اولین نشست تخصصی شورای سردبیران نشریات علمی دانشگاه برگزار شد

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، اولین نشست تخصصی شورای سردبیران با هدف هماهنگ سازی رویه اجرایی نشریات علمی، آشنایی سردبیران جدید با تجربیات سردبیران موفق نشریات دانشگاه، آشنایی با معیار های رتبه بندی نشریات از دیدگاه وزارت علوم و انتخاب نماینده سردبیران روز شنبه 1397/7/28 در سالن شهید چمران برگزار گردید.

این جلسه با حضور دکتر خنیفر ریاست دانشگاه فرهنگیان، دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر آزادی مدیرکل اداره نشر و اطلاع رسانی، تعدادی از همکاران حوزه پژوهش و نیز سردبیران نشریات تخصصی دانشگاه برگزار گردید.

در این جلسه دکتر خنیفر ضمن تشکر از حضور سردبیران گفت: نکاتی عرض می کنم که جوهری است. اساس کار ما این است: "بدون پژوهش تصمیم گیری نکنید". در تمامی امور مربوط به تربیت معلم باید با پژوهش حرکت کنیم. دکتر خنیفر در ادامه گفت: ایرانیان از قدیم اهل پژوهش بوده اند. باید به این نکته توجه داشت که سهم ایران از تولیدات علمی در دنیا افزایش یافته است و بخش بیشتری از پژوهش را نسبت به گذشته در برمی گیرد. این نشان می دهد کشور ما در حوزه ی پژوهش متوقف نبوده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: ما باید در موضوعات و حوزه های جدید وارد شویم و از موضوعات تکراری برای مقاله نویسی پرهیز کنیم. همچنین، امروزه باید از روش های تحقیق کیفی جدید برای تحقیقات استفاده کرد. روش های تحقیق کیفی متعددی وجود دارد که می توان از آنها برای مقاله نویسی استفاده کرد و صرفا نباید در روشهای کمی قدیمی توقف نمود.

همچنین در این جلسه دکتر خنیفر ضمن تشکر از دکتر مهرمحمدی بواسطه اهدا کتابخانه شخصی شان به دانشگاه فرهنگیان ابراز امیدواری کرد که با تلاش و کوشش در حوزه پژوهش بتوانیم به جایگاه مطلوبی در دنیا دست یابیم.

در ادامه جلسه دکتر طاهری نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه از حضور در جمع سردبیران مجلات ابراز خرسندی نمود

وی گفت: پاییز، بهار پژوهش است. مجموعه ای از فعالیت هایی که در این بهار پژوهش انجام خواهد شد نشان از حیات علمی دانشگاه خواهد بود. فصل ممیز دانشگاه، پژوهش است و برای دانشگاه فرهنگیان پژوهش آموزش محور است. در این بهار؛ هفته ی پژوهش، جشنواره پژوهش، هفته کتاب، رونمایی از کتاب و .. را خواهیم داشت و محصولات علمی دانشگاه را به نمایش خواهیم گذاشت.

نکته دیگر اینکه همکاران ما در حوزه نشریات توفیقات خوبی داشته اند که از جمله آن ها: به روز شدن دوفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی است که محصول تلاش سردبیر محترم، هیات تحریریه و مدیر داخلی و تمامی دست اندرکاران این نشریه است. توفیق دوم در حوزه دوفصلنامه پژوهش در تربیت معلم است که این دوفصلنامه نیز به کمک و یاری دوستان به روز شد. توفیق سوم اخذ رتبه علمی ترویجی برای فصلنامه راهبرها است که به سردبیر و دست اندرکاران این نشریه هم تبریک عرض می کنم.

دکتر طاهری نیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به واسطه حمایت های دکتر خنیفر انقلاب زیربنایی در دانشگاه فرهنگیان در حوزه پژوهش رخ داده است و آن تعیین حسابدار برای حوزه پژوهش است تا گردش مالی سریع و آسان گردد. نکته دیگر اینکه خلائی که در دانشگاه داشتیم این بود که اطلاع دقیقی از تولیدات علمی همکارانمان نداشتیم. با همتی که دوستان ما در ستاد داشتند و مدیریتی که در سامانه گلستان اعمال نمودند حدود 500 هیات علمی رکوردهای علمی خود را ثبت نمودند.

در پایان دکتر طاهری نیا گفت: در این جلسه فردی به عنوان دبیر جلسه انتخاب خواهد شد که مسئولیت بزرگی بر عهده خواهد داشت و هماهنگی میان سردبیران، تلاش برای آن ارتقاء سطح کیفی نشریات دانشگاه از آن جمله است که با برگزاری کارگاه های آموزشی این کار محقق خواهد شد.

در این جلسه دکتر آزادی مدیر کل اداره نشر و اطلاع رسانی نیز گزارشی از حوزه نشریات ارائه نمود. مدیرکل نشر و اطلاع رسانی علمی گفت: اولین و اساسی ترین هدف ما نگاه به درون و تعامل با بیرون از دانشگاه است. دوم، حمایت از پژوهشگر و خالق اثر، سوم، نمایه کردن مجلات است. نگاه ما این است که از مجلات دانشگاه تعدادی را پژوهشی کنیم و تعدادی را ترویجی و مابقی را بصورت تخصصی. از دیگر سیاست های ما عقد قرارداد با دیگر دانشگاه ها و سازمان ها و پایگاه های اطلاع رسانی است.

در ادامه جلسه دکتر مهرمحمدی سردبیر دوفصلنامه پژوهش در تربیت معلم در مورد تولید دانش در عرصه تربیت معلم سخنانی را مطرح نمود. سپس دکتر میرکمالی سردبیر دوفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی درباره ساختار مقاله نویسی ارائه سخنرانی کرد و مطالبی را در این باره مطرح کرد.

در ادامه نماینده وزارت علوم آقای زمانی کارگاه کوتاهی در باره نمایه سازی نشریات و استناددهی مقالات برگزار کرد.

در پایان، جلسه با پرسش و پاسخ همکاران در حوزه های مطرح شده ادامه یافت و سردبیران سوالاتشان را در  حوزه کاری خود مطرح کردند.

 


نظرات کاربران