به منظور ارتقا سطح سواد سلامت کارکنان سازمان مرکزی برگزار شد:

کارگاه آموزشی آشنایی با بیماری دیابت، راه های پیشگیری و درمان آن

به منظور ارتقای سطح سواد سلامت همکاران ستادی دانشگاه فرهنگیان، جلسه آشنایی با بیماری دیابت، راه های پیشگیری و درمان آن روز سه شنبه 6/9/97 در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر میبدی، رییس اداره بهداشت و پیشگیری، با تبریک هفته بسیج و بزرگداشت مقام و جایگاه بسیجیان در کشور، گزارش مختصری از اقدامات و فعالیت های اداره کل مشاوره، بهداشت و سلامت در زمینه بهداشت، سلامت، ایمنی و تغذیه پرداخت و بر لزوم و اهمیت ارتقا سواد سلامت کارکنان و تمام افراد جامعه هدف که دانشجومعلمان هستند، تاکید کرد.

در ادامه دکتر عرب، مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت ضمن خیرمقدم به حضار و گرامیداشت هفته بسیج، از تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت، سلامت، ایمنی و تغذیه قدردانی نمود.

سپس دکتر حسین دلشاد، فوق تخصص غدد و متابولیسم و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دیابت را به عنوان اپیدمی قرن 21 معرفی نمود و اشاره کرد بی تحرکی و شهرنشینی و چاقی از مهمترین عوامل مستعدکننده ابتلا به دیابت است. وی افزود 5/4 تا 5 میلیون نفر بیماردیابتی نوع 2 در ایران وجود دارد و حدود 15-12 میلیون نفر در ایران دیابت نهفته دارند و از بیماری خود بی اطلاع هستند. دکتر دلشاد در ادامه کارگاه آموزشی به معرفی انواع دیابت، عوامل خطر زا و ریسک فاکتورهای ابتلا به این بیماری، روند بیماری دیابت نوع 1 و نوع 2 و تفاوت های آن، علائم و نشانه های بیماری، عوارض بیماری، روش های پیشگیری از ابتلا به دیابت و همچنین راهکارهای کنترل قند خون در افراد دیابتی پرداخت و در پایان به روش های درمانی دیابت و یافته های جدید و نوین در درمان این بیماری پرداخته شد.

در ادامه دکتر دلشاد ضمن اشاره به اهمیت غربالگری افراد جامعه از نظر ابتلا به دیابت، افزود تمام افراد بالای 45 سال باید هر سه سال یکبار آزمایش های مرتبط با کنترل قندخون را انجام دهند. وی افزود افرادی که به دلیل سابقه فامیلی دیابت، سابقه دیابت بارداری، چاقی و... بیشتر در معرض ابتلای دیابت هستند باید این ارزیابی را از سنین پایین تر و سالانه انجام دهند.

در انتهای دوره، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. لازم به ذکر است به شرکت کنندگان، گواهی حضور ارائه خواهد شد.


نظرات کاربران