رییس دانشگاه فرهنگیان در مراسم روز دانشجو در پردیس شهید چمران:

معلم آسمان یک جامعه است و هم صحبتی با آسمان ها مایه سربلندی است

در نشست صمیمی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان تهران با وزیر آموزش و پرورش  که به مناسبت 16 اذر روز دانشجو با حضور هیئت رئیسه دانشگاه در پردیس شهید چمران برگزار شد، دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان ضمن پاسداشت روز دانشجو، این روز را  روز علم، دانش، بینش، پویش، جوشش و پژوهش خواند و ابراز امیدواری کرد: در این روز با حضور در جمع دانشجومعلمان از دغدغه ها، نقدها و پیشنهادات دانشجویان مطلع شده و پاسخ های درخور به مطالبات آنان بدهیم.

وی سنت تکریم ایام، افراد و آثار را سنت حسنه انسانی دینی و تاریخی دانست و  ضمن اشاره به 16 آذر به عنوان مناسبتی دانشجویی به بیان فلسفه نامگذاری این روز و شهادت سه تن از دانشجویان در سال 1332 پرداخت.

دکتر خنیفر ضمن گرامی داشت حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان ایشان، رییس آموزش و پرورش استان تهران و هیئت رئیسه، استادان و مدیران پردیس ها و مراکز در جمع خانواده دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: معلم آسمان یک جامعه است و هم صحبتی با آسمان ها مایه سربلندی است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: خداوندا برای معلمان نزد تو آمرزش می طلبم، آنان را آمرزیده کن، عمرشان را زیاد کن و در اشتغالشان خیر و موفقیت قرار ده"، گفت:  هرکس این 3 را کسب کند، دیگر نیاز به ثروت و شهرت ندارد.

رییس دانشگاه فرهنگیان ضمن بیان روایت هایی از ائمه اطهار پیرامون  جایگاه و نقش تاثیرگذار معلم در جامعه افزود: به معلم بودنم افتخار می کنم، بهترین نگاه ها، نگاه فاخر به کار معلم و نقش معلمی در جامعه است؛ یک ساعت کار معلمی برابر با 10 ساعت کار فیزیکی است.

وی دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی بسیار بزرگ  دانست که هیچگاه رو به افول نخواهد گذاشت و تصریح کرد: در سال جدید با حمایت های وزیر آموزش و پرورش و اهتمام معاونان دانشگاه، 41 هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شد.

دکتر خنیفر در ادامه از دانشجو معلمان برای تحمل فشارهای ناشی از افزایش جذب، کمبود امکانات و فرسودگی فضا ها قدردانی و ابراز امیدواری کرد: در تربیت معلم با حضور، همت و نگرش جوانانی مانند شما نظام تعلیم و تربیت به درجات بالا برسد.

وی با اشاره به شرایط ویژه نظام تعلیم و تربیت و ضرورت جبران نیاز به معلم خاطر نشان کرد: برای تحقق این هدف طاقت، تدبر و تحمل شما نیاز است.

رییس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: بر آنیم تا در سال های آتی ضمن ایجاد بستر و امکانات، جذب دانشجو معلم را تعدیل کنیم تا نیاز ملی به معلم رفع شود.

 

دکتر انصاری راد مدیر امور پردیس های استان تهران:روز دانشجو روز استقامت و ایستادگی در برابر استکبار و روز اندیشه های نو و سازنده

 

همچنین دکتر انصاری راد مدیر امور پردیس های استان تهران در این نشست ضمن گرامیداشت یاد شهدای دانشجو در 16 آذر 1332 و حضور وزیر آموزش و پرورش در جمع صمیمی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان تهران، روز دانشجو را روز استقامت و ایستادگی در برابر استکبار و روز اندیشه های نو و سازنده برشمرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان استان تهران یک نهم دانشجو معلمان سراسر کشور و یک چهارم اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان را به خود اختصاص داده است، استان تهران را قطب تربیت معلم کشور برشمرد.

