Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر باقرزاده:

دریافت 5 جایزه بین المللی توسط سازمان نهضت سوادآموزی کشور

معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی که به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش برای حضور و سخنرانی در نشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری با تأکید بر نقش معلمان به سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان آمده بود، ضمن ارائه ی آمار و ارقامی از وضعیت سواد در کشور، از دریافت جایزه ی بین المللی توسط سازمان نهضت سواد آموزی جمهوری اسلامی ایران، خبر داد.

دکتر باقرزاده، در جمع استادان، پژوهشگران، برنامه ریزان آموزشی، اعضای هیأت علمی، مدیران دانشگاه فرهنگیان و مسؤولان آموزش و پرورش کشور، گفت: آموزش با کیفیت، یکی از آرمان های جهانی است و سرمایه گذاری برای آن در دنیا در حال افزایش است.

وی، تضمین دسترسی همه کودکان به آموزش را به عنوان یکی از شاخص های آموزش و پرورش باکیفیت مطرح کرد و ادامه داد: بی سوادی یکی از معضلات بزرگ جهانی است که در نتیجه عدم دسترسی کودکان به مدرسه به وجود می آید و متأسفانه هر ساله، عده زیادی از کودکان، از تحصیلات باز می مانند.

معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی، در ادامه، به سابقه آموزش در کشور، پرداخت و گفت: در سال های 1335 تا 1355 که 3 مرحله سرشماری در کشور انجام گرفت، درصد باسوادی از 15 درصد به 47 درصد رسید که امام خمینی (ره) 10 سال جلوتر از اجماع جهانی آموزش برای همه، در سال پیروزی انقلاب اسلامی، پیامی صادر کردند و از عبارت آموزش برای همگان، حتی جلوتر از بهداشت و مسکن به عنوان حوائج اولیه مردم نام بردند. در آن سال ها، تأکید امام(ره) در گام اول استفاده از همه ظرفیت های کشور، برای یادگیری خواندن و نوشتن اولیه و در گام دوم، تأمین زمینه استقلال فرهنگی با شعار ایران را سراسر مدرسه کنیم و ایجاد زمینه آموزش مادام العمر بود. در واقع، هدف غایی و نهایی این بود که هر ایرانی یا در مقام یاد دادن و یا در مقام یاد گرفتن باشد.

دکتر باقرزاده، ادامه داد: نتیجه همین دید بود که میزان باسوادی گروه سنی بالای 6 سال از 47 و نیم درصد به 85 درصد و میزان باسوادی گروه سنی کمتر از 50 سال، از 48 درصد به 94 درصد در سال 90 رسید؛ ضمن اینکه اختلاف مناطق شهری و روستایی از 40 درصد به کمتر از 8/8 درصد و اختلاف بین زنان و مردان از 37 درصد به 5/3 درصد در سال 90 کاهش یافت.

وی، در اشاره به چگونگی دریافت جوایز بین المللی توسط سازمان سوادآموزی کشور، افزود: علاوه بر تلاش برای افزایش میزان سواد در کشور و انجام طرح های سوادآموزی در ارتش، زندان ها و ...، سازمان سوادآموزی کشور توانست 700 هزار نفر از اتباع خارجی را هم پوشش دهد که نتیجه همه این اقدامات، دریافت 5 جایزه بین المللی از نهادهای رسمی است.

معاون وزیر و رییس سازمان سوادآموزی کشور، به نتایج سرشماری سال 90 هم اشاره کرد و گفت: در سرشماری سال 90 مشخص شد در گروه سنی بالای 6 سال، 9 میلیون و 700 هزار بی سواد معادل 5/14 درصد این جمعیت سنی وجود دارد. این رقم، برای گروه سنی 10 تا 49 سال، 3 میلیون و 450 هزار نفر است که معادل 8/6 درصد جمعیت این گروه سنی می باشد. این در حالی است که در گروه سنی 6 تا 9 سال، شاهد باسوادی 92 درصدی هستیم و در گروه سنی 15 تا 24 سال، وضعیت خوبی در پایش جهانی داریم.

