از ماندگارترین فعالیت های نکوداشت یکصد سالگی تربیت معلم عنوان شد:
مطالعه تطبیقی تربیت معلم ایران و 15 کشور جهان و تدوین دایرة المعارف و تاریخ جامع تربیت معلم
دومین جلسه شورای عالی سیاستگذاری آیین نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در کشور، با حضور دکتر طاهری نیا، معاون پژوهش و فناوری، دکتر علی نژاد معاون دانشجویی و نمایندگانی از کمیته ها و کارگروه ها در سازمان مرکزی برگزار شد.
دکتر طاهری نیا، با اشاره به بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بر برگزاری هفته پزوهش در استان ها با محوریت نکوداشت یکصدسالگی تربیت معلم در هفته آخر آذر ماه سال جاری تاکید کرد.
وی در ادامه ضمن معرفی اعضای ستاد نکوداشت یکصد سالگی تربیت معلم و ارائه آمار کمی نیروی انسانی فعال در کمیته ها و کار گروه های آن، تدوین دایرة المعارف بزرگ تربیت معلم ایران و کتاب تاریخ جامع تربیت معلم را از اولویت های این ستاد و اثری ماندگار برای کشور برشمرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، همچنین بر انجام مطالعات تطبیقی تربیت معلم در ایران و 15 کشور جهان در این راستا و فراخوان حمایت از رساله دکتری برای پوشش مقالات فاخر انجام شده در حوزه تربیت معلم اشاره و اظهار کرد: انجام این مطالعات تصویری روشن از تربیت معلم در این 15 کشور ارائه می کند.
دکتر طاهری نیا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم ارائه گزارش اقدامات انجام شده کمیته ها بر اساس جدول کارنما در نشست های آتی، تهیه تمبر ویژه آیین نکوداشت، برگزاری نمایشگاه نوستالژیک معلمی در استان ها و برگزاری کنگره شهدای تربیت معلم را از کارهای در دست اقدام این ستاد عنوان کرد.
در ادامه دکتر علی نژاد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، با اشاره بر لزوم استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان در این راستا، خاطر نشان کرد: با توجه به انتخاب سه دانشجوی نمونه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه فرهنگیان میتوان از پتانسیل آنان برای برگزاری مطلوب این مراسم استفاده کرد.
در ادامه پس از بحث و تبادل نظر، ضرورت مطالعه ارزیابی عملکرد دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دیگر دانشگاه ها، نقد دیدگاه های متعارض نسبت به ضرورت تاسیس تربیت معلم، استفاده از توانمندی و تجارب مدرسان و پیشکسوتان آموزش و پرورش و ایجاد کمیته فرهنگی از پیشنهادات اعضاء برای کارآمد تر شدن این مراسم بود.
رونمایی از لوگوی طراحی شده (توسط گروه هنر پردیس نسیبه و مرکز شهید شرافت) و بررسی و تفسیر آن، چگونگی بررسی تاریخ تربیت معلم و الزامات آن به منظور ایجاد تصویر دقیق از ابتدای تاسیس تا حال نظام تربیت معلم کشور و تشریح برنامه ها و اقدامات انجام شده از سوی کمیته ها بر اساس کارنمای ارائه شده از دیگر برنامه ها این نشست بود.