Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر محمدی در شورای فرهنگی واحد آموزشی شهید بهشتی تهران عنوان کرد:

ایجاد امید، تکریم جامعه دانشگاه فرهنگیان همراه با فضای آزاد نقد از دستاوردهای مهم مدیریتی دکتر خنیفر است

 جلسه شورای فرهنگی مرکز شهید بهشتی تهران به منظور هم اندیشی مدیران، استادان و دانشجومعلمان فعال فرهنگی پیرامون موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، با حضور دکتر محمدی سرپرست و مدیران کل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و همراهی نمایندگان ادارات کل معاونت فرهنگی و اجتماعی، مدیران گروه های آموزشی، دانشجومعلمان، نمایندگان کانون ها، انجمن ها ، تشکل ها و مسئولان شورای صنفی مرکز آموزش عالی  شهید بهشتی تهران دوشنبه 14 آبان 1397در این مرکز برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تربیت فرهنگی به عنوان وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها آن را ویژگی ممتاز تربیت معلم دانست و برگزاری جلسات شورای فرهنگی در پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان تهران با حضور همکاران معاونت فرهنگی و اجتماعی را اقدامی در راستای آگاهی و آشنایی نزدیک با مشکلات، آسیب ها و موانع فراروی حوزه های فرهنگی برشمرد.

 دکتر محمدی پرهیز از خوداجتهادی، اعمال نظرات شخصی، نظریه پردازی صرف و تاکید بر تمرکز زدایی، اجرای سند تحول بنیادین و احترام به همه ی سلایق و گرایش ها در فعالیت های اجتماعی بر مدار قانون را از اولویت های این معاونت دانست و بر اهمیت انجام فعالیت های فرهنگی در سراهای دانشجویی و مشارکت حداکثری دانشجومعلمان در فعالیت های فوق برنامه تاکید کرد.

 وی وظیفه اصلی مسئولان فرهنگی دانشگاه فرهنگیان را بستر سازی  برای امور فرهنگی دانست و افزود: دانشجومعلمان باید محور اصلی فعالیت های فرهنگی باشند و دست اندرکاران معاونت فرهنگی به بستر سازی برای فعالیت های ارزشمند فرهنگی بپردازند.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی در ادامه افزود: اعتقاد دارم،  فضای مراکز تربیت معلم همانند دهه 60 که دانشجومعلمان به صورت خودجوش اقامه نماز جماعت می کردند و نماز شب و تهجد و ورزش داشتند، باید با همان شور و حال به سمت نشاط و شادابی سراهای دانشجویی حرکت کند.

دکتر محمدی با بیان این که کار فرهنگی بدون مشارکت اساتید و دانشجومعلمان تاثیرگذار نیست، افزود: باید ارزش های معنوی را در دانشجومعلمان به منصه ظهور برسانیم.

وی حفظ ریشه های عمیق واصیل ارزش های دینی و مذهبی  را از ماموریت های اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی برشمرد و خاطر نشان کرد: اگر در کنار تقویت این ریشه ها که همان اعتقادات ناب دینی است، نهال های جدیدی نیز پرورش دهیم، کار ارزشمندی انجام داده ایم.

 سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه  باید فضای نقد منصفانه و منطقی در چارچوب قانون وجود داشته باشد، افزود:  بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باید فرصت صحبت و نقد به دانشجو معلمان داده شود تا معلم های پرشور، تحلیل گر و نقاد برای اصلاح امور اجتماعی تربیت کنیم.

ایم مقام مسئول افزود: ایجاد امید، تکریم جامعه دانشگاه فرهنگیان همراه با فضای آزاد نقد از دستاوردهای مهم مدیریتی دکتر خنیفر است.

وی ادامه داد: : رویکرد جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی توجه به توده دانشجو معلمان با تاکید  بر بهرمندی از ساعات آزاد آنان در سراهای دانشجویی و  ظرفیت های فراوان آنان در امر تعلیم و تربیت است.

دکتر محمدی در پایان بر اثرات سازنده هنرهای چون قصه گویی، داستان نویسی، تئاتر و سینما در امر تعلیم و تربیت و تاثیربسزای آن بر شکل گیری شخصیت دانشجو معلمان اشاره و خاطر نشان کرد: کلاس های فوق برنامه را جدی بگیریم که منجر به فعال شدن کانون ها، انجمن و نشریات دانشجویی می شود.

