برگزاری سومین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان با موضوع:
اندیشه و سیره ی تربیتی استاد شهید آیت الله مطهری و نحوه ی تحقق آن در تربیت معلم
سومین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان با موضوع "اندیشه و سیره ی تربیتی استاد شهید آیت الله مطهری و نحوه ی تحقق آن در تربیت معلم"، صبح سه شنبه 16/2/93، با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی، مشاور وزیر و رییس ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش؛ حجت الاسلام و المسلمین دادگر، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، سرپرست معاونت فرهنگی و دکتر ساکی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی؛ جمعی از اساتید پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، در سالن شهید باهنر برگزار شد.
در ابتدای مراسم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، با گرامی داشت یاد و خاطره معلم شهید انقلاب اسلامی، استاد آیت الله مطهری و تبریک ایام هفته آموزش و بزرگداشت مقام معلم، شهید مطهری را همواره معلم راستین انقلاب خواند و تصریح کرد: باید با تفکر و تبیین شخصیت، سیره و اندیشه علمی و تربیتی شهید مطهری، به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه می توانیم در فرآیند تربیت معلم، از اندیشه و سیره ی آن شهید، بهره مند شویم و سیره تربیتی او را همچون چراغ فرا راه امر مقدس تربیت معلم قرار دهیم.
در ادامه مراسم، حجت الاسلام و المسلمین دادگر، با پر اهمیت خواندن برگزاری نشست های هم اندیشی، ترویج گفتمان هم اندیشی را اهتمام جدی دانشگاه فرهنگیان دانست و تأکید کرد: یکی از اولویت های ما، تبدیل هم اندیشی به فرهنگ در این دانشگاه است.
وی، بر ضرورت مشارکت و همکاری دبیرخانه هم اندیشی با معاونت های مختلف دانشگاه فرهنگیان پیرامون مسائل گوناگون به صورت مسأله و موضوع محوری تأکید کرد و از تأسیس دبیرخانه هم اندیشی در پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان در آینده ای نزدیک و معرفی رابط شورای هم اندیشی در آن ها خبر داد.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان؛ با تبیین شخصیت و سیره شهید مطهری، وی را اندیشمند مصلح، بیدار و آگاه به زمان، متخصص در معارف و علوم اسلامی، دارای ملکه تقوا، طهارت ظاهر و باطن، عقلانیت، خردورزی، احساس مسؤولیت در قبال دین و خبرویت در مسایل مختلف دینی و همچنین انسانی مبارز با التقاط گرایی، و مخاطب شناس و زمان شناس دانست.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر، در پایان سخنان خود، به تشریح چند بند از سند اسلامی شدن دانشگاه ها پرداخت.
سخنران ویژه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی بود که با تأکید بر جذابیت فوق العاده ی مطالب مجموعه 11 جلدی یادداشت های شهید مطهری، به حدیثی از پیامبر اعظم(ص) در دومین جلد این مجموعه، مبنی بر "الا اخبرکم عن الاجود الاجود؛ الله الاجود الاجود ..." در خصوص معرفی بهترین افراد جامعه، اشاره کرد و گفت: رسول اکرم(ص)، می فرمایند: آیا به شما خبر ندهم چه کسی با جودتر و سخی تر است؟ خداوند، جودش بیشتر و بیشتر است و من با جودترین فرزندان آدم هستم و سخی ترین شما بعد از من، کسی است که در راه خدا شهید می شود و (معلم الخیر) فردی است که دانشی را بیاموزد و آن را نشر دهد؛ در این حدیث ملاحظه می کنیم که معلم از آن چنان مقامی برخوردار است که در ردیف خدا؛ رسول خدا(ص) و شهدا قرار گرفته است.
وی، با توجه به حدیث ذکر شده، نقش تعلیم، تربیت و تبلیغ را بسیار پر فضیلت و مهم دانست و به تشریح مفهوم "تبلیغ" از دیدگاه شهید مطهری پرداخت.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، محور تبلیغ در جهان را پیرامون سه موضوع اقتصاد، برای فروش کالا؛ سیاست، برای انتخابات و فرهنگ، در جهت تعلیم و تربیت، برشمرد و از محتوا، حامل و عامل پیام رسان، ابزار و روش ها، به عنوان ارکان تبلیغ و چهار عامل برای رساندن پیام و استقبال مردم از آن یاد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین بهشتی، مسؤولیت تبلیغ را متوجه عموم مردم و از طرفی، افراد متخصص دانست و در بیان تخصصی بودن آن، ضمن اشاره به آیه شریفه "و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة"، خاطر نشان کرد: تبلیغ نوعی مبارزه است و نیازمند، تاکتیک، تشکیلات، سازماندهی و استفاده از ابزار مناسب می باشد.
وی، موفقیت یک پیام رسان را در قوت و غنای محتوای، حسن ابلاغ و صلاحیت فنی و اخلاقی مبلغ، استخدام وسایل و ابزار مناسب و استفاده از روش های مؤثر، دانست.
رییس ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش، در ادامه، به تشریح ویژگی های انتقال پیام، پرداخت و تأکید کرد: حامل پیام، باید پیام را بشناسد؛ پیام را باور داشته باشد؛ مهارت انتقال پیام را داشته باشد؛ امانت و صداقت را رعایت کند؛ نیازها و دردهای مخاطب را بشناسد؛ مقتضیات زمان را بشناسد؛ در رشته ای که تخصص ندارد، اظهار نظر نکند؛ سعه صدر داشته باشد و از دردها و عصیان ها عصبانی نشود؛ به حقایق دین تکیه کند، نه باورهای مردم؛ رضای خدا را بر رضای مردم ترجیح دهد؛ محیط را بشناسد و به عکس العمل مخاطبان توجه لازم را داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی، به اظهار گلایه شهید مطهری در خصوص عدم استفاده از ابزار و وسایل مناسب برای تبلیغ اشاره کرد و بر ضرورت بهره مندی از امکاناتی تکنولوژی آموزشی، نشریات، رسانه ها، شعر، نمایش، خط، نقاشی، موسیقی و سایر روش های متنوع در امر تبلیغ، تأکید کرد و گفت: در برخی روایات، به استفاده پیامبر اکرم(ص) از نقاشی و شعر در تبلیغ آموزه های دین اسلام، اشاره شده و در این راستا، شایسته است به دلیل تشابه کار مربیان و معلمان با کار مبلغان و در واقع، یکسانی موضوع تعلیم و تربیت با موضوع تبلیغ، دانشگاه فرهنگیان، به تدوین روش های تبلیغ در امر تدریس بپردازد.
پرسش و پاسح مدرسان و استادان حاضر در جلسه، پایان بخش سومین هم اندیشی اساتید بود که مطالبی نظیر "ضرورت استفاده از اندیشه و سیره تربیتی استاد شهید مطهری در کتب و منابع درسی دانشگاه فرهنگیان" و بدین منظور "بهره مندی از تجارب دانشگاه امام صادق(ع) و حوزه علمیه قم در تدوین درس نامه از کتب شهید مطهری، مورد تأکید و استقبال مسؤولان دانشگاه نیز؛ قرار گرفت.