل، همکاری مجدانه و رویکرد ناصحانه، دلسوزانه، خیرخواهانه برای تعالی دانشگاه به مدیران کمک کنیم. باید به خدمت در دانشگاه و تربیت معلم افتخار کنیم و درک و فهم درست از آن داشته باشیم،  اسناد بالا دستی را دقیق مطالعه و توجه کنیم و بیانات مقام معظم رهبری را با شناخت درست و اعتقاد قلبی و عملی پیاده سازی شود.

وی ادامه داد: امیدواریم حرکت نظام اسلامی و مسئولین ارشد کشور با تاسی به نگاه رهبرمعظم انقلاب در عرصه تعلیم و تربیت آن چیزی باشد که مطلوب راه و اندیشه و مکتب امام خمینی(ره) و انتظارات مقام معظم رهبری است و بتوانیم با یک حرکت مجاهدانه و دلسوزانه با دقت و شتاب مناسب به مطلوب دست یابیم .