نشست مشترک فرهنگستان زبان و ادب فارسی با دانشگاه فرهنگیان
نشست مشترک فرهنگستان زبان و ادب فارسی با دانشگاه فرهنگیان ۱۴ آبان ٩٧ با حضور مسئولان دو نهاد، استادان آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان (پردیس های استان تهران) و اعضای دبیرخانه راهبری زبان و ادبیات فارسی کشور در سالن جلسات دکتر شهیدیِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.
در این نشست دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ضمن اشاره به زبان فارسی به عنوان یکی از دو عامل هویت ملی کشور، بر اهمیت و پاسداشت آن تاکید و غربزدگی را عامل بزرگی، در فراموشی عمدی زبان فارسی دانست و پاسداری از زبان را وظیفة همگانی ایرانیان عنوان کرد.
وی همچنین رابطه دوسویه زبان و تفکر را عامل پیشرفت علوم دیگر دانست و مدرسان زبان و ادبیات فارسی را در پاسداشت این زبان کهن، دارای بیشترین سهم برشمرد.
دکتر حدادعادل در بخشی از سخنان خود بر ضرورت توجه جدی و حمایت همه جانبه از توسعه فعالیت های دانشگاه فرهنگیان تاکید و اظهار کرد: من از آغاز، دغدغه تاسیس این دانشگاه را داشتم و امروز نیز دغدغه حمایت از آن و توسعه کمی و کیفی آن را دارم.
در ادامه نشست دکتر علی باقر طاهری نیا، معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، به بیان نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در ترویج و آموزشِ زبان و ادبیات فارسی و تربیت معلمان توانمند و با انگیزه برای این کار پرداخت و رسالت سنگین این دانشگاه و پتانسیل های علمی و اجرایی آن را تشریح کرد.
وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان برای تعامل بیشتر و انجام فعالیت ها و کوشش های این حوزه آمادگی دارد و از این گونه برنامه ها استقبال می نماید.
دکتر طاهری نیا در ادامه به برخی زمینه های همکاری متقابل دانشگاه فرهنگیان و فرهنگستان زبان و ادب فارسیبه شرح زیر اشاره کرد:
الف- دانشگاه فرهنگیان بواسطه حضور اعضای هیات علمی از یکسو و دانشجومعلمان از سوی دیگر و نیز بواسطه دسترسی به مدارس و جامعه دانش آموزی فرصت مناسبی است برای کاربست بروندادهای علمی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی.
ب- دانشگاه برای انجام طرح های پژوهشی مشترک که در حوزه ماموریت طرفین قرار داشته باشد آمادگی کامل دارد.
ج- انتشار مشترک کتاب و نشریه معتبر علمی.
د- برگزاری کارگاه های ارتقاء مهارت اعضای هیات علمی گروه زبان ادبیات فارسی.
همچنین دکتر علی اکبر کمالی نهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و مسئول دبیرخانه راهبری زبان و ادبیات فارسی کشور، به بیان برخی از راهکارهای بهبود تعاملات نهادهای حوزة آموزش زبان و ادبیات فارسی پرداخت و لزوم طراحی و اجرای فعالیت ها و حرکت های علمی و اجرایی در این حوزه را مطرح کرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان و فرهنگستان زبان و ادب فارسی رسالت مشترکی در حوزه آموزش و اشاعه زبان و ادب فارسی دارند که با همکاری و همیاری می توان سهل تر به آنها نایل شد.
سخنران بعدی نشست دکتر حسن ذوالفقاری، رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های اخیر فرهنگستان در حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی ، هدف فرهنگستان را ارتباط بیشتر با وزارت آموزش و پرورش برای اصلاح کتب درسی از لحاظ زبانی، محتوایی و رسم الخط دانست.
وی با اشاره به راه های تعامل با نهادهای مربوط به حوزه زبان فارسی، علاوه بر طرق مختلف ازجمله: اجرای طرح "امزا"، انجام کارگاه های آموزشی، اجرای سمینارهای مختلف و برگزاری مسابقه داستان نویسی دانش آموزی با عنوان «جایزه هوشنگ مرادی کرمانی» با هدف شناسایی دانش آموزان خلاق، به خبرنامه فرهنگستان و محتوای علمی، آموزشی و نقد کتب درسی در آن؛ آمادگی فرهنگستان را برای پذیرش همکاری متخصصین و علاقه مندان زبان فارسی اعلام کرد.
در ادامه دکتر تهرانی، از اعضای کارگروه واژه گزینی فرهنگستان، گزارش مبسوطی از فعالیت ها و چالش های واژه گزینی به همراه گردش کار تخصصی این فعالیت مهم، ارائه و اظهار کرد: در این امر، پنج شورای هماهنگی در علوم مختلف، همکاری دارند و نهایتاً واژه ها به تایید رئیس جمهور رسیده، سپس چاپ و منتشر می شوند.
دکتر عطاریان نیز با ارائه توضیحاتی درباره تاریخچه تأسیس فرهنگستان تومطالبی پیرامون ترجمه، معانی لغوی و اصطلاحی و کاربرد آموزشی اصطلاح شناسی مطالبی را بیان کرد.
دکتر مریم دانشگر، آخرین سخنران برنامه، گزارشی از طرح ارزیابی مهارت های زبانی(امزا) ارائه داد.
وی با بیان اینکه این آزمون شبیه به آزمون «پرلز» و با استاندارد جهانی و مطالعه بین المللی طراحی شده و پیشرفت سواد خواندن فارغ التحصیلان متوسطه دوم را می سنجد، تصریح کرد: نتایج معنادار و قابل تامل این آزمون می تواند در حوزه آموزش زبان فارسی و وزارت آموزش و پرورش، از اطلاعات و داده های بسیار ارزشمند و قابل استفاده در دیگر پژوهش ها و طرح های مهم زیرساختی باشد. این طرح گسترده تاکنون در هشت استان کشور اجرا و جامعه آزمون شونده آن، دانش آموختگان دیپلم ( چهارم متوسطه) بوده اند.
بازدید استادان شرکت کننده از بخش های مختلف کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و موزه خط و آثار دوره قاجار، از دیگر برنامه ها بود.