وی، همچنین از وجود 40 میلیون بزرگسال باسواد غیرمحصل در کشور خبر داد و گفت: از این 40 میلیون نفر، 11 میلیون کم سواد در مقطع ابتدایی و 9 میلیون نفر با تحصیلات راهنمایی هستند و این یعنی، نیمی از جمعیت بزرگسال باسواد غیرمحصل  که تا دوره راهنمایی درس خوانده اند. از طرفی، میانگین تحصیل در کشور، 5/7 سال است و حال آن که خوشبختانه در حال حاضر، امکان استفاده 12 سال آموزش و پرورش رایگان در ایران وجود دارد.

دکتر باقرزاده، در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان اولویت های سازمان سوادآموزی کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: در برنامه جدید مقرر شده، وضعیت سواد در گروه سنی زیر 50 سال را بهبود جدی ببخشیم و لذا از 2 سال قبل، وضعیت بی سوادی را بر اساس آمار ثبتی مورد بررسی قرار داده ایم تا به این ترتیب، ترسیمی واقع بینانه تر از این وضعیت را داشته باشیم.

وی، از مخاطب محور کردن، مردم محور کردن و مدرسه محور کردن سوادآموزی به عنوان اصلی ترین محورهای مورد توجه در برنامه جدید نام برد و افزود: پیش از این شاهد بوده ایم که آموزش های ارائه شده از سوی سازمان سوادآموزی، با کمبود تقاضای جامعه هدف مواجه بوده است؛ زیرا بین تقاضا و عرضه ، فاصله زیادی وجود داشته است. به همین ترتیب، اصلاح برنامه درسی سوادآموزی و محتوای آموزشی که به تصویب آموزش و پرورش رسیده را در دستور کار و بررسی قرار داده ایم. در بخش مردم محور کردن سوادآموزی و خروج آن از انحصار دولت هم، با جدیت ورود پیدا کرده ایم که رسیدن آمار 6 درصد در سال 69 به آمار 90 درصد در سال 92، گواه این عزم جدی است؛ همچنین در مدرسه محور کردن سوادآموزی، سعی داریم طرح باسواد کردن اولیای محروم از سواد دانش آموزان را در دستور کار خود قرار بدهیم که برای سال جاری، 400 هزار نفر هدف گذاری شده؛ ضمن اینکه در سال 93، شناسایی و آموزش گروه سنی 10 تا 20 سال کشور مد نظر است که به همین منظور هم در این طرح 96 هزار نفر هدف گذاری شده اند. در این طرح کودکان کار، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و معلولان جسمی و حرکتی که از تحصیل محروم بوده اند، تحت پوشش خدمات آموزشی قرار می گیرند.

حرفه آموزی در سوادآموزی نیز، یکی دیگر از طرح های جدید سازمان سوادآموزی کشور است که دکتر باقرزاده، با اشاره به آن، افزود: یکی از موضوعاتی که سبب بی سوادی افراد می شود، نیاز آن ها به کار و مسأله اقتصادی و معیشتی آن ها است. در طرح جدید، سازمان با همکاری آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای کشور، بسته ویژه ای طراحی کرده ایم که طی آن افراد کم سواد و بی سواد بتوانند در حین آموزش، حرفه ای هم بیاموزند و برای خود کسب درآمد کنند.

معاون وزیر و رییس سازمان سوادآموزی کشور در پایان سخنان خود، ابراز امیدواری کرد: پیش بینی می کنیم تا پایان سال 2015 مطابق تعهدی که به یونسکو داریم، در گروه زیر 50 سال، به پیشرفت 50 درصدی برسیم که در این راه، تلاش فزاینده ای در معاونت آموزش ابتدایی، چه در بحث توسعه مهارت های پیش از دبستان و چه در بحث افزایش ظرفیت آموزش ابتدایی در حال انجام است. به این ترتیب، می توانیم بگوییم حضور و وجود بی سوادی جدید در کشور، تقریبا در حال ریشه کن شدن است و تنها باید برای اجتناب از بازگشت افراد به بی سوادی، تدبیری اندیشیده شود که در همین راستا، 200 ساعت فعالیت آموزشی برای این گروه، طراحی و در حال عرضه شدن است.