دکتر ساکی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی طی گفتگوی اختصاصی در آستانه هفته آموزش:
استفاده از فرایند آموزش، راهی برای کمک به تحقق شعار مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، در سال جاری و سال های آینده است
به دنبال انتشار اولین مصاحبه اختصاصی دکتر مهر محمدی در سال جدید و وعده ی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان مبنی بر تداوم سلسله گفتگوهای اختصاصی با معاونان دانشگاه، در آستانه هفته آموزش، فرصتی فراهم شد تا با دکتر ساکی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی پیرامون پرسش های مطرح شده در این حوزه، برنامه های سال جاری معاونت و سایر موارد، گفتگویی داشته باشیم که بدون مقدمه ای دیگر، توجه خوانندگان گرامی را به این مصاحبه جلب می نماییم:
- جناب دکتر، ضمن تشکر از ایجاد این فرصت، به عنوان اولین پرسش، با توجه به نام گذاری این سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، به عنوان سال فرهنگ، اقتصاد، عزم ملی و مدیریت جهادی، به نظر شما، دانشگاه فرهنگیان و معاونت آموزشی آن چه نقشی می تواند در تحقق و پیشبرد این شعار داشته باشد؟
< ابتدا ضمن تبریک پیشاپیش هفته معلم و آموزش به تمامی دست اندرکاران حوزه آموزش در دانشگاه و گرامی داشت یاد و خاطره استاد شهید آیت الله مطهری، لازم می دانم از تلاش صادقانه همه مدرسان و اعضای هیأت علمی محترم که با علم و صبوری، بار عظیم هدایت آموزش در دانشگاه را بر دوش دارند، صمیمانه تشکر کنم و آرزو نمایم که در سال جدید، با تلاشی بیش از گذشته، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر در این حوزه باشیم؛ همچنین هفته معلم را هم به معلمان عزیز در سراسر کشور تبریک می گویم.
و اما، در خصوص پرسشی که مطرح فرمودید، به طور معمول شعار هر سال، توسط رهبری معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، به شکلی هوشمندانه و متناسب با شرایط، نیازها و دغدغه های روز، تعیین و معرفی می گردد؛ به این ترتیب امسال نیز، دغدغه مهم فرهنگی و تحول اقتصادی مبنای انتخاب شعار سال گردیده که با تأمل بیشتر، دلایل و منطق این انتخاب، روشن قابل درک است؛ این که دانشگاه فرهنگیان چه کمکی می تواند به تحقق این شعار نماید، قطعا بسیار! دانشگاه ما معلم را تربیت می کند و معلم جامعه را؛ بنابر این تربیت فرهنگی و اقتصادی آحاد جامعه، توسط آموزش و پرورش و به مدد تدبیر و هنر معلم، انجام می پذیرد؛ لذا، می توان نسبت و سهم دانشگاه فرهنگیان برای تحقق این شعار را بسیار حیاتی و بنیادی دانست.
- در بخش آموزش چطور ؟
< ما وجه آموزش را جدای از وجه فرهنگ و تربیت در نظر نمی گیریم. آموزش در دانشگاه فرهنگیان، بر بنیاد تربیت و فرهنگ صورت می پذیرد؛ این آموزش در مسیر توسعه همه جانبه دانشجو معلمان جهت گیری می شود. اصولا آموزش قابل تفکیک از مقوله های فرهنگی و تربیتی نمی باشد؛ به این تربیت، برنامه ریزی برای تقویت تربیت هر چه مؤثرتر فرهنگی و اقتصادی دانشجو معلمان، با استفاده از فرایند آموزش، راهی برای کمک به تحقق شعار مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، در سال جاری و سال های آینده به شمار می آید.
- مهم ترین برنامه های معاونت در سال 1393 کدامند؟
< حوزه آموزش، در مرحله اول، یک حوزه اجرایی است که متولی تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی دانشگاه، مطابق با مقررات و ضوابط وزارت علوم است. در این حصوص، فعالیت ها و برنامه های معمول دانشگاهی پیش بینی و به فراخور، در زمان خود، به مرحله اجرا در خواهد آمد؛ اما بخشی دیگر از برنامه ها وجود دارد که حوزه ی معاونت، عمدتا ناظر بر کیفیت بخشی این حوزه می باشد؛ از جمله ما بازنگری برنامه های درسی را به عنوان مهم ترین فعالیت در سال 93، در دستور کار خود داریم که با تدوین و نهایی شدن ساز و کارهای موجود، این مهم به زودی آغازمی شود.