دکتر انصاری راد سال تحصیلی جدید را سال احیاء دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: با حمایت های وزیر آموزش و پرورش و اهتمام ویژه رییس دانشگاه و همزمانی حضور ارزشمند مقام عظمای ولایت در 19 اردیبهشت ماه  بیش از 41 هزار دانشجوی پیوسته و مهارت آموز پذیرش و تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه انجام شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان بر اساس اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تکلیف دارد که زیر نظام  مربوط به تربیت معلم و تامین منابع انسانی  را با توجه به ساحت های ششگانه تربیتی و اعتقادی انجام دهد، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان مکلف است دانشجو معلمانی را با صلاحیت های حرفه ای سواد علمی فناوری  و شایسته در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت کند، معلمانی که بر رویکردهای حاکم بر برنامه های درسی وزارت آموزش و پرورش مسلط باشند و دانش آموزان را با مهارت شهروندانی شایسته تربیت کنند مدیر امور پردیس های استان تهران ادامه داد: جهت نیل به این اهداف، دانشجومعلمان نیازمند توجه هستند که با درایت وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم از مهجوریت خارج شود.

وی با بیان اینکه  دانشگاه فرهنگیان نیازمند  فضا های مناسب آموزشی، سراهای دانشجویی مطلوب و مجهز به تجهیزات پژوهشی و آموزشی و رفاهی است تا در فضاهای مناسب رشد و بالندگی اتفاق بیافتد، افزود:  دانشجو معلمان با تمرین تلفیق مهارت و محتوا با علم پداگوژی که فرآیند یادگیری و یاددهی را شامل می شود آمادگی لازم را جهت اجرای آن در کلاس های درس و مدرسه داشته باشد

 

 

طرح دغدغه ها و مطالبات دانشجو معلمان در نشست صمیمی با وزیر آموزش و پرورش

 

بیان دغدغه ها و مطالبات دانشجو معلمان ازسوی نمایندگان کانون ها، نشریات دانشجویی، تشکل ها و بسیج دانشجومعلمان پیرامون امکانات آموزشی و پژوهشی، برنامه درسی و فضاهای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، جایگاه معلمی و نیازهای تدریس و نظام تعلیم و تربیت  از جمله صحبت های آنان در حضور وزیر آموزش و پرورش و هیئت رئیسه دانشگاه بود.

در این نشست  امیر حسین جلیلی نماینده شورای صنفی پردیس شهید مفتح؛ هادی مستطابی نماینده کانون های فرهنگی و اجتماعی مرکز شهید شرافت، مجید شجاع نماینده بسیج مرکز شهید بهشتی؛ امیرحسین ذبایحی نماینده نشریات دانشجویی مرکز شهید بهشتی؛ زهره اسلامی نیا دبیر انجمن علمی آموزش کودکان با نیازهای ویژه از پردیس نسیبه؛ محمد هادی کوه بر نماینده انجمن اسلامی مرکز شهید بهشتی؛ فاطمه رضایی دبیر کانون همیاران سلامت و روان در پردیس نسیبه؛ علی قهرمانی، نماینده هیات های مذهبی مرکز شهید مفتح؛ میلاد برفی  نماینده تیم مناظرات دانشجویی از حکیم فردوسی البرز؛ مهدی خیامی نماینده انجمن علمی تربیت بدنی  پردیس شهید چمران؛ منیژه تقوایی نماینده شورای صنفی پردیس نسیبه؛ ضمن تاکید بر جایگاه مهم و ماموریت خطیر دانشگاه فرهنگیان به بیان مطالبات خود در خصوص فرسودگی سراها و نیاز به ترمیم و بهسازی فضاهای فیزیکی، کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی، کمبود سرانه فضای دانشجویی، تامین اعتبارات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی، اهمیت نگاه فاخر و ارتقاء جایگاه معلم، ضرورت تدوین نظام نامه فرهنگی در دانشگاه، توجه به کرسی های آزاد اندیشی و فضای باز سیاسی، لزوم تغییر سرفصل های دروس و تغییر برنامه درسی و حذف دروس غیر مرتبط، نیاز به برگزاری کارگاه های آموزشی، تجهیز و گسترش زیر ساخت های دانشگاه فرهنگیان، تاکید بر مهارت محوری در تربیت معلم و اجرای کارورزی دانشجویان از ترم های نخست، عدم وجود سازو کارهای پژوهشی و عدم جنبش علمی، اهمیت بهداشت و امنیت روانی در دانشجویان، فراهم کردن امکان استفاده از پزشک های مستقر در آموزش و پرورش در دانشگاه، تاکید بر جذب معلم از طریق تربیت معلم و نیاز به فراهم کردن تجهیزات برای رشته های تربیت بدنی، آشنایی دانشجومعلمان با سند تحول بنیادین و استفاده از ظرفیت های آن پرداختند.


نظرات کاربران