اولین ویژگی ارزشمند نیروی حراست، حُسن خُلق است

مشاور رییس دانشگاه و مدیر کل دفتر مرکزی حراست عنوان کرد:
اولین ویژگی ارزشمند نیروی حراست، حُسن خُلق است

 

دلقندی، مدیرکل دفتر مرکزی حراست و مشاور رییس دانشگاه فرهنگیان، در اولین نشست مسئولین حراست امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان، ضمن تشکر از همکارانی که از راه های دور و نزدیک این دعوت را پذیرفته اند، عنوان کرد: ضمن تسلیت ایام، از همه شما بابت مجاهدت های خاموش، مخلصانه، دغدغه‎های ارزشمند و دلسوزی های دردمندانه  برادران و خواهران گرامی در عرصه صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی تشکر می کنم.

 وی ادامه داد: در جلسات قبل، در مورد اخلاق حرفه‎ای، صفات و ویژگی‎ها، باید و نبایدهایی که در ارتباط با کار حراست هست نکاتی را عرض کردم، گرچه بسیاری از شما را استاد خودم می دانم و تجارب ارزشمندی دارید، در رصدی که انجام دادیم، خبرهای بسیار خوبی از تأثیرگذاری شما به ما می رسد.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست، افزود: اولین ویژگی ارزشمند برای یک نیروی حراست، حُسن خُلق است. آنقدر این صفت، ارزشمند و دارای تأثیر است که باید بارها بر آن تأکید کنیم. اگر یک مسئول حراست می خواهد اثرگذار باشد، اولین فاکتور مهم برای وی حُسن خُلق است.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست صداقت و پاکدامنی، پاکدستی و چشم پاکی، تواضع و فروتنی، هوشمندی، کیاست، دیانت، سیاست، برنامه محور بودن و پرهیز از روزمرگی و فراجناحی بودن، را از جمله فاکتورهای مهم و تأثیرگذار در موفقیت نیروی های این حوزه برشمرد و افزود: اگر این مسائل را در نظر داشته باشیم، قطعا در کار خود موفق خواهیم بود.

وی با اشاره به ضرورت تبدیل شدن از یک حراست سنتی به یک حراست مدرن و حراستی که امروزه بتواند پاسخگوی نیازها باشد و بهترین تعامل با همکاران و دانشجومعلمان داشته باشد، گفت: یکی از موارد موثر در این راستا باهوش بودن است؛ امروزه در تعریف مؤلفه‎های هوش به موارد متعددی اشاره می شود؛ هوش اصلی را هوش مدیریتی نامگذاری می‎کنیم، اگر یک حراستی بخواهد موفق باشد در مرحله اول باید خودارزیابی کرده و در واقع بر خودش مدیریت کند.

دلقندی اظهار کرد: اگر حراست بتواند اول خودش را مدیریت کند در نتیجه می تواند مجموعه را مدیریت کند و ببیند چه نگاهی نسبت به وی وجود دارد و تا چه اندازه در محیط دارای مقبولیت و مشروعیت است.

مشاور رییس دانشگاه در ادامه به پنج نوع هوش از جمله هوش منطقی، هوش عقلی یا هوش ریاضی است نیز اشاره کرد.

مدیر کل دفتر مرکزی حراست، گفت: نوع دیگر هوش هیجانی و توان مدیریت هیجانات خود است؛ انسان ها گاهی اوقات دچار برخی هیجانات می شوند. مثبت اندیشی و کنترل رفتار و کردار و خود را جای دیگران قرار دادن، در این مقوله تعریف می شود.

وی اظهار کرد: از همکاران دفتر مرکزی حراست تشکر می کنم که زحمات بسیاری کشیده اند. بحث مثبت اندیشی بسیار مهم است. اگر امروزه ما را بسیار قبول دارند به خاطر رفتار مثبت اندیشانه بوده است. 

دلقندی در ادامه به هوش سیاسی پرداخت و گفت: حواس مؤمن باید جمع باشد تا عده‎ای نیایند از حراست سوء استفاده کنند.

مدیر کل دفتر مرکزی حراست، با اشاره به هوش جسمانی، ادامه داد: عقل سالم در بدن سالم است. استرس فراوانی در کار شماست و باید حتما به پرورش جسم و روح توجه داشته باشید.

وی تصریح کرد: آخرین مورد، هوش معنوی است. همین که دیگران، ما را به عنوان امین معنوی بشناسند به خاطر هوش معنوی است. باید کاری کنیم که دیگران، ما را قبول داشته باشند.

دلقندی با اشاره به تاثیر حراست سازمان مرکزی و جایگاه و عملکرد آن، گفت: باید بررسی کنید که چقدر در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها به شما بها داده می شود. اینها همگی نشانه است. همچنین باید خلاقیت ذهنی و قدرت نرم شما در محیط زیاد باشد.

وی ادامه داد: خیلی ها دانش حراستی دارند اما شاید بینش حراستی و مدیریتی نداشته باشند؛ درباره همه این مسائل باید فکر و بررسی کرد. مسئله دیگر در مورد اقدامات درون سازمانی است.

این مقام مسئول با اشاره به برخی اقدامات اخیر، تصریح کرد: اخیرا چند کار انجام شد که باید بیشتر تقویت می شد. از جمله این موارد ارزیابی امور استان‎ها و بازدید از استان ها، حفاظت اسناد و دبیرخانه محرمانه، اداره فناوری اطلاعات، حفاظت فیزیکی و پدافند غیرعامل و حفاظت پرسنل بوده است.

وی یادآور شد: در برنامه عملیاتی نیز 10 سیاست کلان برای شما در نظر گرفته شده که شامل پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری، تقویت رویکرد آینده پژوهی، تقویت فرایند تصمیم سازی، اثر بخشی و پاسخگویی، کشف، استعدادیابی و معرفی نخبگان، تغییر رویکرد سلبی و پیشگیری و ارشاد، ارتقای مهارت عمومی و تخصصی از طریق آموزش، افزایش ارتباطات از طریق سیستم بر پایه های شبکه امن داخلی، نظریه پردازی در مورد چالش ها و آسیب های موجود، تقویت اعتماد افراد به حراست و تقویت رویکرد تحلیلی در ارسال اخبار است.

مشاور رییس دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: اینها سیاست های کلان ما بود و برنامه‎های دیگری نیز برای جذب منابع مخبرین، ارتقای ساختار، حفاظت اسناد و مقابله با جعل اسناد، انجام شده است.


نظرات کاربران