- منظورتان از ساز و کارهای موجود چیست؟
< ما در ساختار جدید، دفتر برنامه ریزی درسی و آموزشی را متناسب با این نیاز مهم پیش بینی نموده ایم. دستورالعمل تأسیس شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه و تأسیس کارگروه های برنامه ریزی درسی را مصوب نموده ایم. در این رابطه، با وزارت علوم، در حال گفتگو و رایزنی هستیم و همچنین در حال طراحی برنامه کلان راهنما برای استفاده در حوزه برنامه ریزی درسی می باشیم.
- پیرامون دیگر برنامه های معاونت نیز، توضیحاتی بفرمایید:
< برنامه دیگر ما، سر و سامان دادن به فعالیت کارورزی در برنامه های آموزشی است. به نظر ما، کارورزی بستری برای کسب تجارب میدانی عملی مورد نیاز معلمان در حین تحصیل است. هم اکنون گروهی از متخصصان موضوع، در حال تدوین نقشه راه برای اجرای کارورزی هستند.
در برنامه های جدید، در صدد افزایش سهم کارورزی در واحدها به میزان حداقل 10 واحد هستیم. به دنبال بررسی و تحقق این امر هستیم که مدارس کارورزی وابسته را تأسیس نماییم. همچنین بررسی می کنیم که چگونه از حضور معلمان و مدیران مدارس در اجرای کارورزی بهره گیریم؛ هم اکنون ایده ای مطرح است که طی آن، ما مدیران و معلمان مستعد همکاری با دانشگاه در حوزه کارورزی را شناسایی و تحت آموزش های ویژه قرار دهیم که همیار ما در اجرای این مأموریت بسیار مهم و دشوار در درون مدرسه های خود باشند.
- جناب دکتر، آیا دانشگاه در سال جاری در دوره های کارشناسی ارشد دانشجو خواهد پذیرفت؟
< پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد، یکی از برنامه های مهم دیگر معاونت آموزشی دانشگاه است که در پی اجرای آن، بارها با وزارت علوم مکاتبه نموده و یا در جلساتی مشترک به همین مناسبت شرکت نموده ایم؛ خوشبختانه تعامل ما با وزارت علوم در پی امضای قرارداد میان وزارت آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری افزایش یافته است.
نتیجه این پی گیری ها، دریافت قول مساعد از مسؤولان دفتر گسترش وزارت علوم برای راه اندازی حداقل سه رشته کارشناسی ارشد در سال جاری بوده است که رشته ها و مکان های اجرای آن ها با دریافت مجوز نهایی آن ها، به زودی اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد؛ البته ما در پی دریافت مجوز برای حداقل 8 رشته بوده ایم که تلاش خود را برای محقق نمودن این درخواست در سال جاری همچنان ادامه خواهیم داد.
- آیا امسال هم پذیرش دوره کارشناسی پیوسته خواهیم داشت؟
< بله، در سال جاری هم، مانند سال قبل، پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی پیوسته خواهیم داشت که ضوابط، شرایط و ظرفیت ها از طریق سازمان سنجش اطلاع رسانی خواهد شد.
- در دوره کارشناسی ارشد بدو خدمت چطور؟
< خیر، این موضوع همچنان به عنوان یک ایده در حال بررسی است که در صورت تصویب آن در مراجع مربوط، دانشگاه بخشی از ظرفیت های خود را به آن اختصاص خواهد داد.
- دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در سال جاری چگونه است؟
< با توجه به مجوزهای دانشگاه، در این دوره ها نیز، در صورت داشتن متقاضی، پذیرش خواهیم داشت؛ در حال حاضر تعداد متقاضی در این موارد کاهش یافته و اغلب به دلیل تعداد اندک پذیرفته شدگان، تشکیل کلاس صورت نمی پذیرد.
بر همین اساس، درخواستی به شورای گسترش آموزش عالی داده ایم که این دوره ها نیمه حضوری برگزار شود. همچنین، در پی آن هستیم تا مجوز برگزاری دوره های بدون آزمون ورودی در این سطوح را برای یک بار از وزارت علوم دریافت نماییم .
