Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
استاد تعلیم و تربیت آیچی ژاپن :

قضاوت ما این است که نظام تربیت معلم توسعه یافته و رو به جلوی دارید

استاد تعلیم و تربیت  آیچی ژاپن طی مصاحبه ای مورخ 15/7/97 با روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به اینکه تربیت معلم در ایران را چگونه دیده اند گفت: در این مدت کوتاه با توجه به مباحث و تبادل نظری که در جلسات انجام شد قضاوت ما این است که نظام تربیت معلم توسعه یافته و رو به جلوی دارید و در بعضی موارد از ژاپن جلوتر هستید به عنوان مثال سوالی که در جلسه در مورد برنامه درسی پرسیده شد و یا ارزشیابی دانشجویان از اساتید شان این ها برای ما جالب است که کشور ایران در امر تربیت معلم به نقطه ای رسیده است که شاید برای خیلی از کشورها این مباحث دغدغه نشده باشد.

 وی افزود: در ایران و ژاپن شخصیت معلم جایگاه بالا و ویژه ای دارد و مسئله ای که برای ما جالب توجه بود این است که سیستم ارزیابی اساتید را از طریق نظرسنجی از دانشجویان اعمال کرده اید و آن را مهم و جدی قلمداد می کنید. برای ما بسیار حیرت انگیز است زیرا ما به این گونه و به صورت جدی که در ایران رخ میدهد آن را دنبال نمیکنیم و جالبتر اینکه در ایران به افراد کم تجربه تر اجازه داده میشود که افرادی که جایگاه بالاتری از نظر سنی و تجربه دارند را مورد ارزیابی قرار دهند.

پروفسور کراموتو در پاسخ به اینکه نقاط قوت و ضعف تعلیم و تربیت ایران را شرح دهند گفت: در این زمان که ما حضور داریم قضاوت بی معناست و نمیتوانیم راجع به نقاط ضعف نظر دهیم اما نقاط قوت دانشگاه فرهنگیان این است که شما مردم خونگرم و قوی هستید و این را در اخلاق همکاران که به عنوان افراد حرفه ای در زمینه تربیت معلم فعالیت داشته مشاهده کرده ایم و در مباحثی  که در جلسات داشتیم اخلاق حرفه ای و به مبانی اخلاق معلمی نیز اشاره کرده اید قطعاً میتوان نتیجه گرفت که یکی از نقاط قوت این است که اخلاقیات در نظام تعلیم و تربیت شما از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

استاد تعلیم و تربیت آیچی ژاپن در پاسخ به اینکه در چه زمینه های مشترک می توانیم همکاری داشته باشیم گفت: اولین و مهمترین آن تربیت معلم است و درس پژوهی زیرا درس پژوهی کار فنی و حرفه ای ماست به طور مثال می توانیم طی برنامه مشترکی که آن را تعریف و برنامه ریزی می نماییم درس پژوهی را به طور کامل آموزش دهیم و به صورت کارگاهی در چند مدرسه برگزار کنیم و شیوه اجرای آن را مورد مشاهده و بررسی قرار دهیم.

وی افزود: موارد دیگری مانند چاپ کتاب و نشریات  است که می توانیم نشریات مشترکی را با همکاری دانشگاه فرهنگیان محقق کنیم و کتاب هایی را برای چاپ آماده کنیم و حتی کنفرانس ها و برنامه های دیدار را هماهنگ کرده تا همکاران دانشگاه به ژاپن بیایند و از نزدیک برنامه ها و فعالیت های ما را مشاهده کنند و این نیازمند تعریف پروژه مشترک است تا بر مبنای آن اقدامات لازم انجام گیرد.

 پروفسور کراموتو در پاسخ به اینکه آیا مطالعه ای در دانشگاه آیچی به شکل تطبیقی در زمینه تربیت معلم در سطح کشورهای جهان انجام گرفته است گفت: این مطالعه فقط بین کشورهای ژاپن و آمریکا انجام شده است و بیشتر اساتید به صورت فردی و نه سازمانی این گونه مطالعات را انجام می دهند.

 وی در پاسخ به اینکه به منظور مدیریت دانش افراد باتجربه و بازنشسته چه تدابیری اتخاذ میکنند گفت: ما از تجربیات استادان و معلمی به صورت نیمه وقت و پاره وقت به صورت حکایت و روایت بعد از بازنشستگی استفاده می کنیم و همیشه استادان و معلمین ژاپنی در حال تولید علم هستند و تجربیات خود را به دیگران منتقل می کنند.

 کراموتو در پاسخ به مهمترین عامل یک سیستم توسعه یافته در تربیت معلم چیست گفت: نظر شخصی بنده این است که در آموزش به دانش نظری در کنار دانش عملی باید توجه کنیم و اگر معلمی بخواهد عمل و علم را در کنار هم داشته باشد ما از آنها می خواهیم که به عنوان پژوهشگر از اقدام پژوهی استفاده کنند که ضمن حضور در صحنه عمل، فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی را هم پیش ببرند.

وی در پاسخ به اینکه ایجاد انگیزه برای معلمان ژاپنی به چه صورت است خاطرنشان کرد: یکی از موارد همان حقوق کافی است که به معلم پرداخت می شود و دیگری مدیریت زمان آنها است در مدارس بعد از کار آموزش به مواردی که علاقه دارند روی می آورند و از همه مهمتر موقعیت اجتماعی و جایگاه شغلی بالا در بین مردم و خانواده ها و عزت نفسی است که در جامعه دارند.

وی افزود : معلمین میدانند که کارشان را درست انجام می دهند و در نتیجه ماحصل فعالیت هایشان این است که نسل بعدی جامعه را برای ورود به جامعه آماده می کنند و در نهایت خود به خود به عزت نفس و خودباوری شغلی می رسند.