پیام مدیرکل یونسکو به استادان، پژوهشگران، برنامه ریزان آموزشی، اعضای هیأت علمی، مدیران دانشگاه فرهنگیان و مسؤولان آموزش و پرورش کشور:
کلید باز کردن قفل بحران یادگیری، در دست معلم ها است
مدیر کل یونسکو که این روزها در ایران حضور دارد، پیامی به مناسبت برگزاری نشست ویژه رونمایی از گزارش جهانی آموزش برای همه در دانشگاه فرهنگیان به استادان، پژوهشگران، برنامه ریزان آموزشی، اعضای هیأت علمی، مدیران این دانشگاه و مسؤولان آموزش و پرورش کشور فرستاد که متن آن در نشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری توسط دکتر محب حسینی، مدیر بخش آموزش کمیسیون ملی یونسکو و هماهنگ کننده ملی برنامه آموزشی یونسکو قرائت شد.
در این پیام، خانم «آیرینا بوکووا»، ضمن قدردانی از برگزاری نشست ویژه رونمایی از گزارش جهانی آموزش برای همه در ایران، اعلام کرد: هنوز 250 میلیون کودک در جهان وجود دارند که قادر به کسب مهارت های پایه نیستند؛ در این میان، زنان و دختران بیشترین آسیب را می بینند.
وی، با اشاره به هزینه 129 میلیارد دلاری آموزش، چنین ادامه می دهد: کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط، از آموزش بی بهره می مانند. بحران یادگیری اگر باقی بماند، در دراز مدت، مانع دستیابی دولت ها به توسعه می شود. این در حالی است که کلید باز کردن قفل بحران یادگیری در دست معلمان است، لذا باید از این قشر حمایت کرد و زمینه آموزش مداوم را برای آن ها فراهم کرد تا بتوانند به دانش آموزان ضعیف تر کمک کنند.
مدیر کل یونسکو، در ادامه پیام خود، می افزاید: از زبان بوکووا افزود: در یک دهه و نیم گذشته، تعداد بچه هایی که در ایران به مدرسه نمی رفتند، به 90 درصد کاهش یافته؛ ضمن اینکه در حال حاضر 90 درصد دانش آموزان ایرانی، به کلاس چهارم و علوم پایه برای زندگی اجتماعی خود دست می یابند. این نشان می دهد که وقتی اراده، سیاست گذاری و منابع کنار هم قرار بگیرند، توفیقات بسیاری در زمینه آموزش کسب خواهد شد.
وی، همچنین ادامه داد: استخدام بهترین مربی ها، کسب اطمینان از بهترین آموزش ها و فرستادن آن ها به مکان هایی که به وجودشان نیاز است، راهکارهای ایجاد زمینه های لازم برای دستیابی همه افراد به تعلیم و آموزش به حساب می آید.
شایان ذکر است، بعد از قرائت پیام مدیر کل یونسکو، در بخش دیگری از نشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری با تأکید بر نقش معلمان، دکتر محب حسینی، به معرفی گزارش جهانی آموزش برای همه پرداخت و گفت: سال 2001، اجلاس عمومی آموزش برای همه، با حضور 164 کشور جهان برگزار شد که طی آن این کشورها تعهد کردند تا سال 2015، زمینه تحقق 6 هدف آموزشی یونسکو را فراهم کنند. این زمینه ها عبارتند از: گسترش آموزش پیش از دبستان، فراگیرسازی آموزش مقطع ابتدایی، ارتقای مهارت در جوانان و بزرگسالان، ارتقای آموزش، کاهش بی سوادی افراد زیر 50 سال تا 50 درصد و فراهم کردن فرصت برابر آموزشی برای دختران و پسران.»
مدیر بخش آموزش کمیسیون ملی یونسکو، با اشاره به نامگذاری هر سال متناسب با یکی از اهداف آموزشی یونسکو، ادامه داد: «آموزش مادران برای تربیت فرزندان، آموزش معلم ها برای آموزش دادن به فراگیران ضعیف تر، انتخاب مناسب معلم ها و ایجاد آموزش عادلانه به گونه ای که بهترین معلم ها برای محروم ترین نقاط دنیا در نظر گرفته شوند، از جمله راهکارهای مورد نظر سازمان یونسکو برای تحقق اهداف آموزشی است.
وی، همچنین در خصوص راهبرد میان مدت یونسکو، گفت: یک برنامه میان مدت 7 ساله هم در یونسکو وجود دارد که از سال 2014 تا سال 2021 به طول می انجامد. در این برنامه، اهدافی مانند توسعه نظام های آموزشی برای ایجاد فرصت های مادام العمر با کیفیت، توانمندسازی فراگیران برای تبدیل به شهروندانی خلاق و پاسخگو و شکل گیری دستور کار آموزشی، در نظر گرفته شده است. ما در حال حاضر در فاز اول این برنامه قرار داریم که در اولین گام، پیشنهاد دانشگاه فرهنگیان به منظور کسب کرسی فعال تربیت معلم با عنوان «معلمان به عنوان فراگیران مادام العمر» را به یونسکو ابلاغ کرده ایم که امیدواریم ظرف سه ماه آینده، بتوانیم افتتاح آن را، انجام برسانیم.