طی مراسمی با حضور مدیران، استادان، کارکنان و نودانشجو معلمان، سال تحصیلی 98-97 در پردیس های دانشگاه فرهنگیان همدان، آغاز شد
مراسم استقبال از دانشجو معلمان و آغاز سال تحصیلی، یکشنبه 08/07/97 با همکاری دانشجو معلمان و بسیج دانشجویی دانشگاه در سالن همایش های پردیس شهید مقصودی، با حضور مدیران، استادان، کارکنان و نو دانشجو معلمان پردیس های شهید مقصودی و شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان همدان برگزار شد.
در این مراسم دکتر علیرضا علی صوفی سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان همدان، حضور در دانشگاه فرهنگیان را یک فرصت چهار ساله برای نو دانشجو معلمان برشمرد که کسب هویت معلمی در آن اتفاق می افتد.
وی با اشاره به سه مولفه ی هویت ساز دانش معلمی، روش معلمی و منش معلمی، عشق و عاشق این حرفه بودن را ضمیمه آن دانست و یادآور شد: در دانش معلمی باید به صورت پیوسته و ارگانیک، همه موارد را مد نظر داشته باشیم که البته دانش در روزگار فعلی با تغییراتی توام بوده که جهانی شدن و رشد فناوری و اطلاعات، لزوم توجه به دانش رسمی را بیش از پیش نمایان می سازد و نباید اجازه داد که دانش غیر رسمی گوی سبقت را از آن برباید که بروز بودن لازمه ی این امر است.
دکتر علی صوفی روش معلمی را در کشور عزیزمان ایران، دارای سابقه دیرینه برشمرد و افزود: انتقال دانش نوین، روش نوین می خواهد؛ روشی که تربیت معلم و دانش آموز را، در تراز جمهوری اسلامی، مد نظر قرار دهد. سرپرست دانشگاه فرهنگیان همدان، انتقال یکطرفه دانش را منسوخ و آن را به نقل از بعضی از متفکران به عنوان روش بانکی نامید که مخاطب در آن نقشی ندارد و انفعال ایجاد می کند، خاطر نشان کرد: این روش در حال حاضر کارا نیست؛ لذا باید به سمت تعامل دو سویه، مشارکتی و مسئله محور یا روش سقراطی حرکت کرد که در آن، انتقال دانش تعاملی است و این باعث می شود که مخاطب متفکر و افسانه زدا بار بیاید و اهل تفکر و انتقاد باشد و نه افسانه گرا.
دکتر علی صوفی آموزش فراگیر را مهم تر از نخبه پروری دانست و افزود: مسئله منش معلمی در ایجاد هویت معلمی نقش و جایگاه ویژه ای دارد و چنانچه این منش صحیح نباشد؛ شخصیت، کردار و رفتار معلم را تحت تاثیر قرار داده و مشکل ساز می شود؛ اگر یک معلم با عشق وارد کلاس شود و این حس خوب دینداری و وطن پرستی را به دانش آموز انتقال دهد؛ قطعا ماندگار خواهد شد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سبحانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان نیز با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، عاشورا را موثرترین واقعه تاریخ برشمرد و افزود: این مهم برای همه افراد و اعصار حرف دارد؛ حتی کسانی که این واقعه را رقم زدند، نمی دانستند که سبب ماندگاری، ثبات و تداوم دین شدند.
وی مهم ترین پیام های عاشورا را پیام های اخلاقی آن برشمرد و خاطر نشان کرد: حضرت ابا عبدالله (ع) و یارانش اهل دانش بودند در حقیقت دانش سازنده انسان است.
حجت الاسلام و المسلمین سبحانی دانشجو را پذیرنده علم برشمرد و گفت: هدف از کسب دانش، علی الخصوص در دانشگاه فرهنگیان رسیدن به خیر است، و این معلم است که خروجی و حاصل کارش با هیچ کار دیگری قابل قیاس نیست.
در پایان وی با معرفی و تشریح فعالیت های دفتر نهاد، آن را به نوعی، حوزه علمیه مستقر در دانشگاه برشمرد و ارتقا معرفت را از مهمترین کارهای این حوزه دانست و از حمایت گری و نظارت به عنوان دو رکن اصلی آن نام برد و یاری همگان را در این راه خواستار شد.
دکتر پورداود مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان، آخرین سخنران این مراسم بود؛ وی دانشجو را جستارگر دانش خواند و عجین شدن با کتاب را جز موارد اصلی کار دانشجویان برشمرد و خاطر نشان کرد: شما عزیزان در راهی قدم نهادید که راه انبیاست و این مسئولیت شما را دو چندان می کند.
وی ضمن تقدیر از پدران معنوی که همان معلمان برجسته و قدیمی ما هستند، با اشاره به آیاتی از سوره جمعه، به تشریح علم آموزی، تربیت و مربی گری پرداخت.
اشاره به سند تحول بنیادین و شش ساحت تعریف شده در آن و همچنین شش زیر نظام تعریف شده در آن، بخش دیگر سخنان مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان بود.
وی به برنامه ها و طرح های عملیاتی موجود در سند تحول هم اشاره و ایفای نقش بیشتر مدرسه و اعطای اختیارات بیشتر جهت ارتقای مهارت های معلمی را جز برنامه های اصلی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد.
اجرای گروه سرود نورالمهدی، توزیع بسته های فرهنگی توسط دانشجویان هر دو پردیس، عضوگیری کانون ها و تشکل های دانشجویی با توزیع فرم های طراحی شده و عبور از دروازه قرآن، از دیگر بخش های این مراسم بود.