پیام معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو

دکتر علی نژاد معاون دانشجویی دانشگاه در پیامی با اشاره به  جنبه هایی از شخصیت دانشجویان، اهمیت پرورش نسل انقلابی توسط دانشجو معلمان، جایگاه ۹۸ پردیس و مرکز در موضوع روز دانشجو و نقش آفرینی دانشگاه فرهنگیان در احیای روحیه ایران اسلامی و مترقی و..... پرداخت.


متن کامل پیام به شرح ذیل است:

 

واژه دانشجو به اندازه کرامت و تقدسش، وسیع و پردامنه است و آن قدر پر افق که هرگاه به هر سوی کرانه اش انگشتی اشاره برویم، نسیمی تازه از معنا می یابیم.

دانشجویی یک مقطع نیست. دانشجویی تنها عنوانی برای ورود به یک طبقه اجتماعی در جامعه نیست. دانشجویی زمان برنمی دارد. دانشجویی یک مکتب است.

دانشجو نمی میرد. آنچه امروزه در اعتلای فرهنگ آموزشی کشور بدان نیازمندیم، تغییر دو معنای «مقطع تحصیلی» و «فارغ التحصیلی» است. فراغت از تحصیل یا پیمودن مقاطع خاصی از آموزش در فرهنگ جامعه مولد علم و برای یک معلم، صد البته بی معناست. حرکت با جامعه علمی جهان، یک لحظه فراغت را تاب نخواهد آورد و نیازمند تلاش های شبانه روزی همه دانش دوستان کشور و به خصوص دانشجومعلمان است.

نکته با اهمیت آن است که همانند هر جریان فرهنگی ـ سیاسی، اگر حماسه روز دانشجو با اهداف و غرض ورزی های جناحی همراه نشود، گامی مؤثر در راه نهضت علم محوری جامعه خواهد بود و در این جریان، جایگاه پردیس ها و مراکز آموزشی دانشگاه فرهنگیان در هدایت اهداف روز دانشجو می تواند هدایت فعالیت های دانشجویی؛ تأمین منافع و حقوق اکثریت دانشجویان؛ حمایت از تشکل های غیر سیاسی و پرداختن به فعالیت های علمی و فرهنگی؛ الزام مسئولان به پاسخ گویی به واسطه طرح پرسش های کارشناسی شده تخصصی از سوی دبیران انجمن ها و کانون های دانشجویی؛ برقراری هم بستگی عمومی میان دانشجویان و حفظ چارچوب مستحکم دانشجویی؛ ایجاد گذرگاهی برای ابراز نظر و نیاز دانشجویان و هدایت هیجان ها و انگیزه های آنان باشد.  محوریت 16 آذر با دانشجو است بنابراین در دانشگاه فرهنگیان دانشجومعلم به عنوان قشر باسواد و فرهنگی جامعه، افزون بر شخصیت اجتماعی خود، الگوی رفتار و تفکر دیگران است.

برخی از دانشجومعلمان در این عرصه چنان چشم گیر بوده اند که حتی پس از پیمودن مدارج علمی و ورود به دنیای معلمی، همچنان دوره دانشجویی آنان الگوبردار است.

با یادآوری بیانات امام (ره) که دانشگاه مبدا همه تحولات است باید گفت: این تحولات عظیم در دانشگاه فرهنگیان چگونه صورت می گیرد؟ دانشگاه فرهنگیان با تزریق عناصرعلم و تحقیق و کارایی علمی و روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالم سازی معنوی و روحی دانشجومعلم، در راه تربیتی سازنده و احیای روحیه ایران اسلامی نقش آفرینی می کنددانشگاه فرهنگیان اگر نتواد علم و تحقیق را به دانشجو منتقل بکند و نتواند دانشجومعلم را یک عالم، یک استاد، یک صاحب صلاحیت، یک مبتکر، و بالاخره یک مدیر بالفعل برای بخشی از بخش های بی شمار اداره ی جامعه بسازد، آن دیگر دانشگاه تربیت معلم نیست. نکته دوم، مسئله روحیه و تدین و آگاهی دانشجو و بیرون آوردن او از حالت یک عنصر علمی بی جهت و بی هدف، به سمت یک عنصر علمی جهت دار است.

 اینجانب به عنوان خدمتگزاری در نظام آموزش عالی کشور، ضمن تکریم و بزرگداشت روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره امام شهیدان و شهدای دانشجو، خود را ملزم و متعهد به تمهید بستر های لازم برای ارتقای سطح دانش و فناوری در کشور از طریق حفظ کرامت انسانی دانشجویان که آینده سازان این مرزبوم هستند می دانم و در برابر این تعهد از شما دانشجومعلمان پرتلاش، غیور، شکیبا، مبتکر و با ایمان میخواهم، با خداوند عزوجل عهد و پیمان ببندیم که پاسداری لایق برای ارزش های اسلامی - انقلابی باشیم و در راه اعتلای این سرزمین و مکتب بکوشیم، تا زمانی که صاحب همه دانش ها و ولی همه انسان ها حضوری دوباره یابد.


نظرات کاربران