- با توجه به فرا رسیدن هفته آموزش، چه برنامه هایی برای این هفته پیش بینی شده است؟
< بر اساس دستورالعملی که در این زمینه تهیه و ارسال شده است، برنامه های هفته آموزش در سه سطح کشوری، پردیس/استانی و مرکز طراحی و از روز سه شنبه، نهم اردیبهشت ماه به بعد، به مرحله اجرا در خواهد آمد.
با توجه به گزارش هایی که از سوی پردیس ها و مراکز دریافت نموده ایم، شور و شعفی در این زمینه ایجاد شده و برنامه های متنوعی پیش بینی گردیده که در زمان خود به مرحله اجرا در خواهد آمد.
امیدواریم برنامه های هفته آموزش موجب شوند تا شأن و قداست حوزه آموزش و تدریس در دانشگاه، بیش از پیش مطرح شود و فرصتی برای تقدیر از تلاش های ارزنده مدرسان و اعضای هیأت علمی مهیا گردد.
در سطح کشوری نیز، برنامه تقدیر از برگزیدگان، روز چهارشنبه 17 اردیبهشت طی مراسم خاصی در پردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی کرج، با حضور مسؤولان دانشگاه، مدرسان برتر و دانشجو معلمان، برگزار خواهد شد.
همچنین درصدد هستیم بعدازظهر همان روز، نشست مسؤولان دانشگاه با مدرسان برگزیده کشوری و استانی را برگزار نماییم تا فرصتی جهت بهره گیری از دیدگاه های این عزیزان برای مدیریت دانشگاه فراهم شود.
- در خصوص 35 واحد معارف و تربیت اسلامی، چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟
< همانطور که می دانید در این زمینه، ابهامات و اشکالاتی مطرح بود که از طریق شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، در حال مرتفع نمودن مشکلات و نهایی کردن آن هستیم؛ از جمله مشکلات ما برای اجرا، محدود ساختن آن به دو سال اول تحصیل و همچنین مشخص نبودن تعداد واحدها، با توجه به تعداد واحدهای موجود معارف و تربیت اسلامی در برنامه کنونی بود.
در آخرین جلسه ای که اخیرا دانشگاه با شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در این زمینه داشت، مقرر شد، 35 واحد معارف و تربیت اسلامی در طی 4 سال و مجموع آن ها با احتساب واحدهای موجود محاسبه گردد.
بدین ترتیب با در نظر گرفتن 14 واحد کنونی، دانشجو معلمان 21 واحد جدید را طی برنامه های آموزشی خود دریافت خواهند نمود که تدوین این برنامه های جدید نیز، در کارگروه تخصصی معارف و تربیت اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.
- و اما پرسش آخر، در خصوص رفع مشکلات سامانه مروارید، چه اقدامی صورت گرفته است؟
< ما نیز چون شما در جریان گزارشات مطرح شده از اشکالات متعدد این سامانه هستیم؛ مانند هر دانشگاه دیگری، سامانه آموزشی، ابزار معاونت آموزشی برای نظارت و مدیریت مؤثر بر فعالیت های آموزشی است. بنابر این، باید توان آن برای پاسخگویی افزایش یابد.
ما کوشش مداومی را به صورت هماهنگ با بخش فناوری برای حل مشکل این سامانه، به اجرا درآورده ایم که اگر چه مفید بوده، اما همچنان گلایه های متعددی از بروز اشکال در این سامانه به این معاونت می رسد و در نتیجه ما نیز، از روند موجود ابراز نارضایتی داریم؛ مشکلات نباید تا این حد تداوم یابند. بنابر این با گزارشی که اخیرا از مشکلات مطرح شده خدمت سرپرست محترم دانشگاه در این زمینه ارایه نمودیم، مقرر گردید مشکلات به صورت ویژه، در جلسه شورای فناوری، با حضور دکتر مهر محمدی و نماینده ای از معاونان آموزشی پردیس ها و مراکز، بررسی شود؛ لذا از تمامی همکاران در سراسر کشور درخواست می شود چنانچه مشکلاتی بروز پیدا می کند، حتما به معاونت آموزشی اعلام گردد.
- با سپاس از وقت و حوصله ای که در پاسخ به پرسش ها،مصروف داشتید، ما نیز، به نوبه ی خود، از درگاه ایزد منان، توفیق روز افزون جناب عالی و همکاران این حوزه را در سازمان مرکزی، پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان داریم.
< در خاتمه عرایضم، از جناب عالی و کوشش های روابط عمومی برای ایجاد این فرصت، تشکر و قدردانی می کنم.