Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

همایش مدیران و معاونین مدارس میزبان اساتید و معلمان راهنمای درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، در راستای تقویت فرهنگ مشارکت و گسترش همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، همکاری میان دانشگاه فرهنگیان استان و آموزش و پرورش، همایش مدیران و معاونان مدارس میزبان استادان و معلمان راهنمای درس کارورزی  پنج شنبه 3آبان 97 با حضور مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و جمعی از مدیران و معاونان مدارس و معلمان راهنمای کارورزی در سالن آمفی تئاتر پردیس شهیدان پاک نژاد یزد برگزار شد.

 

دکتر رضایی: کارورزی مهمترین بخشی است که اگر توجه نشود بیشترین آسیب به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان وارد می شود

دکتر رضایی، مدیریت امور پردیس های استان، دکتر دانافر مدیر کل آموزش و پرورش استان، بهادرزاده معاون آموزش ابتدایی استان، فرجیان معاون آموزشی دانشگاه و رحیمی نژاد معاون توسعه و امور دانشجویی از سخنرانان این جلسه بودند.

دکتر رضایی مدیریت امور پردیس های استان یزد ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین آموزش و پرورش و مدیران و معاونین و معلمان کارورزی و تسلیت ایام اربعین حسینی، هدف از برگزاری این جلسه را تقدیر و تشکر از مدیران و معاونان و معلمان کارورزی و همچنین بیان برنامه های درس کارورزی اعلام کرد و گفت:  آموزش و پرورش در هر کشوری و از جمله در کشور ما کلیدی ترین سازمان کشور است. اگر بخواهیم ارکان آموزش و پرورش را تقسیم بندی کنیم می گوییم مدیران، معلمان، برنامه های درسی، مقررات آموزشی، بودجه ی آموزش و پرورش و فضا و امکانات ما ارکان آموزش و پرورش هست. از میان این ارکان شش گانه، معلم نقشش از همه ممتازتر و بالاتر است و در راس این ارکان قرار می گیرد. هیچ حرفه ای به اندازه ی معلمی در پیشرفت جامعه تاثیرگذار نیست. حالا که معلم این قدر مهم است طبیعتا تربیت معلم و مرکزی که متصدی این کار هست نیز مهم می باشد.

وی با بیان اینکه برای آموزش و پرورش باید مهم ترین رکن مدیریت، مرکز تربیت معلم باشد، گفت: معلمی یک حرفه ی متخصصانه است که باید در مرکز خاص خودش تربیت شود. هر چه در مقاطع تحصیلی پایین تر بیاییم اهمیت معلمی بیشتر می شود.

وی با اشاره به مغفول ماندن  آموزش و پرورش دراولویت مسئولان، خاطر نشان کرد:  دانشگاه فرهنگیان احیا شد تا معلمِ خوب تربیت کند که این معلم رکن تحول در  آموزش و پرورش باشد و بعد ما نتیجه اش را در کف کلاس های آموزش و پرورش ببینیم. این فلسفه ی وجودی دانشگاه فرهنگیان است.

مدیر امور پردیس های استان با بیان اینکه همه ی ما باید دغدغه ی مسائل فرهنگی و تربیتی جامعه را داشته باشیم، تصریح کرد: درس کارورزی نماد علم عملی و عمل علمی است. در محیط مدرسه است که بین آن چه را دانشجو معلم در دانشگاه به عنوان نظر یاد گرفته بو محیط عمل پیوند برقرار کند.  آسیب پذیرترین جا برای دانشگاه فرهنگیان کارورزی است اگر ما و شما این درس مهم کارورزی را جدی نگیریم بیشترین جایی که آسیب وارد می شود به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان است.

وی درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان  را شامل حداقل ده شاخصه ی خاص دانست و افزود: اولین ویژگی این است که تمرکز دانشگاه فرهنگیان برتربیت معلم فکور است. دومین ویژگی سالیانه بودن برنامه کارورزی است. سوم اینکه دانشجو به کلاس درس برود. چهارمین ویژگی نقش بنیادین و بی بدیل معلمان راهنما است.

دکتر رضایی کار اصلی کارورزی را بر دوش معلمان راهنما برشمرد و اظهار کرد: پنجمین ویژگی ایفای نقش استاد راهنما است. ششمین ویژگی کارورزی پیوند عرصه عمل و نظر است. معلم راهنما هدایت گر عرصه ی عمل است. استاد راهنما هدایت گر عرصه ی علم است. هفتمین ویژگی، دانشگاه اعتقاد دارد که همه چیز مدرسه برای دانشجو معلمان الگو است. ویژگی هشتم کارورزی این است که یک فرایند است نمی شود که با یک ترم و یک ماه و دوماه  این دانشجو معلمان تبدیل شوند به یک معلم. ویژگی نهم این است که دانشجو هایمان باید همه مقاطع تحصیلی را ببینند و آخرین نکته ی شاخصه ی کارورزی این هست که در دانشگاه نیاز به جدیت است.