 

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان:

ضرورت تدوین نظامنامه فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان

 

سیدکامران میرمعینی مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه  توجه به بعد فرهنگی تربیت در دانشگاه فرهنگیان به عنوان وجه تمایز آن با سایر دانشگاه ها در حال تبدیل شدن به گفتمان غالب مدیران ارشد سازمان مرکزی است، افزود: تغییر و تحولات مدیریتی در حوزه فرهنگ و عدم وجود یک نظام نامه مشخص فرهنگی که مدیران و متولیان امر خود را ملزم به تبعیت از آن بدانند، باعث ایجاد آسیب های گوناگون و اعمال سلایق شخصی در سیاستگذاری های این حوزه مهم و اثرگذار شده است.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی واجتماعی در سال های اخیر در برخورد با مسائل فرهنگی با دو دیدگاه "الزام کامل" و "اختیار محض" روبه رو بوده است، گفت: این دونگاه و رویکرد در تعارض با یکدیگر بوده اند و متولیان فرهنگی دانشگاه با مطالعه دقیق این دودیدگاه، به رویکرد میانه دست یافته اند؛ به این معنا که باید سبد خدمات فرهنگی متنوع برای دانشجومعلمان فراهم شود و آنان از میان مجموعه فعالیت ها، ملزم به انتخاب  باشند.

سیدکامران میرمعینی همچنین از مصاحبه و ارزیابی مجدد کارشناسان فرهنگی در سراسر پردیس ها و واحدهای تابعه سراسر کشور خبرداد و خاطر نشان کرد: تهیه کارنامه فرهنگی از ضروریات فعالیت های فرهنگی است و دانشجو معلمان علاوه بر صلاحیت های حرفه ای باید از شایستگی های فرهنگی نیز برخوردار شوند.

 

سرپرست اداره کل برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی:

اهتمام برانعقاد تفاهم نامه های فرهنگی میان دانشگاه فرهنگیان وسایر نهادها

 

در ادامه این جلسه هم اندیشی؛ دکتر حسن عظیمی سرپرست اداره کل برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه رهنامه 40ماده ای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد فرهنگی تدوین شده است، افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی برای احقاق حقوق دانشجومعلمان و رفع مشکلات فراروی آنان، تمام تلاش خود را انجام می دهد و از تجربیات ارزشمند نیروهای متخصص پردیس ها در کمیته های برنامه ریزی استفاده خواهد کرد.

دکتر عظیمی به تفاهم نامه منعقده میان دانشگاه فرهنگیان و سازمان هلال احمر اشاره و بر لزوم برخورداری از  ظرفیت های فرهنگی سایر نهادها و سازمان های فرهنگی کشور در راستای هم افزایی تاکید کرد.

 

مدیرکل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان:

بهره گیری از نظرات شورای مشورتی دانشجویی/ واریز اعتبارات تخصیص یافته به فعالیت های اجتماعی

 

کیانا کاوه مدیرکل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ظرفیت های فرهنگی دانشجومعلمان، اساتید و همکاران، گنج پنهان پردیس ها و مراکزاست، افزود: با توجه به رویکرد فرهنگی حاکم بردانشگاه فرهنگیان در گزینش سرپرستان  سراهای دانشجویی باید به ویژگی های فرهنگی شخصیت آنان نیز  توجه شود.

کاوه ضمن قدردانی از تلاش و کوشش مدیران سابق فرهنگی دانشگاه افزود: اکنون فعالیت های فرهنگی نیازمند عزم جهادی است، برای استفاده از ایده های خلاقانه و تجربیات با ارزش دانشجومعلمان، می توان در معاونت فرهنگی و اجتماعی، شورای مشورتی دانشجویی با حضور دانشجومعلمان فعال فرهنگی، دغدغه مند و  نخبه تشکیل شود.

مدیرکل اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در راستای حمایت مالیِ فعالیت های اجتماعی انجام شده و به ازاء هر تشکل یا کانون هفنه اول آبان ماخ  بودجه مشخصی برای پردیس ها و مراکز تخصیص یافته است، افزود: مسئولان فرهنگی ریز هزینه کرد به همراه مستندات لازم را برای دریافت  حمایت مالی به این معاونت ارسال نمایند.

 

در ادامه این جلسه همکاران و اساتید واحدآموزشی شهید بهشتی به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی در دانشگاه پرداختند.

توجه به کیفیت انتصاب کارشناس فرهنگی، تجهیز امکانات، حمایت های مالی، برنامه ریزی با در نظر گرفتن افق های پیش روی فرهنگی، بهره گیری از نهادهای مختلف در قالب تفاهم نامه ها، پیش بینی کارنامه و پیوست 4 ساله فرهنگی برای دانشجومعلمان، پرداختن به ساعات فرهنگی در مراکز و پردیس ها، همراهی شورای فرهنگی و نگاه بلند برای دعوت از سخنران در برنامه های تشکل ها و ...مطالبی بود که ارین جلسه طرح شد.