به منظور ارتقا سطح سواد سلامت کارکنان سازمان مرکزی برگزار شد:

کارگاه آموزشی آشنایی با بیماری دیابت، راه های پیشگیری و درمان آن

به منظور ارتقای سطح سواد سلامت همکاران ستادی دانشگاه فرهنگیان، جلسه آشنایی با بیماری دیابت، راه های پیشگیری و درمان آن در سازمان مرکزی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر میبدی، رییس اداره بهداشت و پیشگیری، با تبریک هفته بسیج و بزرگداشت مقام و جایگاه بسیجیان در کشور، به ارائه گزارش مختصری از اقدامات و فعالیت های اداره کل مشاوره، بهداشت و سلامت در زمینه بهداشت، سلامت، ایمنی و تغذیه پرداخت و بر لزوم و اهمیت ارتقا سواد سلامت کارکنان و تمام افراد جامعه هدف که دانشجومعلمان هستند، تاکید کرد.

در ادامه دکتر عرب، مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت ضمن خیرمقدم به حضار و گرامیداشت هفته بسیج، از تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت، سلامت، ایمنی و تغذیه قدردانی نمود.

سپس دکتر حسین دلشاد، فوق تخصص غدد و متابولیسم و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دیابت را به عنوان اپیدمی قرن 21 برشمرد و اشاره کرد: بی تحرکی، شهرنشینی و چاقی از مهمترین عوامل مستعدکننده ابتلا به دیابت است.

وی افزود: 5/4 تا 5 میلیون نفر بیماردیابتی نوع 2 در ایران وجود دارد و حدود 15-12 میلیون نفر در ایران دیابت نهفته دارند و از بیماری خود بی اطلاع هستند.

دکتر دلشاد در ادامه کارگاه آموزشی به معرفی انواع دیابت، عوامل خطر زا و ریسک فاکتورهای ابتلا به این بیماری، روند بیماری دیابت نوع 1 و نوع 2 و تفاوت های آن، علائم و نشانه های بیماری، عوارض بیماری، روش های پیشگیری از ابتلا به دیابت و همچنین راهکارهای کنترل قند خون در افراد دیابتی پرداخت.

در پایان به روش های درمانی دیابت و یافته های جدید و نوین در درمان این بیماری پرداخته شد.

 دکتر دلشاد ضمن اشاره به اهمیت غربالگری افراد جامعه از نظر ابتلا به دیابت، گفت: تمام افراد بالای 45 سال باید هر سه سال یکبار آزمایش های مرتبط با کنترل قندخون را انجام دهند.

وی افزود: افرادی که به دلیل سابقه فامیلی دیابت، سابقه دیابت بارداری، چاقی و... بیشتر در معرض ابتلای دیابت هستند باید این ارزیابی را از سنین پایین تر و سالانه انجام دهند.

 


نظرات کاربران