Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
با سخنرانی صاحب نظران در سومین جلسه کاری نشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری، بررسی شد:

نقش و جایگاه برنامه درسی در ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری

سومین جلسه کاری نشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری با تأکید بر نقش معلمان، با عنوان نقش و جایگاه برنامه درسی در ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری؛ با سخنرانی، دکتر گلنار مهران، استاد دانشگاه الزهرا(س)؛ حسن احمدی، معلم، دکتر آمنه احمدی، مدیر آموزشی، وزارت آموزش و پرورش و با ریاست جلسه دکتر علیرضا عصاره، استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و رئیس انجمن برنامه درسی ایران؛ عصر یکشنبه 7 اردیبهشت در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این جلسه، دکتر گلنار مهران، با موضوع گفتار و کردار نیک، حلقه مفقوده برنامه درسی تربیت معلم، ضمن ضروری دانستن دانش موضوعی و روش تدریس مؤثر، جایگاه اخلاق، شخصیت و رابطه عاطفی معلم با متعلم را مورد توجه و تأکید قرار داد.

وی، با تشریح مطالعات و پژوهش های تطبیقی صورت گرفته خویش، در خصوص تعریف جوامع مختلف از معلم خوب، گفت: علم و دانش موضوعی، روش تدریس و تعامل و رفتار عاطفی با دانش آموز، سه تعریف مشترک از معلم مطلوب و خوب در اکثر جوامع است.

استاد دانشگاه الزهرا(س)، با تشریح تحقیق کوچک میدانی صورت گرفته در خصوص مصاحبه با دانش آموزان مقطع ابتدایی در یکی از مناطق تهران با موضوع ویژگی های معلم خوب، خاطر نشان کرد: دلسوزی، شور و شوق، پرهیز از خساست،  قاطعیت همراه با انصاف، خلاقیت و خوش فکری ، آرامش و مهربانی، از جمله ویژگی های معلم خوب از نظر دانش آموزان بود.

وی، تصریح کرد: حال پرسش من این است، آیا نتایج این تحقیق میدانی، ما را به این نکته نمی رساند که در تدوین برنامه های درسی باید به گفتار و کردار نیک معلم نیز اشاره شود.

دکتر مهران، در ادامه سخنان خود بر لزوم شناسایی تیپ های  مختلف شخصیتی معلمان در ابتدای ورودشان به این حرفه تأکید کرد و خواستار آموزش حقوق شهروندی، شناسایی تفاوت های فردی، قومی، نژادی و مذهبی و آگاه سازی معلمان در رابطه با جهان پیرامون شد.

سخنران بعدی این جلسه، حسن احمدی، معلم مناطق تهران بود.

وی، در خصوص اقدامات پژوهشی و عملی صورت گرفته خویش پیرامون این موضوع که چرا دانش آموزان بیرون از کلاس نمی توانند از دانش ریاضی خود استفاده کنند، مطالبی بیان کرد.

احمدی بر ضرورت اجرای کار مشترک تلفیقی با دیگر معلمان در مدارس تأکید کرد و به تشریح اهداف، موانع و در نهایت نتایح حاصل از اقدامات پژوهشی و عملی خویش پرداخت.

دکتر آمنه احمدی، آخرین سخنران این جلسه، با اشاره به مبانی نظری سند تحول، گفت: با توجه به این سند، کار معلم، برنامه ریزی، تحول، روشنگری، مشورت و تعقیب یادگیرنده هاست.

وی، با تشریح برنامه های پیش بینی شده در خصوص دانش محور شدن معلمان، افزود: استفاده از همه ی ظرفیت های معلمان و متعلمان می تواند زمینه ساز آن باشد که معلمان بتوانند در  فرآیند تصمیم سازی شرکت کنند.

مدیر آموزشی، وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنان خود، بر تطبیق پذیری، پایداری در طول زمان و خاص بودن، به عنوان سه ویژگی مهم در تدوین برنامه های درسی تأکید کرد.

همچنین در پایان این نشست، دکتر محب حسینی، مدیر بخش آموزش کمیسیون ملی یونسکو و هماهنگ کننده ملی برنامه آموزشی یونسکو، از تنظیم بیانیه نشست در اواخر هفته آینده خبر داد و با مثبت ارزیابی کردن این نشست، تقویت همکاری بین درسی و ارتقاء آگاهی در برنامه های درسی را از جمله نتایج این نشست بین المللی، دانست.

شایان ذکر است، پرسش از مطالب طرح شده توسط سخنرانان و بیان تجارب شخصی تدریس برخی از استادان و معلمان حاضر در جلسه و نیز، تقدیر از سخنرانان و رؤسای جلسه ها، از جمله برنامه های این مراسم بود.