وی در ادامه افزود: دانشجو معلم  وقتی که به مدرسه ها می آید باید  جدی و  سخت گیرانه با آن ها برخورد کنید در حضور و غیاب، پوشش و در روش و عملکردشان باید هم مدیر هم معاون هم معلم راهنما نظارت داشته باشید. اولین برخورد شما با دانشجو معلمان خیلی تاثیرگذار است. ازمعلمان راهنما انتظار داریم در نمره دادن جدی باشند. اگر دانشجو معلمی وظیفه اش را براساس خواسته های شما به خوبی انجام نداده نمره به آن ها ندهید.

مدیر امور پردیس های استان یزد تصریح کرد: کارورزی در چهار مرحله طراحی شده است کارورزی 1 -2- 3- 4  هرکدام یه انتظاری از دانشجو معلم دارد. کارورزی یک مشاهده ی تاملی است کارورزی دو تدریس خلق، کارورزی سه کنش پژوهی فردی و کارورزی چهار کنش پژوهی گروهی است. آن چه را که دانشجو معلمان در دانشگاه به عنوان یک مرکز آکادمی علمی تحت نظر استادان بزرگی که اینجا حضور داشتند یاد گرفته اند را مهم بدانید.

دکتر دانا فر: کارورزی فاصله بین آموخته های نظری و دنیای واقعی تدریس را پر می کند

در ادامه دکتر دانافر، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش افزود: اگر کشوری بخواهد مسیر تعالی را طی کند به جد باید به آموزش و پرورش اهمیت بدهد و آموزش و پرورش را در اولویت اول قرار دهد. ما به دنبال اجرایی شدن سند تحول بنیادین هستیم تا وضعیت جدیدی را در آموزش و پرورش تجربه نماییم و در این میان دانشگاه فرهنگیان نقش بی بدیل در اهداف سند تحول دارد و مهمترین ابزار برای تحقق این اهداف معلم است که مسئولیت پرورش این معلم را دانشگاه به دوش می کشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین شاخصه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم است، اظهار کرد: چون معلم را نمی توان وارد کرد،باید معلمانی با توجه به ارزش ها و دیدگاه های خودمان پرورش دهیم. دانشگاه فرهنگیان رکن و اساس است و معلم مهمترین ابزار برای تربیت علمی و فرهنگی و هنری است. برای اصلاح کشور باید آموزش و پرورش اصلاح شود و برای اصلاح آموزش و پرورش تربیت معلم باید اصلاح گردد. دانش به همراه مهارت و هنر لازم است.

دکتر دانا فردر ادامه به چالش های موجود در آموزش و پرورش از جمله کمبود معلم و کیفیت تربیت معلم اشاره کرد و کارورزی را  یکی از عوامل برای جبران چالش کیفی در آموزش و پرورش دانست.

وی دربایان سخنان خود بر اهمیت معلمین دوره ابتدایی تاکید  کرد و دانش و تجربه و هنر و عشق را از خصوصیات بارز معلمان ابتدایی دانست.

همچنین بهادرزاده گفت: هر کار درستی که انجام می شود باید از روی دانستنی صورت بگیرد چه بسا  دانستن های بسیاری که ما داشته باشیم ولی نتوانیم آن ها را به مرحله عمل بکشیم. برای معلم شدن و معلم بودن نیاز به مهارت هایی است که باید آن ها را در عمل بیاموزند و کانون آموزش حرفه ای وجود داشته باشد.

وی برنامه ای که این مهارت ها را در اختیار دانشجویان قرار می دهد تا بتوانند تمام آموخته ها را به مرحله عمل درآورند و به صورت عملی به کار گیرند را برنامه درسی در دانشگاه فرهنگیان به صورت برنامه درسی کارورزی دانست و افزود:  اساتید دانشگاه فرهنگیان علاوه بر استاد بودن مربی هم هستند و در عمل الگو و یک روانشناس خوب نیز هستند. کارورزی فاصله بین آموخته های نظری و دنیای واقعی تدریس را پر می کند. دانشجویان علاوه بر مهارت های نظری باید با اصول کلاس داری نیز آشنا شوند.

 معاون آموزش ابتدایی استان از مدیران و معاونین و معلمین راهنما خواست که به دانشجو معلمان به عنوان همکاران آینده احترام بگذارند وهنگام حضور دانشجو معلمان در کلاس معلمین راهنما در کنار آن ها باشند و چگونگی اصول روانشناسی و برخورد با کودکان و ارزشیابی و تکلیف دهی را به آنان بیاموزند و با آنان  قانونمند رفتار نمایند و از معلمین خواست با افکار و رفتار و سخنان خود باعث نگرش مثبت در دانشجویان شوند.