دکتر محمود مهر محمدی در همایش ملی انشاء و نویسندگی:
پیش بینی درس نگارش خلاق در کنار درس نگرش علمی در مجموعه دروس برنامه های درسی جدید دانشگاه فرهنگیان
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در اختتامیه همایش ملی انشاء و نویسندگی که روز چهارشنبه، مورخ دهم اردیبهشت در دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار گردید، از پیش بینی درس نگارش خلاق در کنار درس نگرش علمی در مجموعه دروس برنامه های درسی جدید دانشگاه فرهنگیان خبر داد.
دکتر مهر محمدی که به عنوان سخنران اختتامیه دراین همایش ملی حضور یافت، سخنرانی خود را با عنوان "معناسازی و معناکاوی زبانی؛ هنرهای دوگانه مغفول در تعلیم و تربیت کنونی ایران" ارائه کرد.
وی، با تشریح ضرورت و اهمیت پرورش شایستگی نگارش متن خلاق و همچنین فهم متون خلاق در دانش آموزان، در بیان دلائل این ضرورت به این نکته اشاره کرد که این شایستگی به معنای برخورداری خروجی های نظام تعلیم و تربیت از سواد واقعی و گریز از تهدید سواد ابتر، نیمه و ناتمام است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد: فقدان این شایستگی ها، هم در عدم امکان برقراری تعاملات معنایی با بخشی فاخر از تولیدات فرهنگی ابناء بشر خودنمایی می کند و هم در عدم امکان ظاهر شدن آنان در قامت پژوهنده ای که با اتکاء به آفرینش زبانی از سیطره نامیمون زبان منطقی و علمی می تواند دیگران را در داشته های خود سهیم سازد.
سخنران اختتامیه این همایش ملی، خاطر نشان کرد: دانش آموختگان نظام آموزشی لازم است، قدرت خلق زبان، برخورداری از خلاقیت پرورش یافته در حوزه زبان، قدرت بازی با زبان و به خدمت گرفتن نشانه های زبانی، به جای مخدوم نشانه ها و نمادهای زبانی در قالب زبان متعارف شدن را داشته باشند.
دکتر مهر محمدی، در بخش پایانی سخنان خود، به نقش تربیت معلم در پرورش این شایستگی ها در دانشجو معلمان اشاره کرد و با پیش بینی درس نگارش خلاق در کنار درس نگرش علمی در مجموعه دروس برنامه های درسی جدید دانشگاه فرهنگیان، گفت: پرورش این شایستگی تنها از عهده درس انشاء بر نمی آید، بلکه تمامی معلمان لازم است به این زمینه حساس باشند و در فرآیند تدریس خود و همچنین تکالیف یادگیری که برای دانش آموزان تهیه می کنند، به تحقق این هدف کمک کنند.